تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۴۵
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۶۱۴۴۷

مزیت های بازسازی ترمینال و آغاز به کار راه‌آهن آستارا - آستارا

می متالز - پروژه راه‌آهن آستارای (ایران) - آستارای (جمهوری آذربایجان) در اجرای کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال - جنوب و افزایش درآمد ترانزیتی دو کشور نقش بسزایی دارد.
مزیت های بازسازی ترمینال و آغاز به کار راه‌آهن آستارا - آستارا

به گزارش می متالز، سعید رسولی، رئیس راه‌آهن ایران، ضمن بازدید از پایانه راه‌آهن آستارا، گفت: ریل‌گذاری در بخش 40 کیلومتری راه‌آهن رشت - آستارا در استان گیلان در شمال ایران به‌زودی آغاز خواهد شد.وی خاطرنشان کرد: این ریل‌گذاری به هزینه دولت ایران انجام می‌شود اما آذربایجان نیز 500 میلیون دلار در ساخت کلی راه‌آهن سرمایه‌گذاری می‌کندرسولی تأکید کرد: کار ساخت‌وساز در پایانه راه‌آهن آستارا (ایران) - آستارا (آذربایجان) پس از یک توقف طولانی‌مدت از سر گرفته شد و مذاکرات بی‌شماری با طرف آذربایجانی در این رابطه انجام شد.وی افزود: پیمانکار پروژه آستارا - آستارا باید امکانات لازم را برای بارگیری و تخلیه در ترمینال ایجاد کند پروژه‌های اجراشده توسط جمهوری آذربایجان و ایران برای ادغام شبکه‌های حمل‌ونقل منطقه‌ای، باعث افزایش رقابت در کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال - جنوبی می‌شودمسیر حمل‌ونقل شمال - جنوب اتصال هند با خاورمیانه و قفقاز، آسیای میانه و اروپا را پیش‌بینی می‌کند. این پروژه باهدف افزایش کار آیی ارتباطات حمل‌ونقل در سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر، برای کمک به افزایش حجم حمل‌ونقل بین‌المللی صورت می‌گیرد.در دل کریدور شمال-جنوب، پروژه راه‌آهن آستارا-رشت - قزوین احداث خط ریلی جدید در ایران که آستارای آذربایجان را به شهرهای آستارای ایران، رشت و قزوین متصل می‌سازد، به همراه بازسازی راه‌آهن موجود در آذربایجان را پیش‌بینی کرده است.بخش خط آهن قزوین - رشت هم‌اکنون راه‌اندازی شده است. ساخت خط رشت - آستارا طی دو سال آینده به اتمام می‌رسد و بدین ترتیب سیستم‌های ریلی ایران و آذربایجان به هم متصل خواهند گردید. اخیراً، جمهوری آذربایجان، روسیه و ایران توافق کردند تا برای از بین بردن محدودیت‌های زیرساختی و رفع موانع اداری در حمل‌ونقل افراد و کالاها در مسیر غربی کریدور شمال - جنوب دست به ایجاد یک کارگروه بزنند.پیش‌ازاین، رسولی گفته بود راه‌آهن جمهوری آذربایجان ساخت ایستگاه راه‌آهن و ترمینال حمل بار در شهر ایرانی آستارا را ادامه خواهد داد.

راه‌آهن آذربایجان چهار ترمینال را در آستارای ایران احداث خواهد کرد. این پایانه‌ها شامل ترمینال‌های نفت و غلات، یک ترمینال برای پردازش کانتینرها و یک ترمینال برای دیگربارها خواهد بود.در سه‌ماهه نخست امسال یک ترمینال باری در آستارای ایران با پشتیبانی آذربایجان ساخته شد. طرف آذربایجانی با اجاره 25 ساله کنترل ترمینال را در دست گرفت. ظرفیت این ترمینال که به‌عنوان بخشی از پروژه شمال-جنوب ساخته‌شده است سالانه 2 میلیون تن است و پیش‌بینی می‌شود در آینده به 5 میلیون تن افزایش یابد.

عناوین برگزیده