تاریخ: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۴۱
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۵۹۹۷۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

مس، سنگ آهن و زغال سنگ بیشترین سهم در اکتشاف ایران را دارند

می متالز - مدیر اکتشاف ایمیدرو به اقدامات این سازمان در اجرای برنامه های اکتشافی اشاره کرد و گفت: مس بیشترین سهم در اکتشافات معدنی ایران را دارد و پس از آن سنگ آهن و زغال سنگ قرار دارند.
مس، سنگ آهن و زغال سنگ بیشترین سهم در اکتشاف ایران را دارند

به گزارش می متالز، اصغرزاده مدیر اکتشاف ایمیدرو در همایش توسعه فعالیت های اکتشافی ایران با اشاره به وضعیت اکتشاف در جهان گفت: اهداف اکتشافی جهان از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ به سمت اکتشاف طلا متمایل شده است به طوری که طی این مدت سهم طلا از ۳۵ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: مس و روی نیز تقریبا توانستند سهم خود را حفظ کنند اما سایر مواد معدنی شاهد کاهش سهم فعالیت های اکتشافی بودند.

اصغرزاده افزود: این در حالی است که اهداف اکتشاف در ایران به گونه ای است که مس بیشترین سهم اکتشاف را دارد و پس از آن بیشترین سهم متعلق به سنگ آهن و زغال سنگ است. به این دلیل که هدف فعالیت های اکتشافی در ایران تنها سود آوری نیست بلکه تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع معدنی است.

مدیر اکتشاف ایمیدرو ضمن اشاره به رابطه مستقیم قیمت فلزات و بودجه اکتشافی در جهان اعلام کرد: بودجه اکتشافی جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۰٫۱ میلیارد دلار بود که پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۰ درصد افزایش یابد.

وی یاد آور شد: سالانه ۷۰تا ۸۰ ذخیره مواد معدنی در جهان کشف می شود و تاکنون بیشترین میزان کشف ذخایر مربوط به سال ۲۰۱۲ میلادی بوده به طوری که در آن سال ۱۴۹ ذخیره اکتشافی به ثبت رسیده است. اصغرزاده تاکید کرد: تقریبا معادن بزرگ سطحی در سراسر جهان کشف شده و باید بر اکتشافات عمیق تمرکز تا ذخایر پنهان را کشف کرد.

اصغرزاده با اشاره به زمان مورد نیاز برای کشف معدن گفت: در حوزه اکتشاف باید صبور بود چرا که نمی توان در زمانی کوتاه معدن بزرگی را به دست آورد. طی دهه های اخیر زمان اکتشاف و بهره برداری از معادن، به ۱۵ سال رسیده است.

وی افزود: یکی از اهداف اکتشاف در ایمیدرو استقلال و خودکفایی کشور است به گونه ای که با اکتشاف مواد معدنی از واردات آن ها جلوگیری شود. همچنین رفع کمبود مواد معدنی در کشور و تامین خوراک صنایع و ایجاد اشتغال و توسعه متوازن از دیگر اهداف اکتشاف در ایمیدرو است.

اصغر زاده، اکتشاف پهنه ها، انجام عملیات تا مرحله صدور پروانه های اکتشافی و اکتشافات تکمیلی در معادن را محور های فعالیت اکتشافی ایمیدرو اعلام کرد.

به گفته وی، استراتژی های ایمیدرو براساس این اهداف شامل کشف منابع معدنی متنوع، جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، کمک به توسعه متوازن، کشف فلزات استراتژیک و ایجاد اقتصاد چند محصولی و گام برداشتن در جهت توسعه پایدار و تبدیل معدن به عنوان یکی از محورهای مهم اقتصاد کشور است.

عملکرد آماری ایمیدرو در اکتشاف

مدیر اکتشاف ایمیدرو اظهار داشت: مجموع پهنه های اکتشافی ایمیدرو از سال ۹۳ تاکنون به ۶۵۱ هزار کیلومتر مربع می رسد که در قالب ۱۰۱ پهنه در ۳۰ استان کشور در حال انجام است. وی افزود: از این میزان ۲۵۷ هزار کیلومتر مربع به اتمام رسیده و ۶۶ هزار کیلومتر مربع نیز به بخش خصوصی واگذار شده است.

مدیر اکتشاف ایمیدرو در ادامه اظهار کرد: در سال ۹۸ میزان کارهای اکتشافی و پهنه ها نسبت به گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافت. به گفته وی، طی سال های ۹۳ تا ۹۷ معادل ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه اکتشافی و ۷۱۹ هزار متر حفاری انجام شد که منجر به ۷۹ گواهی کشف، ۱۴۵ پروانه کشف، ۲۳۴پروانه در حال صدور و دستیابی به ۳۸۳ محدوده امیدبخش شد.

اصغرزاده اظهار داشت: ایمیدرو در حال انجام اقدامات مهمی برای توسعه و توانمندسازی بخش اکتشاف است که از جمله می توان به تاسیس کنسرسیومی از بزرگترین شرکت های صنعتی و معدنی، انعقاد تفاهم نامه با سازمان های موثر در حوزه اکتشاف، ایجاد ظرفیت های جدید سرمایه گذاری در کشور، احیا و فعال سازی معادن کوچک، تامین ارز مورد نیاز شرکت های حفاری و تجهیزاتی اشاره کرد.

وی تاسیس صندوق سرمایه گذاری جسورانه اکتشاف را یکی دیگر از اقدامات مهم ایمیدرو دانست و تصریح کرد: برخی از اهداف کنسرسیوم ایجاد هم افزایی بین شرکت های معدنی و صنایع معدنی، توسعه فعالیت های اکتشافی از طریق واگذاری ۱۴ پهنه و سرمایه گذاری مشترک در پروژه های ملی است.

مدیر اکتشاف ایمیدرو ضمن اشاره به طرح ها و معادن واگذار شده به بخش خصوصی‌، گفت: خبرهای خوبی از حوزه سنگ آهن در پهنه قروه داریم که اعلام خواهیم کرد.

برنامه های اکتشافی آتی ایمیدرو

اصغر زاده از برنامه افزایش دو برابری فعالیت های اکتشافی ایمیدرو در تمام حوزه ها خبر داد و گفت: رشد برنامه ها در حوزه های جاری، استمرار بهبود و ارتقائ بانک اطلاعاتی مکان محور GIS، اکتشاف ذخایر پنهان و عمیق با استفاده از روش های نوین از برنامه های آتی اکتشاف در ایمیدرو است.

وی گفت: اکتشاف و فرآوری عناصر کمیاب و نادر خاکی با تکنولوژی های ویژه و جلب مشارکت بخش خصوصی از دیگر برنامه های این سازمان است.

وی نیاز به هماهنگی بیشتر با سازمان منابع طبیعی کشور و همچنین جذب اعتبارات در حوزه معادن و اکتشاف را از جمله چالش های پیش رو در بخش اکتشاف ذکر کرد.

عناوین برگزیده