تاریخ: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۵۶
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۶۲۱۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
راهکارهای رفع ۷ چالش شرکت‌های ایرانی در بازار عراق

تشکیل کارگروه پایش روابط اقتصادی در بغداد

می متالز - عراق، یک بازار بی‌نظیر برای محصولات صنایع معدنی ایران به‌شمار می‌رود. البته ایران برای تصرف کامل این بازار با چالش‌هایی روبه‌رو است.
تشکیل کارگروه پایش روابط اقتصادی در بغداد

به گزارش می متالز، رایزن بازرگانی ایران در بغداد با تشریح برخی از چالش‌های پیش‌روی شرکت‌های ایرانی برای حضور در بازار عراق، از ۷ چالش اصلی در بازار این کشور برای تاجران ایرانی خبر داد.


چالش آمایشی

ناصر بهزاد در تشریح برخی از چالش‌های پیش‌ِروی شرکت‌های ایرانی و تاجران و بازرگانان کشور در عراق اظهار کرد: عراق حدود ۴۰میلیون نفر جمعیت دارد و این جمعیت در بخش‌های مرکزی، شمالی و جنوبی دارای سلایق گوناگونی هستند؛ بنابراین طبیعی است، با توجه به حضور گروه‌ها و عشایر و ساختارهای گوناگون، رویکردهای متفاوتی وجود داشته باشد؛ این یعنی ما با جمعیتی ۴۰میلیونی روبه‌رو هستیم که تنوع بسیاری در تقاضا و نیازهای‌شان وجود دارد، از این‌رو یکی از چالش‌های پیش‌روی بازرگانان ایران، چالش آمایشی است که موفقیت در تامین نیازهای متنوع این جمعیت کلان، نیازمند یک نگاه حرفه‌ای است.

 

حضور رقیبان

رایزن بازرگانی ایران در بغداد ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌های فعالیت تجاری ایران در عراق، حضور رقیبان از کشورهای گوناگون در عراق است؛ چین، ترکیه، هند، امریکا، ژاپن و آلمان تنها بخشی از ۷۰ کشوری هستند که در عراق نمایندگی و سفارت دارند و به‌ دنبال پیگیری مواضع سیاسی‌شان در این کشور، مواضع اقتصادی و تجاری‌شان را هم دنبال می‌کنند و در بخش‌های گوناگون ازجمله کالا و خدمات فعال هستند.

 

هماهنگ با تغییر سیاست‌های عراق

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران گرچه در سال‌های اخیر به‌ویژه در ۲ سال گذشته موقعیت ممتاز و خوبی در عراق داشته و با تمرکز سفارت کشورمان در عراق بر موضوع‌های اقتصادی، این موقعیت تا اندازه‌ای تثبیت شده است اما به‌هرحال رقیبان سرسختی از دیگر کشورها در عراق حضور دارند و فعالیت در این فضای رقابتی سنگین هم یکی از چالش‌های بازرگانان ایرانی در عراق است.
بهزاد با تاکید بر لزوم ورود شرکت‌های ایرانی به عرصه‌های نو در عراق گفت: به‌ دلیل انتقال فناوری‌های جدید، توجه به حوزه‌های فنی و مهندسی، خدمات پیمانکاری، اتوماسیون اداری، خدمات بیمه‌ای و از این دست، نیازمند تغییر در نگاه‌مان هستیم و باید بتوانیم هماهنگ با تغییر سیاست‌های عراق حرکت کنیم که این موضوع نیز یکی از چالش‌های جدی پیش‌روی ما برای فعالیت در عراق است.

 

کامل نبودن ظرفیت‌های بانکی

رایزن بازرگانی ایران در بغداد مشکلات بانکی در عراق را از دیگر چالش‌های جدی شرکت‌های ایرانی در این کشور دانست و خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های اصلی ما در این کشور، کامل نبودن ظرفیت‌های بانکی در عراق است و البته پیگیری‌های بسیار خوبی انجام شد و به‌دنبال توافق‌های بانک مرکزی دو کشور، فضایی ایجاد شد تا بسیاری از مشکلات مالی با استفاده از ارز عراق و دینار حل شود و مشکلات بانکی دو کشور که در مقطعی اوج گرفته بود تا اندازه زیادی مرتفع شد. به‌هرحال طبیعی است، الگوهای اقتضایی برای فعالیت‌های بانکی با عراق قابل پیگیری است، به‌گونه‌ای که بتوان با توجه به نیازهای شرکت‌های ایرانی و مشکلات آنها در مبادلات بانکی و مالی، الگوهای خاصی را تعریف کرد. اما باوجود همه این توافق‌ها و ظرفیت‌ها، هزینه‌های تامین مالی برای پروژه‌های کلان و بزرگ بالاست و این چالش بزرگی در عراق است.
وی ادامه داد: البته این چالش به‌معنای آن نیست که هیچ کار بانکی با عراق ممکن نیست؛ چراکه به‌هرحال یک ظرفیت بزرگ بانکی در عراق وجود دارد؛ درحال‌حاضر بانک‌های ملی، پارسیان و تعاون اسلامی در عراق حضور دارند و می‌توانند فصل‌های جدیدی از خدمات بانکی را ارائه دهند؛ علاوه بر آن صندوق ضمانت صادرات هم به‌عنوان یک ظرفیت در کشور عراق حضور دارد اما این نکته نیز نباید مغفول بماند؛ مادامی که ظرفیت صندوق ضمانت صادرات ایران، افزایش بودجه نداشته باشد و اعتبارات جدیدی را به بازار عراق گسیل نکند، مشکل شرکت‌های ایرانی برای تضمین‌های سیاسی و مالی در عراق باقی است.
 از طرفی حضور شرکت‌های متنوع بیمه‌ای ایران در عراق می‌تواند آن فضای چالش‌برانگیزی را که ممکن است در تجارت با عراق وجود داشته باشد، مرتفع کند.

 

نبود تبلیغات مستقیم

بهزاد، یکی دیگر از چالش‌های شرکت‌های ایرانی را موضوع تبلیغات مستقیم دانست و در تشریح آن گفت: نبود تبلیغات مستقیم شرکت‌های ایرانی در بازار عراق یکی دیگر از چالش‌های شرکت‌های ایرانی در این کشور است و باید سازکاری طراحی و فراهم شود که شرکت‌های ایرانی بتوانند کیفیت خود را با ابزارهای گوناگون و به‌شکل‌های متفاوت در عراق معرفی کنند؛ مسئله‌ای که با حل شدن آن، برخی از چالش‌های شرکت‌های ایرانی برای معرفی خودشان در بازار عراق تسهیل می‌شود.

 

نوسان نرخ ارز

وی تاکید کرد: یکی دیگر از مسائلی که ممکن است فعالیت تجاری شرکت‌های ایرانی در عراق را دستخوش تغییر کند، نوسانات نرخ ارز است که این نوسانات ممکن است تجارت را زیر سوال ببرد؛ چراکه با توجه به قراردادهای بلندمدتی که برخی شرکت‌های ایرانی در عراق بسته‌اند و این قراردادها نیازمند نرخ ثابت ارز بوده، نوسانات ارزی می‌تواند برای شرکت‌های ایرانی مسئله‌ساز شود.

 

بروکراسی کُند و ناهماهنگ در عراق

به‌گفته رایزن بازرگانی ایران در عراق، بروکراسی کُند، نبود ساختار همسان و همگن در فرمت‌های قرارداد، ورود شتابزده به برخی پروژه‌ها، وقفه‌های صادراتی از سوی ایران و رفتارهای سلیقه‌ای در بعضی گمرکات عراق نیز از دیگر چالش‌ها و موانعی است که پیش‌روی شرکت‌های ایرانی در عراق قرار دارد.

 

راهکارهایی برای عبور از چالش‌ها

بهزاد در پایان راجع به تلاش‌های انجام‌شده برای حل مشکلات و رفع موانع در ابعاد گوناگون و در مرزهای مشترک دو کشور خاطرنشان کرد: درمجموع بخشی از چالش‌ها برای حضور شرکت‌های ایرانی در عراق، چالش‌های داخلی و بخشی از چالش‌ها، چالش‌های خارجی است؛ ما ظرفیت کاری بسیاری در عراق داریم و باوجود این چالش‌ها، اقدامات زیادی برای حل آنها انجام شده است؛ به‌عنوان نمونه ما برای به کمترین میزان رساندن موانع و چالش‌ها، کارگروه پایش روابط اقتصادی در بغداد را تشکیل داده‌ایم و کارگروه‌های پشتیبانی نیز در دفتر عربی افریقایی سازمان توسعه تجارت شکل گرفته و اقدامات مشابهی در اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در حال انجام است.
 همچنین در بخش‌های حاکمیتی ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق پیگیری‌های لازم را برای برطرف کردن موانع موجود انجام داده و ما در تعامل با سازمان گمرکات، وزارت تجارت، وزارت صنعت عراق و... تلاش داریم فضا برای حضور شرکت‌های ایرانی در عراق را تسهیل کنیم.

عناوین برگزیده