تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۳۴
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۶۴۵۳۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

راز تفاوت خودروهای ما و دنیا

می متالز - در دنیای رقابت همیشه بعضی‌ها در صف انتخاب همچنان محبوب می‌مانند اما بعضی‌ها هم از رقابت کنار می‌روند و قافله را واگذار می‌کنند. به راستی راز ماندگار شرکت‌های خودروسازی در دنیا چیست که در ایران وجود ندارد؟
راز تفاوت خودروهای ما و دنیا

به گزارش می متالز، به گفته یک کارشناس صنعت خودرو، با توجه به اینکه راز ماندگاری شرکت‌های خودروسازی تنوع محصولات است؛ بنابراین باید بتوانیم براساس طراحی روز دنیا پاسخگوی نیازها باشیم یا از طریق مشارکت با شرکت‌های صاحب برند و مونتاژ خودرو در سرزمین مادری، به رفع نیاز بازار اقدام کنیم. در مدت اخیر بحث توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ زیاد مطرح شده است. دست آخر نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه اصلاح ساختار و ساماندهی صنعت خودرو یکی از برنامه‌های جدی وزارت صمت است، از توقف تولید چهار خودرو (سه مدل پراید و پژو ۴۰۵ glx) در سال ۹۸ و همچنین سال ۹۹ خبر داد.

در این رابطه حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: اصولا راز ماندگاری شرکت‌های بزرگ خودروسازی در بازارِ رقابت، ارائه طرح‌ها و مدل‌های متنوع و به روز خودروهای تولیدی به بازار است. بنابراین اصرار بر تولید یک مدل خودرو آن هم در یک بازه زمانی ۲۰ ساله تقریبا در سایر کشورهای دنیا بی‌سابقه است. صنعت خودرو ایران در طول عمر تقریبا ۴۰ ساله پس از انقلاب خود همواره با شرایطی مواجه بوده که شبیه این شرایط را کمتر صنعتی در دنیا توانسته تحمل کند. وی افزود: کشورهای دنیا عموما نیاز بازار خود به خودرو را از دو طریق تامین می‌کنند.

یا دارای شرکت‌های صاحب برند خودروسازی هستند که در این صورت خود توانایی طراحی خودرو بر اساس نیاز بازار را دارند یا فاقد صنعت خودرو هستند که در آن صورت از طریق واردات خودرو به نیاز بازار خود پاسخ می‌دهند. این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در طول دو دهه اخیر به‌دلیل افزایش ضریب نفوذ خودرو در کشورهای در حال توسعه، دولت‌ها به جای واردات، از طریق مشارکت با شرکت‌های صاحب برند و مونتاژ خودرو در سرزمین مادری به رفع نیاز بازار خود اقدام کرده‌اند. این باعث شده علاوه بر اینکه از خروج ارز از کشور جلوگیری به عمل آید، از طریق جذب ارزش افزوده مونتاژ خودرو علاوه‌بر افزایش درآمد ملی، اشتغال نیز در این کشورها ایجاد شود.

کریمی سنجری تصریح کرد: اما در ایران نه شرکت‌های خودروسازی برای تولید خودروهای جدید به اندازه کافی جدی بوده‌اند و نه امکان واردات خودرو میسر است؛ بنابراین شرکت‌های خودروساز داخلی راه میانبر تامین نیاز بازار از طریق مونتاژ خودروهای شرکای تجاری را برگزیده‌اند که این مسیر نیز در حال حاضر به‌دلیل تحریم‌ها مسدود شده است. وی ادامه می‌دهد که از سوی دیگر اگر ممنوعیت واردات هم رفع شود، نیاز بازار کشور به خودروهای ارزان قیمت از طریق واردات امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین‌ نمی‌توان به جایگزین کردن خودروهایی که از رده تولید خارج می‌شوند، از طریق واردات دلخوش بود.

وی خاطرنشان کرد: برخی از کسانی که اطلاع درستی از زیرساخت‌های صنعت خودرو کشور ندارند مدام به این صنعت خرده گرفته و تنها راه درست پاسخ به نیاز بازار را واردات خودرو می‌دانند. پاسخی که به این دسته باید داد این است که اگر از همه مزیت‌های خودروسازی نظیر سهم اشتغال این صنعت، سهم ۵/ ۳ درصدی در تولید ناخالص ملی، وجود زیرساخت‌های قابل‌تاکید و... بتوان گذشت، چگونه می‌توان حدود یک پنجم درآمدهای نفتی کشور را به واردات خودرو از خارج، برای پاسخ به نیاز بازار اختصاص داد؟

 

عناوین برگزیده