به گزارش می متالز، افسانه اروجی در خصوص بهترین زمان برای عرضه اولیه شرکتها اظهار کرد: ابتدا باید بررسی شود بازار در چه وضعیتی قرار دارد شاید تاثیرگذار باشد؛ اما نکته مهم این است که عرضه اولیهها همیشه شادابی را به بازار تزریق میکنند، حتی در شرایطی که بازار نزولی و شاخص با رشد همراه نباشد. به همین دلیل اشتباه است که گفته شود تأمین مالی شرکتها در زمانی باید صورت گیرد که بازار در حال صعودی است؛ اما مشخصا زمانی که بازار با رشد همراه است و نقدینگی جدید وارد بازار میشود، بهترین زمان برای عرضه اولیه شرکتها و حتی به طور کلی زمان مناسبی برای افزایش تأمین مالی مجموعههاست تا نقدینگی به طور واقعی وارد شرکتها شود.
وی درباره اینکه در نیمه اول سال شاخص با رشد همراه بود، افزود: از ابتدای سال در فرابورس ۸ عرضه اولیه داشتیم. اما درباره کم بودن عرضهها، اول باید خود شرکتها مایل به ورود باشند. نکتهای که بعد از ورود شرکتها به بازار اهمیت دارد شفافیتی است که از آنها انتظار میرود داشته باشند تا اجازه ورود به بازار و عرضه اولیه به آنها داده شود. به هر حال مجموعه این اقدامات دست به دست هم میدهند تا شرکتها وارد بازار سرمایه شوند. ما به عنوان متولیان بازار هر تلاشی که لازم باشد انجام میدهیم تا این شرایط فراهم شود و شرکتها بتوانند بیشتر و با آسودگی بهتر وارد بازار شوند. این را هم بگویم که ممکن است حتی یک سال به طول بکشد تا شرکتها به آمادگی لازم برای عرضه اولیه برسند.
معاون بازار فرابورس درباره عرضه زیرمجموعههای شرکتهای «شستا» و «تیپیکو» بیان کرد: در مورد شرکتهای زیرمجموعه شستا موضوع عرضه عمده آنها مطرح بود که در بازار ادغام و تملیک بعضی از شرکتهای آن لیست شدند. به عبارتی کار در روال منطقی در حال پیگیری بوده، ولی عرضههای خرد آنها به صورت مداوم و گسترده مطرح نبود. در مورد شرکتهای زیر مجموعه «تیپیکو» هم مجموعههایی را در دست اقدام داشتیم که نهایی شدند و تقریبا ماهی یکی از آنها در بازار عرضه شدند.