تاریخ: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۵۴
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۶۲۰۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تعداد بالای برپایی رویدادهای نمایشگاهی در عراق بی سابقه بوده است

می متالز - برپایی مجموعاً بیست رویداد نمایشگاهی در کشور عراق با هدف جذب بازارهای صادراتی در این کشور در سال جاری بی سابقه بوده است.
تعداد بالای برپایی رویدادهای نمایشگاهی در عراق بی سابقه بوده است

به گزارش می متالز، رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق با بیان این مطلب گفت: این رویکرد در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص تلاش برای توسعه تجارت بازرگانی و مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه است.

ناصر بهزاد افزود: می توان با تخصیص اعتبارات کافی به حوزه تجارت خارجی و توجه ویژه به بخش صادرات در این حوزه، توانمندی صنعت کشور را به بازارهای هدف عرضه کرد و از این طریق برای کشور ارز آوری داشت.

وی با اشاره به اینکه همزمان با برپایی نمایشگاه ها، نشست‌های تخصصی و کارگاه های آموزشی نیز برای تجار عراقی برپا می شود، خاطرنشان کرد: این تجار با هدف اینکه با مراحل و نحوه حضور در بازارهای ایران آشنا شوند در این نشست‌ها حاضر می شوند.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق بیان کرد: آنها علاوه بر آشنایی با چگونگی مراحل سرمایه گذاری در ایران، نیازهای جدی و فرصت های موجود در عراق را با تجار ایرانی برای سرمایه گذاری مشترک مطرح می کنند.

بهزاد با توضیح اینکه برگزاری مناقصات و ارائه طرح های سرمایه گذاری می تواند کمک شایانی به معرفی کالای ایرانی برای حضور در بازار عراق کند، پیش بینی کرد: با پیگیری شرکت های ایرانی به زودی شاهد حضور بیشتر سرمایه گذاران ایرانی در عراق نیز خواهیم بود.

وی اظهار داشت: از نمونه بارز دستاورهای مثبت فعالیت های صورت گرفته در حوزه صنعت و تجارت خارجی، عملکرد موفق و راه اندازی خط تولید کارخانه یخچال سازی امرسان و دیگر محصولات ایرانی در عراق است.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این پرسش که چه اقدامات مفیدی در آینده نزدیک برای توسعه و گسترش هر چه بیشتر روابط تجاری بین ایران و عراق در دستور کار قرار دارد، گفت: در سال 98، 28 عنوان برنامه در این زمینه پیش بینی شده است و بخش از آن شناسی منابع و پتانسیل های جدید است.

بهزاد خاطرنشان کرد: در همین راستا حضور بیش از 200 برند صادراتی ایرانی در عراق بیانگر توانمندی صادراتی ایرانی در حوزه های مختلف چه در عرضه کالا و چه خدمات است.

وی با اشاره به شناسایی ظرفیت های بازار های عراق افزود: ایجاد شهرهای صنعتی و صنایع کوچک و سرمایه گذاری در این بخش از اقدامات دیگری است که در این رابطه صورت گرفته و به همین منظور با هماهنگی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت و تیمی از مدیران ارشد وزارت صنایع عراق انجام شد آنها از صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران به منظور آشنایی با این صنایع بازدید کردند.

بهزاد یادآور شد: در این بازدید آنها همچنین با بخش های دانش پایه در شهرک های صنعتی آشنا شدند.

وی با اشاره به اینکه در گام نخست برای حضور هر چه بیشتر گروه های مختلف کالاهای ایرانی در بازارهای عراق نیاز است که نگاه راهبردی به صنعت دو کشور شود افزود: گام بعدی انجام مطالعات تکنیکی و کاربردی در این زمینه و پس از آن شناسایی و مکان یابی و در نهایت موافقت نهایی دوکشور برای حضور سرمایه گذاران است.

وی اظهار داشت: علاوه بر آن لازم است تا برای اجرای موفق پروژه‌های سرمایه گذاری اعتبارات کافی تخصیص یابد و سازمان های مختلف که در ایجاد شهرک صنعتی دخیل هستند به میدان آمده و دستگاه های امنیتی نیز حمایت کنند.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران به ایجاد مناطق مشترک مرزی اشاره کرد و گفت: ایجاد نقاط مشترک مرزی علاوه بر رونق صادرات نقش موثری در توسعه اقتصاد دو کشور نیز خواهد داشت.

بهزاد نقش ایجاد نقاط مشترک مرزی در مسیر صادرات بین دو کشور را در کوتاه تر کردن روند بارگیری کالاهای صادراتی مهم ارزیابی کرد و افزود: علاوه بر کوتاه شدن روند بارگیری که در رونق صادرات نقش قابل ملاحظه دارد قیمت تمام شده کالاهای نیز ارزان تر محاسبه می شود.

وی در پایان یادآور شد: در حال حاضر کمیته ای با هدف همکاری بین دو کشور تشکیل شده تا مراحل صادراتی که جزو تشریفات است از بین برود.

عناوین برگزیده