به گزارش می متالز، راهآهن چابهار- زاهدان و ادامه آن بیرجند- مشهد- سرخس، چابهار را به راهآهن سراسری و مرزهای افغانستان و آسیای میانه متصل میکند. مطابق قانون بودجه 97، تکمیل این محور که اقتصادیترین محور ریلی ایران نام گرفته به 7500 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. همچنین راهآهن چابهار- سرخس 1350 کیلومتر طول دارد.
محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه هم اخیرا در بازدید از پروژه گفته است: هزار میلیارد تومان به صورت نقد و اسناد مشارکتی برای این پروژه هزینه شده و 4 هزار میلیارد تومان دیگر برای تکمیل نیاز است که با تخصیص منابع تا سال 1400 تکمیل میشود. طبق اعلام گروه تخصصی کربلا، زیرمجموعه قرارگاه سازندگی خاتم، کل محور چابهار- زاهدان به 8 قطعه تقسیم شده است که در مجموع 35 درصد پیشرفت دارد. 2 هزار نیروی انسانی در پروژه مشغول فعالیتند و پیشرفت زیرسازی پروژه 49 درصد است. اگر منابع تامین شود پایان سال 98 زمان اتمام ریلگذاری زاهدان- خاش و چابهار- ایرانشهر است. در پایان سال 1400 هم ریلگذاری خاش– ایرانشهر به اتمام میرسد و از کل پروژه بهرهبرداری میشود.
در مسیر چابهار- زاهدان 30 ایستگاه، 35 تونل و 123 دستگاه پل به طول 11 هزار و 500 متر ایجاد میشود. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان در این باره میگوید: این محور به 2 قطعه عمده تقسیم شده است: قطعه اول حد فاصل چابهار - زاهدان به طول 610 کیلومتر و قطعه دوم حد فاصل زاهدان- بیرجند- مشهد- سرخس به طول تقریبی 760 کیلومتر است. قطعه دوم هم با قرارداد متمم اواخر اسفند 96 آغاز شده است. منصور بیجا میافزاید: منابع صندوق توسعه ملی صرف قطعه اول خواهد شد، زیرا برای ما قطعه اول واجبتر است، چرا که زودتر شروع شده. ثانیا با تکمیل قطعه اول، امکان ارتباط ریلی چابهار با راهآهن سراسری فراهم میشود و بارهای بندر با حمل ریلی مزیت اقتصادی و رقابتی برای صاحب کالا پیدا میکند.
معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان میگوید: این خط ریلی برای حدود ۱۰ درصد مسافر و ۹۰ درصد جابهجایی کالا پیشبینی شده است و تمام ظرفیت بار 8 میلیون تنی فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی را پوشش میدهد و جابهجایی بار و کالا را برای صاحب کالا رقابتی خواهد کرد. بیجار میافزاید: ریل در منطق اقتصادی بال توسعه بندر است و فقط در صورتی بندر اقتصادی و رقابتی میشود که به ریل متصل باشد. اتصال ریلی چابهار موجب میشود هم ایران و هم افغانستان و آسیای میانه بتوانند از این بندر برای صادرات، واردات و ترانزیت استفاده کنند.