به گزارش می متالز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد با اشاره به صف و ترافیک کشتی ها برای بارگیری و صادرات مواد معدنی از بندر شهید رجایی، امضای قرارداد سرمایه گذاری بزرگ بخش خصوصی در این بندر را یک اقدام راهبردی عنوان کرد و گفت: این ترمینال یک پایانه تخصصی برای مواد معدنی و فولادی است که خلا آن را به شدت احساس می کردیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با افقی که پیش بینی شده برای صادرات محصولات فولادی یعنی ۵۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۴، ساخت ترمینال مواد معدنی گام مهمی برای پاسخگویی به این حجم ترافیک به شمار می رود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: با احداث پایانه مواد معدنی هزینه کشتی های صادرات مواد معدنی و فولادی در بندر شهید رجایی کاهش می یابد، ضمن این که پروژه مذکور گام بلندی به سمت الگوی مدیریت صاحبخانه ای است.
راستاد با اشاره به ریل پایه بودن این ترمینال گفت: انتظار می رود شاهد اجرای دقیق پروژه بر اساس زمانبندی باشیم و باید کمک کنیم در افق پیش بینی شده شاهد فاز اول ترمینال مواد معدنی باشیم.
وی با بیان این که سرمایه گذاری در این پروژه BOT و مدت بهره برداری آن ۳۳ سال است، افزود: برای مواد معنی فاصله معدن تا بندر خیلی مهم است که صادرات اقتصادی شود.
محمد علی حسن زاده؛ معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی نیز با اشاره به پیشرفت مطلوب پروژه احداث ترمینال مواد معدنی در بندر چابهار که سال گذشته به امضا رسیده است، افزود: شروع به کار عملیات احداث بزرگ ترین ترمینال تخصصی و مکانیزه مواد معدنی و فولادی در بندر شهید رجایی در استان هرمزگان، نشان دهنده نقش بنادر در ایجاد مزیت های رقابتی در زنجیره حمل و زنجیره تامین کالا است.
به گفته عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی، "افزایش سهم ریل در جابه جایی بار از بنادر به ۳۰ درصد بر اساس برنامه ششم توسعه" ؛ "استفاده از اقتصاد مقیاس" و "استفاده از تجهیزات پیشرفته در نتیجه افزایش نرم خدمات بندری و کاهش انتظار کشتی" از مزیت های انعقاد و اجرایی سازی این قرارداد توسعه ای محسوب می شود که در مجوع باعث رقابت پذیری بندر شهید رجایی خواهد شد.
حسن زاده همچنین گفت: استقرار صنایع به منظور تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر و تولید محصول نهایی، ایجاد شهر لجستیک صنایع و صادرات مستقیم مواد معدنی از بندر شهید رجایی و کاهش قیمت تمام شده کالاها و مواد معدنی و صادراتی کشور از جمله اهدافی است که با با ایجاد ترمینال مکانیزه مواد معدنی خیج فارس محقق خواهد شد.
حسن زاده تاکید کرد: با احداث ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی، شاهد استقرار صنایع وابسته به مواد معدنی و فولادی خواهیم بود که جایگاه بندر شهید رجایی در منطقه را ارتقا خواهد داد.
به گفته معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر، پایانه مکانیزه مواد معدنی بسته ای از خدمات برای کالاهای وارداتی و صادراتی را فراهم خواهد کرد.
محمد جواد انتظاری؛ مدیرعامل شرکت بین المللی همراه (جاده، ریل، دریا) در بخش دیگری از این نشست، با اشاره به افق ۵۵ میلیون تنی مواد معدنی تا سال ۱۴۰۴شمسی، گفت: این قرارداد سرمایه گذاری با الگوی BOT (ساخت ، بهره برداری و انتقال) و در سه فاز عملیاتی با دوره ساخت هر فاز ۳ سال به سرانجام می رسد.
مدیرعامل شرکت بین المللی همراه با بیان میزان تخلیه و بارگیری حداکثر ۵۰ میلیون تن سالیانه و تاکید بر رعایت ملاحظات زیست محیطی در این پروژه، اظهار داشت: ایجاد زیرساخت های محوطه ۱۸۰ هکتاری، احداث اسکله با ظرفیت ظرفیت پهلودهی شناور ۱۵۰ هزار تنی و نیروگاه تولید برق ۱۵ مگاواتی از نوع CHP از مهم ترین مستحدثات این پروژه قلمداد می شود.
انتظاری "ارتقای ظرفیت عملیاتی صادرات مواو معدنی کشور از طریق احداث اسکله و سرمایه گذاری جهت خرید تجهیزات تخصصی" ؛ "ایجاد اشتغال پایدار نیروی انسانی برای ۵۰۴ نفر به صورت مستقیم" و "امکان پهلو دهی به شناورهای غول پیکر مواد معدنی" از جمله مزیت های انعقاد قرارداد سرمایه گذاری احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی برشمرد.
الله مراد عفیفی پور در مراسم امضای قرارداد ۵۰ میلیارد هزار میلیارد ریالی سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر شهید رجایی با بیان بندر شهید رجایی به بندر کانونی و هاب کانتینری شناخته شده است، اظهار کرد: به دلیل موقعیت فوق العاده این بندر و دسترسی به اقصا نقاط کشور یکی از ظرفت های مهم در جذب سرمایه گذار برای کارهای بزرگ محسوب می شود.
وی ادامه داد: یکی از ظرفیت ها در این بندر، ترمینال مواد معدنی بوده است. سال ۸۵ بالغ بر ۲ میلیون تن این بندر فعالیت سالانه داشت؛ بعد از ۳ سال این ظرفیت به ۱۴ میلیون تن افزایش یافت.
وی با اشاره به پیگیری ها برای مکانیزه کردن کارها در این ترمینال افزود: سال ۹۶ اولین مذاکرات با سرمایه گذار بخش خصوصی برای مکانیزه کردن این ترمینال آغاز شد و امروز موفق شدیم با نشست های متعدد و همراهی مدیرعامل سازمان بنادر قرارداد را امضا کنیم. ظرفیت این پروژه ۵۰ میلیون تن است و قطعا با توجه به پیشرفت فناوری چنین پروژه ای یکی از نیازهای اصلی بندر بود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به این که عملیات اجرایی ترمینال به زودی آغاز می شود، یادآور شد: قرارداد با نرخ های سال ۹۷ بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد ریال است، بر اساس مفاد قرارداد ساخت این ترمینال پیش خواهد رفت.
این ترمینال طی سه سال در زمینی به مساحت ۱۸۰ هکتار ساخته می شود و به طور مستقیم برای ۵۰۴ نفر اشتغال پایدار ایجاد می کند.