به گزارش می متالز، با تقویت بازار جهانی نفت و گاز فرصتهای جدید سرمایهگذاری خارجی در پروژههای عظیم خط لوله بروز میکنند.
در سالهای گذشته تولید کنندگان لولههای (LSAW) با کمبود پروژههای مرتبط روبرو بودند و قیمت لولههای LSAW در رکود بوده است. با این حال در ماههای اخیر، استارت پروژههای خط لوله در استرالیا، عربستان و موزامبیک به تکمیل شدن ظرفیت تامین کنندگان ژاپنی این محصول کمک کرده است. اما ظرفیت بدون استفاده خطوط تولید LSAW در کارخانه های صادرات محور ژاپن، اروپا و هند که در زمینه تامین لوله های گاز، نفت ترش فعالیت دارند همچنان بالا است. ولی روند آغاز پروژههای خطوط لوله فراساحلی که از ابتدای سال ۲۰۱۹ آغاز شده است، حداقل تا پایان سال آینده میلادی رو به رشد خواهد بود .
در استرالیا ۳ پروژه عظیم خط لوله از Woodside به ConocoPhillips با هدف جایگزینی خط لوله فرسوده موجود و نیز افزایش ظرفیت LNG و صادرات بیشتر آغاز میشود.
در آسیا شرکت CNOOC چین اولین حوزه گازی خود را در دریای جنوب چین ایجاد میکند که نیازمند خط لوله فراساحلی برای اتصال به شبکه موجود است. این شرکت مناقصه بینالمللی را برای این پروژه اعلام کرده است که نیازمند ۳۰هزار تن لوله LSAW است .اما شاید بیشترین تناژ برای LSAW مربوط به خاورمیانه باشد. در این خصوص شرکت قطر پترولیوم قصد دارد پروژههای توسعه میدان گازی شمالی و پروژه های پایداری شبکه بسیاری در این حوزه انجام دهد. هر دو آنها نیازمند صدها هزاران تن خط لوله LSAW به منظور حفظ و توسعه تولید LNG است.
در کل انتظار داریم کلیه پروژه های نشان داده شده در شکل بالا در صورت اجرا در حدود ۱٫۶ میلیون تن لوله LSAW نیاز داشته باشند .
در حالی که تقاضا در حال بهبود است، ظرفیت کل LSAW در ژاپن در حال کاهش است. شرکت Nippon تا ماه اکتبر کارخانه کاشیما را تعطیل خواهد کرد و ظرفیت سالانه LSAW از یک میلیون تن در سال به حدود ۵۰۰هزار تن کاهش مییابد. اما JFE که دارای یک کارخانه LSAW با محوریت صادرات دارد، به احتمال زیاد در بسیاری از این پروژه های فراساحلی رقابت خواهد کرد.
ظرفیت LSAW در هند و اروپا نیز وجود دارد که در زمینه تحویل خطوط LSAW فراساحلی تخصص دارند. به طور خاص نرخ بهره برداری کارخانهها در اروپا پایین است، یکی از بزرگترین تولید کنندگان LSAW در جهان در نظر دارد در این پروژههای صادراتی شرکت کند. بنابراین ظرفیت تحویل پروژهها عنوان شده در شکل وجود دارد. اما ذکر این نکته ضروری است که بخش عمده ای از این پروژه های خط لوله LSAW مربوط به سرویس ترش(sour service) هستند.
کارخانه های لوله سازی ملزم به انجام تستهای اضافه HIC) hydrogen induced cracking) و SSC) sulfide stress cracking) برای این لولهها هستند که معمولا زمان تحویل را حدودا ۵-۶ هفته نسبت به لوله های غیر سرویس ترش افزایش میدهد. همچنین بسیاری از پروژههای معرفی شده در شکل فوق نیازمند تست HARD SPOT هستند. که این امر معمولا در کارخانه ساخت ورق و نه لوله سازی انجام میشود. با این وجود احتمال اینکه مشتریان تقاضای تست غیر مخرب UT در مورد ورقهای تخت در ورودی کارخانه لوله سازی را داشته باشند وجود دارد. که موجب افزایش زمان تحویل می شود.
شاید در حال حاضر پیشبینی افزایش قیمت لوله LSAW در سال ۲۰۲۰ با افزایش تقاضا، کمی خوش بینانه به نظر برسد. با این حال تناژ پروژههای فراساحلی فوق برای پر کردن ظرفیت کارخانههای صادراتی LSAW حتی با وجود افزایش زمان تحویل کافی نیست. به علاوه در مقاله تمرکز بر کارخانه های شناخته شده اروپا، ژاپن و هند بوده است. ظرفیت تولید عظیمی برای لوله های LSAW در چین و روسیه وجود دارد و ظرفیت خاورمیانه در این زمینه نیز در حال افزایش است.
در حالیکه کارخانههای روسیه و چین بر بازارهای داخلی تمرکز دارند، بازار بیرمق داخلی مانند آنچه هم اکنون در روسیه وجود دارد، می تواند این کارخانهها را به سوی پروژههای فراساحلی بین المللی سوق دهد. هرچند احتمال بروز مشکل برای اخذ تاییدیه و … از طرف مشتریان برای این تازه واردین وجود دارد با این وجود مانعی برای افزایش قیمت خواهند بود.