تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۱:۵۱
بازدید: ۳۸۴
کد خبر: ۶۲۲۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

رشد اقتصاد آسه‌آن، بازار مصرف سیم و کابل را تکان می‌دهد

می متالز - کشورهای جنوب‌شرق آسیا (آسه‌آن) از جمله کشورهای در حال توسعه‌ای هستند که در 20 سال اخیر از رشد اقتصادی قابل ملاحظه‌ای بهره‌مند بودند. در حالی که بازار این منطقه تنها 5 درصد از سهم مصرف جهانی سیم و کابل را تشکیل می‌هد؛ در مقابل، تولید سیم و کابل این منطقه با رشد سالانه 3 درصدی طی 5 سال اخیر همراه بود. با توجه به پیش‌بینی رشد اقتصادی این منطقه و وضعیت صنعت سیم و کابل در آن، انتظار می‌رود که آینده کوتاه و میان‌مدت روشنی در خصوص تقاضای سیم و کابل پیش رو داشته باشد.
رشد اقتصاد آسه‌آن، بازار مصرف سیم و کابل را تکان می‌دهد

به گزارش می متالز، حدود 50 سال از تأسیس انجمن کشورهای جنوب‌شرق آسیا (آسه‌آن) می‌گذرد و تقریبا 20 سال پیش، کشورهای عضو این انجمن با بحران مالی شدیدی مواجه شدند. این انجمن شامل کشورهای برونئی دارالسلام، کامبوج، اندونزی، لائو، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام می‌شود. در مدت 20 سال اخیر که کشورهای عضو آسه‌آن، از رشد اقتصادی مثبت بی‌وقفه‌ای بهره‌مند بودند، صنعت سیم و کابل مسی در این منطقه، تحولی را پشت سر نگذاشت. سهم بازار کشورهای آسه‌آن از مصرف جهانی سیم و کابل تنها 5 درصد است. با این وجود عوامل متعددی برای رشد مصرف این محصول در منطقه وجود دارد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته، تقاضای مس تصفیه شده در کشورهای جنوب‌شرق آسیا برای سال 2016، حدودا یک میلیون تن بود که تایلند و اندونزی، بزرگترین بازارهای مصرف این منطقه محسوب می‌شوند. در منطقه آسه‌آن، 25 واحد فعال تولیدکننده مفتول وجود دارد که تقریبا 74 درصد از مصرف مس تصفیه شده این کشورها را تشکیل می‌دهد. 26 درصد باقی‌مانده از مصرف مس در این منطقه، مختص واحدهای تولیدکننده سایر محصولات نیمه‌ساخته مسی و آلیاژی است. در کشورهای اروپای شرقی، تولیدکنندگان محصولات مسی مانند آروبیس یا واحدهای مستقلی (بدون واحد ذوب و پالایش) مانند لافارگا عمدتا به تولید مفتول مسی مشغول هستند، در حالی که صنعت پایین‌دستی مس در کشورهای جنوب‌شرقی آسیا مستقیما به تولید سیم و کابل می‌پردازند.

بسیاری از واحدهای تولید مفتول در این منطقه، به طور کلی یا جزیی تحت مالکیت تولیدکنندگان سیم و کابل ژاپنی هستند و محصول خود را علاوه بر منطقه در سراسر جهان نیز عرضه می‌کنند. نمودار 1، میزان تولید سیم و کابل با پوشش عایق کشورهای عضو آسه‌آن را برای سال‌های 2012 تا 2016 نشان می‌دهد. همانطور که در این نمودار مشاهده می‌شود، تولید سیم و کابل در این منطقه طی 5 سال اخیر با رشد سالانه 3 درصدی همراه بود. سرعت رشد تولید سیم و کابل آسه‌آن از سال 2012 تا 2016، با کاهش همراه بود.

با توجه به وضعیت مثبت اقتصادی و صنعت سیم و کابل کشورهای عضو آسه‌آن، انتظار می‌رود که در چشم‌انداز کوتاه تا میان‌مدت این منطقه، تولید سیم و کابل با رشد همراه باشد. شایان ذکر است که سطح بالای هزینه‌های عمومی و تداوم رشد ساخت و تولید در کشورهای جنوب‌شرق آسیا، از عوامل تقویت رشد این صنعت سیم و کابل به حساب می‌آیند. پیش‌بینی‌ها بر این مبنا است که رشد تولید ناخالص داخلی این منطقه در سال 2017 نسبت به سال گذشته، تقریبا برابر با 4.7 درصد باشد و با توجه به این امر و سایر عوامل مورد بررسی، انتظار می‌رود که صنعت سیم و کابل با رشد 3.7 درصدی تولید همراه شود.

مطالعات نشان می‌دهد؛ رشد تولید ناخالص داخلی آسه‌آن طی 5 سال آتی نیز در همین حد باقی بماند و این امر نویدی برای رشد ساخت و تولید و طبعا رشد تولید مفتول و سیم و کابل خواهد بود. به جرأت می‌توان گفت که رشد تولید ناخالص داخلی در کشورهای جنوب‌شرق آسیا ، ترجمان رشد مصرف سیم و کابل فلزی است. علاوه بر این، عوامل متعدد دیگری نظیر رشد جمعیت کار و گسترش شهرنشینی در این منطقه، باعث بهبود وضعیت تقاضا طی سال‌های آتی خواهد شد. در نتیجه، عوامل بنیادی بازار نیز حامی تداوم توسعه صنایع تولیدی در کشورهای عضو آسه‌آن محسوب می‌شود.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد