تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۴۵
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۵۸۵۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

آقای رحمانی با وجود تحریم‌ها توانسته حوزه صنعت را کنترل کند

می متالز - عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با مثبت ارزیابی کردن عملکرد وزیر صنعت و معدن گفت: آقای رحمانی زمانی سکان وزارتخانه را بر عهده گرفتند که در شرایط سخت تحریمی قرار داشتیم و من در مجموع عملکرد ایشان را مثبت ارزیابی می‌کنم زیرا با وجود فشارها توانسته است تا حدود زیادی این حوزه را کنترل کند.
آقای رحمانی با وجود تحریم‌ها توانسته حوزه صنعت را کنترل کند

به گزارش می متالز، عبدالله رضیان در خصوص استیضاح وزیر صنعت و معدن اظهار کرد: استیضاح وزیر صمت هنوز اعلام وصول نشده است اما شنیده‌ام که تعدادی از نماینده‌ها اقدام به جمع آوری امضاء کردند اما بعد از شروع به کار مجلس در هفته آینده مشخص خواهد شد که آیا استیضاح انجام می‌شود یا خیر.

 

با شروع کار مجلس در هفته آینده مشخص می شود که استیضاح انجام می‌شود یا خیر؟

او عملکرد وزیر صنعت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: آقای رحمانی زمانی سکان وزارتخانه را بر عهده گرفتند که در شرایط سخت تحریمی قرار داشتیم و به هر جهت چالش‌های بحث صنعت و بازرگانی ما بسیار زیاد است و بیشترین مشکلاتی که در فضای فعلی داریم به همین ۲ بخش باز می‌گردد. بنابراین در مجموع عملکرد آقای رحمانی مثبت بوده زیرا با وجود فشارها توانسته است تا حدود زیادی این حوزه را کنترل کند.

 

وزیر صنعت با وجود مشکلات تحریمی توانسته این حوزه را کنترل کند

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بخش‌های زیادی از حوزه صنعت با حمایت‌هایی که وزیر داشته شرایط نسبتا خوبی دارد. بنابراین به نظر من آقای رحمانی عملکرد قابل قبولی داشتند؛ هرچند در انتسابات چالش‌هایی وجود دارد و نسبت به افرادی که به عنوان معاون انتخاب کردند نقدهایی مطرح است ولی من فکر می‌کنم خود شخص آقای رحمانی حسن نیت دارند.

رضیان با بیان اینکه وضعیت تولید نسبت به سال گذشته روند مطلوبی را داشته است اظهار کرد: سال گذشته در ابتدای تحریم، تولید در بسیاری از کالاها متوقف شده بود، بسیاری از شرکت‌ها ریزش شدید نیرو داشتند و در تامین مواد اولیه و قطعه با مشکلات بسیاری مواجه بودند؛ اما امسال مدیریتی صورت گرفت تا بتوانند تحریم‌ها را دور بزنند و بخشی از مواد اولیه‌ای که از خارج وارد می‌شد در داخل کشور تامین شد.

 

حوزه تولید روند مطلوبی را دارد

او با بیان اینکه روند خوبی را در حوزه صادرات کشور شاهد هستیم ادامه داد: در زمینه صادرات هم اگر بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم که تحریم‌ها دور زده شود می توانیم فضای خوبی را ایجاد کنیم. این هفته که در حوزه انتخابیه خودم بودم از چند شرکت بازدید کردم و خوشبختانه روند خوبی را شاهد بودم که حتی محصولات خودشان را به کشورهای اروپایی صادر می‌کردند.

 

در زمینه صادرات باید بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به لزوم حمایت دولت از تولیدکنندگان گفت: مهمترین خواسته تولیدکنندگان بحث نقدینگی است و توقعی که از دولت دارند حذف بروکراسی و روند سختی است که در فضای دولتی وجود دارد. در تامین نقدینگی تلاش‌هایی صورت گرفته و اقداماتی خوبی را بانک مرکزی در حوزه صنعت شاهد بودیم که تا حدودی این نیازها را برطرف کرده است ولی مشکلات هنوز وجود دارد؛ یعنی گرفتن تسهیلات برای تولیدکنندگان بسیار سخت شده است و میزان نقدینگی بسیار پایین است لذا دولت باید کمک‌های خود را بیشتر کند.

 

دولت با حذف بروکراسی و تامین نقدینگی، حمایت‌های خود را از تولیدکنندگان بیشتر کند

رضیان ادامه داد: بروکراسی اداری و فضایی که در نظام حاکمیت ما وجود دارد موانع بسیاری را در حوزه تولید و صادرات ایجاد کرده و باید فکری برای این موضوع کرد چراکه باعث شده تا حدودی انگیزه تولیدکنندگان کاهش پیدا کند.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت بازار خودرو در کشور گفت: خودروسازی داستان پیچیده‌ای پیدا کرده است و ممنوعیت واردات باعث شده خودرو در کشور ما به یک کالای گران‌قیمت و لوکس تبدیل شود و کمیاب شدن آن، فضای کشور را آشفته کرده و متاسفانه صنعت خودرو دچار تلاطم سنگین و شدیدی شده است.

 

حوزه خودرو وضعیت پیچیده ای را در کشور پیدا کرده است

رضیان بیان کرد: وضعیت بازار خودرو هنوز به مرحله نرمالی نرسیده است و موجی که در بحث برخورد با رانت‌های فساد در حوزه خودروسازی صورت گرفته باعث شده که تلاطم بیشتر شود. با این حال من فکر می‌کنم وضعیت خودرو روند رو به جلویی دارد و مشکل اصلی تامین نیاز بازار است. یعنی به میزان تقاضای بازار، تولید نداریم؛ روزانه به تولید ۶۰۰۰ دستگاه خودروی سواری نیاز داریم درحالی که فقط ۴ هزار خودرو تولید می‌شود و از سوی دیگر توقف تولید خودروهای سنگین هم مشکلاتی را ایجاد کرده است.

 

روزانه ۴ هزار خودرو در کشور تولید می‌شود درحالی که به ۶ هزار خودرو نیاز داریم

او در پایان خاطرنشان کرد: این امر باعث شده تا حدودی فضای رانتی به وجود بیاید و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کند. نیاز است که بخش خصوصی را فعال تر کنیم چراکه به اعتقاد من بخش خصوصی این ظرفیت را دارد که با ورود به حوزه خودروسازی رقابتی را ایجاد کند تا بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم.

منبع: شفقنا
عناوین برگزیده