تاریخ: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۵۹۲۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

حدود 2 درصد ذخایر معدنی کشور معادل 57 میلیارد تن در استان کرمانشاه است

می متالز - به گفته معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه، این استان با بیش از یک میلیارد و 300 میلیون تن ذخایرمعدنی شناخته شده، حدود 2 درصد از ذخایر معدنی کشور معادل 57 میلیارد تن را به خود اختصاص داده است.
حدود 2 درصد ذخایر معدنی کشور معادل 57 میلیارد تن در استان کرمانشاه است

به گزارش می متالز، حمید رضا اسکندری در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه کرمانشاه با بیش از یک میلیارد و 300 میلیون تن ذخایر معدنی شناخته شده معادل حدود 2 درصد از ذخایر کشور به میزان 57 میلیارد تن را به خود اختصاص داده است، افزود: از 68 نوع ماده معدنی شناخته شده ، 20 نوع ماده معدنی از جمله سنگ تزئینی ، قیرطبیعی ، منگنز ، سنگ آهن ، مس ، سیلیس ، فلدسپات ، سنگ گچ ، خاک صنعتی و  در استان کرمانشاه شناسایی شده است.

وی با تأکید بر این موضوع که بیش از 70 درصد ذخایر قیرطبیعی کشور در کرمانشاه واقع شده است ، گفت: این استان در این زمینه رتبه اول را در کشور دارد که در حال حاضر عملیات اکتشاف آن در مرحله شناسایی و در پهنه اکتشافی به مساحت یک هزار و 250 کیلومتر مربع در شهرستان‌های گیلانغرب ، قصرشیرین و سرپل ذهاب  توسط شرکت مشاور مربوطه درحال اجراست.

اسکندری با شاره به مطالعات شناسایی در حوزه مواد معدنی فلزی در استان کرمانشاه، ادامه داد: درپهنه شمال و شمال شرق استان به مساحت دو هزار و 700 کیلومتر مربع در شهرستان های سنقر و بخش هایی از شمال صحنه  و کنگاور اندیس‌هایی از سنگ آهن و مس شناسایی شده است که در حال حاضر عملیات اکتشاف در مرحله پی جویی در آن پهنه توسط سازمان ایمیدرو در حال انجام است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه با اشاره به وجود یک معدن فعال منگنز و چهار محدوده اکتشافی در این استان، گفت: کرمانشاه در حوزه سنگ های تزئینی، به خصوص مرمریت و مرمریت دولومیتی، جزو استان های برتر کشور  است و با 50 میلیون تن ذخایر کشف شده و ظرفیت استخراج اسمی سالیانه 600 هزار تن سنگ کوپ بیش از2 درصد از ذخایر کشور به میزان دو هزار و 400 میلیون تن  و همچنین استخراج سنگ تزئینی کشور به میزان 27 میلیون تن را دارد.

 وی با اعلام اینکه میزان ذخایر و استخراج سنگ تزئینی معادن استان با میزان سنگ فرآوری شده همخوانی مناسبی ندارد، افزود: این استان با داشتن 36 واحد سنگ بری و ظرفیت اسمی سالیانه 600 هزارمترمربع سنگ فرآوری شده تنها 4 درصد از ظرفیت کارخانجات سنگ بری کشور را دارد  که این موضوع به دلیل فرسوده بودن تجهیزات و ماشین آلات و بروز نبودن خط تولید آنها است و به همین خاطر یکی از اهداف این سازمان در حال حاضر ارایه تسهیلات جهت بازسازی و نوسازی واحدهای موجود از طریق تسهیلات رونق تولید و علاوه برآن احداث یک یا دو واحد سنگ بری مدرن است.

اسکندری در ادامه سخنان خود، توضیحاتی را در خصوص صنایع معدنی کرمانشاه، ارایه داد و درهمین زمینه اضافه کرد:  درحوزه صنایع معدنی 278پروانه بهره برداری  و 174 جواز تاسیس فعال داریم که از واحدهای مهم می توان به سیمان سامان ، سیمان غرب ، کاشی کاژه ، کاشی بیستون ، چینی کرد و شرکت خانه سازی ایثار اشاره کرد.

 وی در پایان با اشاره به تولیدات و فراوری های مربوط به انواع کاشی و سرامیک، گفت: درحوزه کاشی و سرامیک استان کرمانشاه با تولید سالیانه 23 میلیون مترمربع با سهم 2/2 درصدی از کل تولیدات کشور رتبه نهم و در صنعت سیمان نیز با تولید سالیانه 6/3 میلیون تن و سهم 4/4 درصد تولید سیمان خاکستری کشور مقام هفتم را به خود اختصاص داده است. همچنین با توجه به وجود ذخایر عظیم سیلیس، سنگ آهک و دولومیت در استان احداث  دو واحد تولید فروسیلیس و همچنین واحدهای استحصال منیزیوم از دولومیت های استان و تولید آهک صنعتی و هیدراته از اولویت های سرمایه گذاری استان است.

عناوین برگزیده