تاریخ: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۱۰
بازدید: ۲۶۵
کد خبر: ۶۳۷۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

خبرهای خوش برای محموله‌های صادراتی و وارداتی از بندر چابهار

می متالز - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جزییاتی از قابلیت‌های بندر چابهار، بخشی از مزیت‌های صادرات و واردات از این بندر را تشریح کرد.
خبرهای خوش برای محموله‌های صادراتی و وارداتی از بندر چابهار

به گزارش می متالز، حسین مدرس خیابانی در شورای توسعه بندر چابهار با اشاره به روند رو به رشد توسعه بندر چابهار اظهار کرد: از ٣- 4 ماه گذشته عزمی جدی برای تبدیل بندر چابهار به چهارمین بندر تجاری کشور بعد از ٣ بندر امام خمینی، شهید رجایی و خرمشهر شکل گرفت و همه دستگاه‌ها برای تحقق این هدف تلاش کرده‌اند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بندر چابهار گوهر ناشناخته جنوب شرق کشور بوده که در شرایط امروز کشف شد افزود: این بندر، تنها بندر اقیانوسی ایران است که می‌تواند دروازه‌ای برای توسعه شرق کشور باشد.

وی با اشاره به ٢ هدف اصلی در توسعه بندر چابهار گفت: نخستین هدف در این بخش، توزیع متوازن تخلیه کالاهای اساسی در بنادر جنوب کشور است چراکه حجم کشتی‌ها و محموله‌های درحال تخلیه در سایر بنادر جنوبی کشور بسیار بالاست و دومین هدف آن است که بتوانیم از قابلیت بالای این بندر برای دسترسی آسان و ارزان به آب‌های ارزان، کشورهای همسایه و استان‌های شرق کشور استفاده کنیم چراکه به عنوان مثال هزینه حمل کالا به بندر چابهار نسبت به ٢ بندر امام و شهید رجایی به ازای هر تن کالا بین ٢تا 4 دلار ارزان‌تر است.

مدرس خیابانی با اشاره به در دست انجام بودن حدود 1000 میلیارد تومان پروژه‌های توسعه ای در زمین‌های اطراف بندر امیرآباد گفت: قابلیت‌های این بندر از لحاظ تجهیزات تخلیه بار و هزینه‌های پایین آن برای کالاهای با مقصد و یا مبدأ شرق کشور به قدری است که بر اساس اعلام شرکت بازرگانی دولتی، قیمت تمام شده نهاده‌های دامی و طیور در شرق کشور که از طریق بندر چابهار به کشور وارد شده بود، 5 درصد ارزان‌تر بوده است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام خبر پهلو گرفتن ٢ کشتی بزرگ شرکت‌های مباشر دولتی در بندر چابهار گفت: شرکت بازرگانی دولتی قول داده تا تمام کشتی‌هایی که می‌توانند عازم این بندر شوند در بندر چابهار تخلیه شوند بجز کشتی‌های حامل محموله روغن چراکه این بندر متاسفانه انبار روغن ندارد.

وی با تاکید بر تمایل شرکت پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی برای تخلیه محموله‌های وارداتی خود در بندر چابهار گفت: بندر چابهار تنها مقصد محموله‌های دولتی نیست و هم اکنون چند کشتی حامل محموله‌های نهاده‌های دامی تحت مالکیت شرکت‌های خصوصی هم عازم این بندر شده‌اند ولی انتظار این است که دستگاه‌های مسؤل این بندر تمامی شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند که تا شرایط برای محموله‌های صادراتی و وارداتی این بندر تسهیل شود.

مدرس خیابانی با بیان نتایج جلسه دیروز و با شرکت شهرک‌های صنعتی، ایدرو و ایمیدرو در خصوص بندر چابهار گفت: در این جلسه مقرر شد تا بخشی از صادرات معدنی و صنعتی شرق کشور شامل محموله‌های معدن سنگان، کنسانتره مس کرمان، سنگ‌های تزئینی و سیمان از این بندر انجام شود تا همزمان، کامیون‌های حامل این محموله‌ها تا بندر چابهار، بلافاصله پس از تخلیه محموله‌های صادراتی، کالاهای وارد شده به این بندر را منتقل کنند.

وی همچنین از پیشنهاد وزارت صنعت برای درنظر گرفتن ضریب تخفیفات گمرکی ٢5 درصدی  برای این بندر در مکاتبه با مسولان ارشد دولتی خبر داد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به ملحق شدن ٢ بندر شهید کلانتری و شهید بهشتی به منطقه آزاد چابهار، از برنامه‌ای خبر داد که در 10 بند برای توسعه بندر چابهار تدوین شده است.

رجبی مدیر بازرگانی منطقه آزاد چابهار با اشاره به تاثیری رونق بندر چابهار در معیشت، اشتغال و زندگی مردم محروم این منطقه داشته است گفت: برای محموله‌هایی که وارد بندر چابهار می‌شوند تخفیفات و تسهیلات خوبی درنظر گرفته شده است به عنوان مثال تخفیف انبارداری برای محموله‌های فله به میزان 60 درصد بخشی از این تسهیلات است.

به گفته رجبی درحال حاضر بندر چابهار دارای ٢ هکتار انبار خالی برای کالاهای فله است و 20 هکتار انبار در دست احداث است. این درحالی است که این بندر فضای بسیار مناسبی برای تخلیه محموله‌های کانتینری دارد.

عناوین برگزیده
اجاره بدون پورسانت
ورود شورای‏‌شهر نیویورک به مساله «مسکن»؛ پرداختی مستاجر‌ها به آژانس‏‌ها متوقف شد

اجاره بدون پورسانت