به گزارش می متالز، محمد راستاد در نشست تخصصی بررسی موضوعات راهبردی توسعه بندر چابهار، گفت: در مسیر مهم تجارت جهانی که مهمترین آن مسیر شرق به غرب است، بندر چابهار دارای کمترین فاصله و حداقل انحراف است که یک مزیت راهبردی برای بندر چابهار بهشمار میآید. معاون وزیر راهوشهرسازی با اشاره به توافقنامه دالان چابهار بین سه کشور هند، افغانستان و ایران افزود: از جمله مزیتهای بندر چابهار، محدوده بازار بسیار گسترده این بندر است که شامل کشورهای ساحلی اقیانوس هند، کشورهای شرق آفریقا، برخی کشورهای جزیره العرب، از یک طرف و کشور افغانستان و آسیای میانه از سمت دیگر میشود. وی اظهار کرد: بندر چابهار اولین بندری است که موفق شدهایم در قالب قرارداد BOT، اپراتور بینالمللی برای آن جذب کنیم. راستاد ظرفیت جذب سرمایهگذاری خارجی را از دیگر مزیتهای بندر چابهار عنوان کرد و گفت: اپراتور بینالمللی فعال در بندر چابهار متعهد به سرمایهگذاری در روبناها و خرید تجهیزات است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اقدامات این سازمان برای توسعه بندر شهید بهشتی چابهارتاکید کرد: با ایجاد زیرساختها در فاز اول و بخشی از فاز دوم طرح توسعه بندر چابهار، این بندر از یک بندر فصلی به جهت نداشتن حوضچه آرامش در فصل مونسون، به بندر تبدیل شده است که در تمام طول سال قادر است به خطوط کشتیرانی خدمات بندری و دریایی بدهد. راستاد با بیان اینکه بندر چابهار در اوج تحریمها روند مثبت بالای ۳۰ درصد در عملیات تخلیه و بارگیری را تجربه کرده است، گفت: بندر چابهار با برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، پاسخگوی خطوط لاینری است. به گفته راستاد، با راهاندازی خط ترانزیت هندوستان به افغانستان از طریق چابهار، این مسیر رسمیت خودش را پیدا کرد و قابلیت بندر چابهار اثبات شد.