تاریخ: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۴۲
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۶۵۲۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تاثیر مالیات بر عایدی سرمایه بر سهام

می متالز - به نظر می‌رسد مالیات بر عایدی سرمایه به خودی خود هیچ تهدیدی برای بازار سرمایه نیست، اما در این میان چه چیزی باید توسط تحلیلگرها مورد رصد قرار گیرد؟
تاثیر مالیات بر عایدی سرمایه بر سهام

محمدنوربخش| تحلیلگر بازار سهام

می متالز، در این تعطیلات چند روز گذشته شاید مهمترین خبر برای حرفه ای های بازار همان خبر عزم دولت برای گرفتن مالیات بر عایدی سرمایه باشد. برخی از فعالان ابراز نگرانی می‌کنند که این کار می‌تواند بازار سرمایه را دچار افت شدید کند و جذابیت آن را از بین ببرد.

البته همونطور که در تحلیل‌های قبلی هم عرض شد با توجه به برآوردی که من داشتم کسری بودجه دولت در سال 1399 عددی حوالی 150 هزار میلیارد تومان خواهد بود که این خودش ریسک بزرگی را به فعالان اقتصادی در همه بازارها وارد می‌کند. البته توجه کنیم که ریسک یک روی مثبت دارد و یک روی منفی!

فعالان بورس باید توجه کنند که لایحه مالیات بر عایدی سرمایه حتی اگر در نهایت تصویب شود و بازار سهام را هم شامل شود، باز به خودی خود تهدیدی برای بازار ما نیست. چرا که مثلا مالیات 20 درصدی بر سود سپرده‌های بانکی که الان 15 درصد هست به معنای کاهش نرخ بهره بانکی از 15 به 12 درصد هست و با توجه به بزرگی حجم بازار پول ( عمدتا سپرده‌های بانکی) نسبت به بورس این خود می‌تواند موجب ورود سرمایه به بورس شود، به‌شرط اینکه مالیات بر عایدی سرمایه بورس کمتر از بازار پول باشد.

پس مالیات بر عایدی سرمایه به خودی خود هیچ تهدیدی برای بازار سرمایه نیست، بلکه آنچه که باید توسط ما تحلیلگرها رصد شود، درصد فشاری هست که مالیات بر عایدی سرمایه به بازارهای موازی وارد می‌کند و مقایسه آن با درصد فشاری هست که مالیات بر عایدی سرمایه به بورس وارد می‌کند.

عناوین برگزیده