تاریخ: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۰۱
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۵۹۳۲۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تولید ۸ خودروی مونتاژی متوقف شد

می متالز - گزارش سه خودروساز بزرگ حکایت از آن دارد که هشت محصول عمدتا مونتاژی با توقف تولید مواجه شدند.
تولید ۸ خودروی مونتاژی متوقف شد

به گزارش می متالز، آمار تولید خودروهای سواری طی شش ماه نخست سال جاری نشان می‌دهد ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۰ درصدی را تجربه کردند و هشت خودرو عمدتا مونتاژی با توقف تولید در شهریور مواجه شده است.

براین اساس در مجموع ۳۷۶ هزار و ۲۶۸ دستگاه انواع محصول سواری تا پایان شهریور در این سه شرکت به تولید رسیده حال آنکه در نیمه نخست سال گذشته این رقم بیش از ۵۳۶ هزار دستگاه بود. در واقع بازیگران اصلی صنعت خودرو در نیم‌سال ابتدایی سال جاری بیش از ۱۶۰ هزار دستگاه کمتر از مدت مشابه سال گذشته تولید داشتند.

در این میان، سایپا توانسته با تولید ۱۷۹ هزار و ۸۱۳ دستگاه انواع محصول سواری موقعیت را به‌عنوان پرتیراژترین خودروساز داخلی حفظ کند. سایپا چند ماهی می‌شود که این عنوان را یدک می‌کشد. به نظر می‌رسد یکی از دلایل پیشی گرفتن تیراژ سایپا از رقیب آبی پوش، تولید محصولات دارای کسری قطعه طی نیم سال جاری است.

سایپایی‌ها البته توانستند تیراژ ماهانه را در شهریور افزایش دهند و ۳۳ هزار و ۴۶۵ دستگاه محصول تولید کردند که نشان از افزایش ۳۶ درصدی نسبت به مرداد ماه دارد. زیرمجموعه این شرکت یعنی پارس‌خودرو نیز تیراژی ۸ هزار و ۹۲۲ دستگاهی در شهریور از خود به جا گذاشته و توانسته در مقایسه با مرداد، تولید را ۱۶ درصد افزایش دهد. پارس خودرویی‌ها در نیم سال ۹۸ با افت ۷. ۴۳ درصدی تیراژ مواجه و تنها ۴۸ هزار و ۶۷ دستگاه تولید داشتند.

از ایران‌خودرو نیز خبر می‌رسد طی ۶ ماه ابتدایی سال جاری تیراژی ۱۵۸ هزار و ۶۱۷ دستگاهی را به ثبت رسانده که نشان می‌دهد در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته است. همچنین در آمار تولید ماهانه ۲۱ هزار و ۷۰۰ دستگاه تیراژ داشته و این یعنی نسبت به مرداد،  ۸. ۲۵ درصد افت کرده است.

در مجموع طی شهریور سال جاری ۶۳ هزار و ۱۰۸ دستگاه محصول سواری طی آخرین ماه تابستان در سه خودروساز بزرگ به تولید رسیده که از افزایش چهار درصدی نسبت به مرداد حکایت می‌کند.

نکته مهم دیگری که در کارنامه تولید نیم سال نخست به چشم می‌آید، توقف تولید برخی خودروها است. اگر آخرین آمار تولید را در نظر بگیریم، چندین خودرو شامل سراتو، آریو، سوزوکی گرندویتارا، تندر۹۰ ایران خودرو، تندر۹۰ پارس خودرو، ساندرو، پارس تندر و دانگ‌فنگ با توقف تولید مواجه شدند.

توقف تولید خودروهای موردنظر بطور مستقیم با تحریم در ارتباط است چه آنکه شرکت‌های خارجی مادر از ترس جریمه‌های آمریکا از ارسال قطعات محصولات مونتاژی به ایران، خودداری می‌کنند. اگر آمار خودروسازی خصوصی را نیز در نظر بگیریم، چندین محصول مونتاژی در این بخش از صنعت خودرو کشور نیز به دلیل تحریم با توقف تولید مواجه شدند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده