به گزارش می متالز، در آخرین جلسه کمیته محیطزیست شورای شهر تهران، نمایندگان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران گزارشی از اجرای طرح کنترل آلودگی هوا موسوم به «کاهش» ارائه و اعلام کرد با اجرای این طرح ۱۳ درصد از حجم تردد خودروها کاسته شده است.
فاز دوم طرح کاهش شامل برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی و ممنوعیت تردد آنها در تمام سطح شهر و در تمام روزهای هفته است که آمار ارائه شده از کاهش حجم ترافیک به واسطه اجرای این طرح در جریان گزارش نماینده شهرداری در جلسه کمیته محیطزیست کمیسیون سلامت، تعجببرانگیز بود.
اگرچه اعمال ممنوعیت تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در سطح شهر میتواند بهصورت مقطعی و تا زمان اخذ گواهی مربوطه از مراکز مجاز، موجب کاهش تردد با خودروی شخصی شود، اما هدفگذاری طرح کاهش، کنترل میزان آلاینده خروجی از اگزوز خودروها و تنظیم آن متناسب با سطح استاندارد بوده، نه کاهش استفاده از خودرو؛ به ویژه اینکه شهرداری تهران برنامههای دیگری برای توسعه حمل و نقل پاک و ترویج دوچرخهسواری و پیادهروی برای کاهش آلودگی هوا دارد که آمار اثرگذاری آنها در جای خود قابل بحث بوده و در همین جلسه نیز به بخشی از آنها پرداخته شد.
از این رو سید آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیطزیست کمیسیون سلامت و محیطزیست شورای شهر تهران در واکنش به گزارش مذکور یک سوال درباره طرح «کاهش» مطرح کرد و با بیان اینکه گزارش ارائه شده درباره اثربخشی اجرای فاز دوم این طرح، صرفا براساس آمارهای ترافیکی است اظهار کرد: مبنای تصمیمگیری و بررسی موفقیت اجرای فاز دوم طرح کاهش باید براساس پایش کاهش آلودگی هوا باشد و در این چارچوب، شورای شهر پیگیر نتایج نهایی اثربخشی اجرای فاز دوم طرح کاهش است. در این چارچوب، رضایت شهروندان، کاهش ترافیک و آلودگی هوا و اثر آن در حلقههای مختلف ترافیکی تهران اهمیت زیادی دارد.
حسینی میلانی ارائه گزارشهای منظم از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک به شورای شهر درباره آخرین وضعیت ترافیکی و آلودگی هوای تهران بر اثر اجرای طرح کاهش را ضروری دانست و تصریح کرد: تحلیل اطلاعات تماسها با سامانه ۱۳۷ نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است، چراکه حتما در اجرای طرح مذکور، نقاط ضعف و حفرههایی وجود دارد که باید با رفع آنها، به افزایش کارآمدی طرح و افزایش رضایت شهروندان کمک کرد.
حسینی میلانی افزایش ایمنی معابر ویژه دوچرخهسواری را نیز از موارد مورد تاکید شورای شهر در توسعه حمل و نقل پاک برشمرد و خاطرنشان کرد: شورا خواستار هماهنگی بیشتر پلیس راهور و سازمان پارکها و فضای سبز با برنامههای توسعه دوچرخه در معاونت حمل و نقل ترافیک است.