به گزارش می متالز، احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان با اعلام موافقت واگذاری اندک سهام باقی مانده دو خودروساز بزرگ و عرضه بلوک 14.5 و 17 درصدی ایران خودرو و سایپا گفت: به تجربه ثابت شده دولت بنگاهدار خوبی نیست. اگر خواهان رشد خودروسازی هستیم باید خصوصی سازی واقعی در آن انجام شود.
وی افزود: هرچند دولت کمتر از ۲۰ درصد در ایران خودرو و سایپا سهم دارد اما انتخاب مدیران عامل آنها از سوی وزارت صنعت یا سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) انتخاب میشود. باید مراقب بود باقی مانده سهام دولتی در خودروسازی به اهل آن واگذار شود.
امیرحسن کاکایی عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت نیز گفت: امکان واگذاری سهام دولت در این دو خودروساز در مقطع کنونی فراهم نیست اما میتوان اقدامهای دیگری به انجام رساند. خصوصیسازی خودروسازان موضوعی است که در درازمدت به نتیجه میرسد. صنعت خودرو در شرایط کنونی با بحران مواجه بوده و نیازمند واکنش یا واکنشهایی سریع است.
وی با اشاره به بحران سال ۲۰۰۸ آمریکا هشدار داد: اگر خودروسازان ایرانی ورشکست شوند، صنعت فولاد و دیگر صنایع حتی بسیاری از بانکها ورشکست خواهند شد. واگذاری خودروسازان باید در سه مرحله انجام شود، یعنی پس از واگذاری اموال مازاد آنها باید شرکتهای بی ارتباط به خودروسازان واگذار شود، سپس سراغ ادغام شرکتهای اصلی آنها رفت.
کاکایی ادامه داد: بطور نمونه شرکتهای قطعهسازی زیادی زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا هستند که میتوان آنها را واگذار کرد و مدیریت آنها را به بخش خصوصی سپرد. در مرحله بعد ادغام شرکتهای اصلی مثل سایپا و سایپا دیزل یا ایران خودرو با ایران خودروی خراسان و ایران خودرو دیزل میتواند در دستور کار قرار گیرد. در این زمینه با وجود اینکه صحبتهای زیاد مطرح شده اما در عمل اقدامی انجام نشده است.