به گزارش می متالز، بانک ملی ایران در فصل جدیدی از فعالیتهای خود در نظر دارد بخشی از تسهیلات خرد خود را به کارت اعتباری اختصاص دهد.
این کارتها در سه نوع طلایی، نقرهای و برنزی عرضه شده و مشتریان بانک ملی ایران میتوانند با مراجعه به شعب این بانک در سراسر کشور از شرایط پرداخت این تسهیلات اطلاع یافته و از مزایای آن بهرهمند شوند.
بنابراین گزارش شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا که در سال ۱۳۹۱ به ثبت رسیده بهعنوان متولی خدمات و توسعه کارت اعتباری بانک ملی ایران تعیین شده است.
ماموریت اصلی این شرکت صدور و پشتیبانی کارت اعتباری بانک ملی ایران در چارچوب قوانین و مقررات تعیین شده از سوی بانک مرکزی با هدف ایجاد تحول در صنعت کارت اعتباری اعلام شده است.
کارت اعتباری، کارتی است که از سوی بانک یا موسسه اعتباری به متقاضی ارائه میشود تا بر اساس آن متقاضی بتواند تا میزان مشخصی که به آن سقف اعتبار گفته میشود از محل اعتباری که توسط بانک به دارنده کارت داده شده است از مراکز فروش کالا یا خدمات خریداری کند.
بانک یا موسسه اعتباری در بازههای یک ماهه صورتحساب دارنده کارت اعتباری را صادر و به وی ارائه میکند و دارنده کارت بر اساس شرایط اعطای کارت اعتباری موظف میشود تا اعتبار مصرفی در بازه زمانی یک ماهه را تسویه یا بهصورت اقساطی بازپرداخت کند.
به همین منظور باید قراردادی بین بانک و دارنده کارت منعقد شود و در آن، شرایط اعطای اعتبار، شرایط مصرف اعتبار، شرایط بازپرداخت اعتبار، نرخ سود، کارمزدها، جرایم و... تعریف و مشخص شود.
قرارداد کارت اعتباری باید بر اساس عقود اسلامی باشد. بانک مرکزی ایران برای کارتهای اعتباری عقد مرابحه را تعیین کرده است، اگر چه پیش از این برخی بانکها کارتهای اعتباری خود را بر اساس عقود دیگری نظیر خرید دین و خرید اقساطی نیز صادر میکردند.
بانک مرکزی ایران در دستورالعمل اجرایی کارت اعتباری، «مرابحه» را چنین تعریف کرده است: عقدی است که به موجب آن عرضهکننده؛ بهای تمام شده اموال و خدمات را به اطلاع دارنده کارت میرساند و سپس با افزودن مبلغ یا درصدی اضافی بهعنوان سود، آن را بهصورت نقدی، نسیه دفعی یا اقساطی، به اقساط مساوی یا غیرمساوی در سررسیدهای معین به دارنده کارت واگذار میکند.