به گزارش می متالز، محمد مهدی میرزایی قمی با بیان اینکه آخرین مصوبه مربوط به تولید سواری دیزل به سال ۹۴ برمیگردد و هیات وزیران تولید آن را مشروط به نصب فیلتر دوده کرده است، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیطزیست با توجه به درخواست شرکت ایران خودرو مبنی بر تولید سواری دیزل بررسیهایی انجام داد و به این نتیجه رسید که در حال حاضر دنیا به سمت توقف تولید سواری دیزل رفته است.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست با اشاره به اینکه موتور دیزل ۴۰ برابر بیشتر از موتور بنزینی ذرات معلق و ۸ برابر بیشتر از موتور بنزینی آلاینده ناکس تولید میکند، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیطزیست بر این باور است که تولید سواری دیزل توجیهی ندارد بنابراین درصدد است تا با ارسال پیشنهادی به هیات وزیران تولید آن را ممنوع کند، اما وزارت صنعت به سازمان حفاظت محیطزیست پیشنهاد داده با توجه به شرایط فعلی، مصوبات قبلی درباره تولید سواری دیزل را لغو کند. به گفته وی وزارت صنعت در حال حاضر به این نتیجه رسیده است که تولید سواری دیزل تبعات خاص خود را دارد اما از سازمان محیطزیست خواسته تولید سواری دیزل را ممنوع نکند؛ چراکه معتقد است شاید در آینده دنیا به تکنولوژیهایی دست یابد که بر اساس آن بتوان سواری دیزل را با حذف تبعات آن تولید کرد. رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست با بیان اینکه سازمان حفاظت محیطزیست همچنان مصمم بر تصمیم خود مبنی بر ممنوعیت تولید سواری دیزل است، گفت: فرآیندهای دولتی ساز و کار خود را دارد. ما در حال تهیه متن پیشنهادی به هیات وزیران و بهدنبال این هستیم که چگونه پیشنهاد ممنوعیت تولید سواری دیزل را ارسال کنیم تا به اتفاق آرا مصوب و بهطور کلی پرونده تولید سواری دیزل بسته شود. خرداد امسال بود که عیسی کلانتری – رئیس سازمان حفاظت محیطزیست – از درخواست شرکت ایران خودرو برای تولید سواریهای دیزلی خبر داد. کلانتری در آن زمان ضمن اعلام مخالفت سازمان محیطزیست با تولید سواری دیزلی اظهار کرده بود که امیدواریم هیچ دولتی حاضر نشود مجوز ورود ناوگان دیزل سواری را به جادهها و شهرهای کشور صادر کند.