تاریخ: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۵۷
بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۶۲۱۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

2000 میلیارد تومان سود برای گروه ایران‌خودرو؟/ سهم «خگستر» از فروش احتمالی «وپارس»

می متالز - سهام ایران‌خودرو طی هفته‌های اخیر با نوسان قابل توجهی مواجه شده است. «خودرو» پس از فتح سقف تاریخی 835 تومانی مسیر نزولی را در پیش گرفت و در معاملات امروز در سطح 650 تومان با صف فروش مواجه بود. گسترس سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو نیز از زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو است که امروز نوسان بیش از 10 درصدی (صف خرید و صف فروش) را تجربه کرد.
2000 میلیارد تومان سود برای گروه ایران‌خودرو؟/ سهم «خگستر» از فروش احتمالی «وپارس»

به گزارش می متالز، در حالی‌که انتظار برای تصمیم ایران‌خودرو برای خروج از ماده 141 وجود دارد برخی از اخبار پیرامون این نمادها را می‌توان دنبال کرد. 49678:

روزنامه «دنیای اقتصاد» امروز در خبری به احتمال فروش سهم ایران‌خودرو در بانک پارسیان اشاره کرده است. بر اساس این خبر شائبه خرید سهام بانک پارسیان به صورت «نقد» از سوی ستاد اجرایی فرمان امام مطرح شده است. بر اساس صورت‌های مالی سال 97 ایران خودرو این شرکت حدود 34 درصد از سهام بانک پارسیان را در اختیار دارد بر این اساس اگر این شائبه صحیح باشد بلوک مدیریتی بانک پارسیان روی میز معامله قرار گرفته و ستاد اجرایی نیز بنا است آن را خریداری کند. احتمال وقوع یا عدم وقوع این موضوع را می‌توانید در گزارش «دنیای اقتصاد» که به پایان مطلب ضمیمه شده است مطالعه کنید، در این مطلب آمده که این دفعه اول نیست که ایران‌خودرو قصد واگذاری این سهم را دارد و همچنین پیش از بعضا احتمال خرید این بلوک توسط ستاد اجرایی مطرح بوده است. به هر حال اگر واقعا این شائبه به حقیقت بپیوندد و شرایط نقدی آن نیز حقیقت داشته باشد می‌تواند عامل مهمی برای بهبود نسبی وضعیت مالی ایران‌خودرو باشد. ایران خودرو با مشکل شدید نقدینگی مواجه است و اثرات آن هزینه بالای مالی برای این شرکت است.

بر اساس پرتفوی سرمایه‌گذاری سمند و همچنین گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو بهای تمام‌شده هر سهم بانک پارسیان برای این دو شرکت حدود 100 تومان است. بر این اساس با فرض فروش بلوک مزبور احتمال تحقق سودی معادل 2500 میلیارد تومان برای کل گروه ایران‌خودرو به وجود آورد. البته باید توجه شود که بخشی از این سود به سهام‌داران اقلیت در شرکت‌های زیرمجموعه مانند گسترش سرمایه‌گذای ایران‌خودرو اختصاص می‌یابد؛ ایران‌خودرو 53 درصد «خگستر» را در اختیار دارد (بدون لحاظ تغییرات سرمایه جدید) و از طرفی «خگستر» حدود 30 درصد از سهام سرمایه‌گذاری سمند را در اختیار دارد و 70 درصد از سرمایه‌گذاری سمند به ایران‌خودرو اختصاص دارد. این موضوع برای دیگر شرکت‌های گروه ایران‌خودرو نیز صادق است. با این حال با توجه به این‌که مدیریت تمامی این شرکت‌ها به ایران‌خودرو اختصاص دارد می‌توان به سود 2500 میلیارد تومانی برای گروه اشاره کرد.  

. در این خصوص احتمال تحقق سود 200 تومانی برای هر سهم گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو با سرمایه 240 میلیارد تومانی وجود خواهد داشت (از محل فروش مستقیم)؛ البته گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو به واسطه شرکت‌های زیرمجموعه نیز بخشی از سهام‌ بانک پارسیان را در اختیار دارد. با چنین اثر قابل توجهی بر صورت‌های مالی باید اخبار پیرامون این موضوع را دنبال کرد. در خصوص انتظار از قیمت فروش باید به گزارش «دنیای اقتصاد» اشاره کرد که بر اساس آن مبنای قیمت‌گذاری تابلوی بورس عنوان شده است. با توجه به قیمت حدود 310 تومانی سهام بانک پارسیان احتمال این‌که بلوک مدیرتی با قیمتی با اختلاف 20 تا 30 درصدی واگذار شود وجود دارد. با این حال لازم است تمام موارد بالا گمانه‌زنی‌هایی است که بر اساس گزارش «دنیای اقتصاد» که در ادامه آمده، مطرح شده است و باید تا انتشار خبر رسمی منتظر ماند.

گزارش «دنیای اقتصاد» از سرنوشت سهام ایران‌خودرو در بانک پارسیان:

 واگذاری سهام ایران‌خودرو در بانک پارسیان نهایی شده است. آن طور که ناصر سراج مشاور رئیس دستگاه قضا و رئیس پیشین سازمان بازرسی کل کشور به «دنیای‌اقتصاد» گفت: قرار است ستاد اجرایی فرمان امام به‌عنوان یکی دیگر از سهامداران این بانک، سهم ایران‌خودرو را در بانک پارسیان به‌صورت نقدی خریداری کند.آنچه مشخص است این اقدام در راستای دستور وزیرصنعت برای واگذاری سه مرحله‌ای سهام خودروسازان صورت گرفته است.به گفته سراج این واگذاری در حال طی کردن مراحل اداری خود است.نگاهی به تاریخچه واگذاری سهام ایران‌خودرو در بانک پارسیان گویای این نکته است که واگذاری سهام ۳۳ درصدی این خودروساز در دومین بانک خصوصی کشور راه درازی را طی کرده است.

ایران‌خودرو طی ۱۳ سال گذشته، چندین بار سهام بانک پارسیان را به مزایده گذاشته اما هربار به دلایلی این سهام به فروش نرفته است. مدیرعامل پیشین ایران‌خودرو که از سال ۹۲ سکان هدایت این شرکت را بر عهده گرفت، در سال‌هایی که در راس مدیریت این خودروسازی قرار داشت از مخالفان اصلی واگذاری سهام ایران‌خودرو در بانک پارسیان بود.آبی‌پوشان جاده مخصوص اولین‌بار در اواسط دهه ۸۰ به دنبال واگذاری سهام خود در بانک پارسیان بودند که این اتفاق رخ نداد. در سال‌های ۹۱ و ۹۵ نیز واگذاری سهام ایران‌خودرو در بانک پارسیان تا آستانه اجرا رفت، اما باز هم سرانجامی نیافت. آخرین تلاش ایران‌خودرو برای واگذاری سهام خود در بانک پارسیان مربوط به اسفند ماه سال گذشته است که قرار بود سهام این خودروساز در این بانک از طریق مزایده به‌فروش برسد.

در آن مقطع قرار بود سهام این شرکت خودروساز در بانک پارسیان، در بلوک‌های حداکثر ۱۰ درصدی و پس از رعایت تشریفات قانونی، از طریق مزایده عمومی سازمان بورس واگذار شود و بانک مرکزی مسوول تعیین صلاحیت خریدار این سهام بود. در فراخوانی که به این منظور توسط ایران‌خودرو در سایت کدال سازمان بورس منتشر شده بود، زمان دقیقی برای اعلام نتایج این فراخوان تعیین نشد. بنابراین تا اینجای کار ایران‌خودرویی‌ها ۴ بار برای واگذاری سهام خود در این بانک خیز برداشته‌اند، اما همان‌طور که اشاره شد، هر بار به دلیلی این اتفاق رخ نداد. با توجه به سخنان ناصر سراج قرار است سهام این خودروساز در بانک پارسیان به ستاد اجرایی فرمان‌امام منتقل شود.

البته پیش‌تر در سال ۹۲ نیز زمزمه‌هایی در ارتباط با علاقه ستاد اجرایی فرمان امام برای خرید سهام ایران‌خودرو در بانک پارسیان به گوش می‌رسید، هر چند در آن مقطع این مساله از سوی مسوولان ارشد این ستاد تکذیب شد. سراج در ارتباط با میزان نقدینگی که قرار است از این طریق به ایران‌خودرو تزریق شود، می‌گوید: هنوز این مبلغ مشخص نیست و قرار است از طریق مکانیزم بورس نسبت به کشف قیمتی ارزش سهام بانک پارسیان که در اختیار ایران‌خودرو قرار دارد، اقدام شود. در میان اموال غیرتولیدی ایران‌خودرو، سهام بانک پارسیان از جایگاه خاصی برخوردار است و چنانچه در مراحل پایانی اتفاقی نیفتد و این واگذاری نهایی شود، گام بلندی در ارتباط واگذاری اموال غیرتولیدی این خودروساز برداشته خواهد شد. 

  همانطور که عنوان شد واگذاری اموال غیرتولیدی خودروسازان در راستای برنامه‌ریزی وزارت صنعت برای خصوصی‌سازی دو شرکت ایران خودرو و سایپا صورت می‌گیرد.رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در مردادماه امسال با تاکید بر خصوصی‌سازی ایران‌خودرو و سایپا پروسه سه مرحله‌‌ای در این زمینه تعریف کرد. به گفته وی مرحله اول شامل فروش اموال مازاد و غیرتولیدی خودروسازان است و در مرحله دوم فروش زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو و سایپا مدنظر است و در مرحله نهایی نیز خصوصی‌سازی خود این دو شرکت انجام خواهد شد. وزیر صنعت پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که سهام دولتی دو خودروساز بزرگ کشور تا پایان سال ۹۹ به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. در حال حاضر دولت در هر دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا زیر ۲۰ درصد سهام دارد و آن‌طور که وزیر صنعت می‌گوید، قرار است تمامی سهام دولت در این خودروسازی‌ها واگذار شود. به این ترتیب واگذاری سهام بانک پارسیان نیز در قالب فروش اموال غیرتولیدی خودروسازان صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر در شرایط کنونی خودروسازان با مشکلات نقدینگی دست به گریبانند و فروش اموال غیرتولیدی می‌تواند تا حدودی این مشکلات را مرتفع کند.در این زمینه یکی از دست اندرکاران صنعت خودرو به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفته بود که فروش اموال خودروسازان درغیاب تسهیلات بانکی، هم اکنون یکی از مسیرهای تامین نقدینگی است و تاحدودی نیز توانسته به رفع مشکلات نقدینگی تولید‌کنندگان کمک کند. به این ترتیب فروش سهام پارسیان که سال‌هاست با مقاومت مسوولان ایران خودرو روبه‌رو بوده اگر در مسیر فروش قرار گیرد می‌تواند نقدینگی مناسبی به این شرکت  تزریق کند.

 

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت