تاریخ: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۱۸
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۵۷۶۵۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

جذابیت یک کالای لوکس برای معدنی‌ها

می متالز - الماس به عنوان یک کالای لوکس، همچنان سنگ محبوبی در سراسر جهان بوده و این محبوبیت سرچشمه زایش درآمدهای چشمگیر برای شرکت‌هایی معدنی است.
جذابیت یک کالای لوکس برای معدنی‌ها

به گزارش می متالز، ۱۰معدن بزرگ الماس در جهان فعال هستند که ۹۰درصد نیاز جهان را تامین می‌کنند. جمع ذخایر قابل‌ استحصال این معادن در شرایط کنونی بیش از یک میلیارد قیراط الماس قابل استخراج و استحصال است. در بین کشورهای دارای ذخایر معدنی الماس، روسیه صاحب بیش از نیمی از ذخایر الماس جهان است. بوتسوانا در افریقا دومین کشور صاحب ذخایر الماس است و معدن اوراپا در این کشور بزرگ‌ترین معدن الماس جهان را در اختیار دارد که از بالاترین فناوری برای استخراج الماس‌های غیرآلوویال نیز استفاده می‌کند. شروع به کار این معدن در سال۱۹۷۱میلادی (۱۳۵۰خورشیدی) بود و این معدن پیش‌تر از نظر ذخیره در رده هشتم جهانی قرار داشت.
استخراج این معدن به صورت روباز انجام می‌شود و در سال ۲۰۱۲میلادی (۱۳۹۱خورشیدی) ذخیره آن حدود ۸۶ میلیون قیراط برآورد شده بود. تولید معدن اوراپا نیز در همان سال حدود ۱۱میلیون قیراط الماس بود و در نتیجه این حجم، این معدن در آن سال رکورددار استخراج جهانی بوده است.
بالاترین میزان استخراج این معدن در سال ۲۰۰۶میلادی (۱۳۸۵خورشیدی) حدود ۱۷.۵میلیون قیراط الماس گزارش شده است. بر اساس گزارش موسسه دِبیرز، معدن اوراپا در سال ۲۰۱۵میلادی(۱۳۹۴خورشیدی) در نتیجه اکتشاف‌های وسیع انجام شده به ذخایر احتمالی زیادی دست یافت که در صورت تایید می‌تواند ذخیره این معدن را در رده نخست ذخایر معادن الماس جهان قرار دهد. این معدن در سال ۱۹۶۰میلادی(۱۳۳۹خورشیدی) در منطقه‌ای که مرکز تجمع شیرهای افریقاست، کشف شد و پس از اعلام استقلال از انگلیس، در سال ۱۹۷۱ میلادی(۱۳۵۰خورشیدی) به تولید رسید و به رتبه نخست جهان ارتقا پیدا کرد. این معدن از ۲ ستون کیمبرلیتی تشکیل شده که در سطح به هم متصل هستند و منطقه معدنی به وسعت حدود ۱۱۸کیلومتر مربع را به وجود آورد‌ه‌اند. در سال ۲۰۱۵ میلادی، تولید این معدن ۱۲میلیون قیراط الماس و ذخیره آن با توجه به اکتشافات جدید، حدود ۱۵۱میلیون قیراط تایید شد که با حفظ استخراج کنونی، ادامه فعالیت معدن تا سال ۲۰۳۳میلادی (۱۴۱۲ خورشیدی) پیش‌بینی می‌شود. تعداد کل معادن الماس جهان به حدود ۵۰ معدن می‌رسد که بیشتر در کیمبرلیت‌ها بوده است. همچنین تعدادی از معادن الماس آلوویال که در نتیجه فرسایش و حمل به وسیله آب یا فرسایش درجا ایجاد شده‌اند، به صورت پراکنده در جهان وجود دارند. در امریکا فقط دو معدن الماس وجود دارد که از نوع آلوویال و یکی از آنها در کولورادو بوده و تعطیل شده و دیگری در کالیفرنیا به‌نام جاسترو وینکل فعال است. در کانادا نیز یک ذخیره الماس به‌نام گاکوچو کشف شده که بزرگ‌ترین ذخیره الماس در این کشور بوده و برنامه‌ریزی برای استخراج سالانه ۵میلیون قیراط الماس در سال انجام شده است. در دو دهه گذشته مشخص شد که تقاضای جهانی برای الماس، بیشتر از تولید آن است و به‌نظر می‌رسد کشفیات جدید این معادن تاکنون نتوانسته کمبود تقاضا را جبران کند. دلیل این اتفاق می‌تواند این باشد که در ۴۰ سال گذشته، ذخایر بزرگی که کشف شده بود، استخراج شده و در چند سال گذشته تولید الماس در جهان با رقم ۱۳۰میلیون قیراط ثابت مانده است. دلیل این امر شرایط خاص و هزینه‌بر بودن استخراج بوده است. همچنین تعداد معادنی که بتوانند به صورت اقتصادی ادامه حیات بدهند، انگشت‌شمار است.

بهرام فرزاد / کارشناس معدن

عناوین برگزیده