به گزارش می متالز، علی اسدی کرم درباره صادرات محصولات معدنی فرآوری شده از جمله سنگ به بازارهای هدف،گفت: چینیها با خرید خام سنگ فیروزه درگذشته و انتقال آن به خارج ازکشور با تکنولوژی نوین، فیروزه را با رنگهای متنوع با نرخهای چند برابری روانه بازار مصرفی کردند.
عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صادرات سنگهای تزیینی بدون ایجاد ارزش افزوده ممنوع است،تصریح کرد: صادرات سنگهای تزیینی به بازارهای جهانی باید فرآوری شده باشد و این یک اصل قانونی است تاکالا با ارزش افزوده برای صادرات قرار بگیرد.
اسدی کرم افزود:برای ارزآوری در راستای صادرات سنگ های تزیینی باید با روشهای مدرن سنگ ها تزیینی برش خورده و در قالب طرحهای متنوع در چرخه تولیدو بازار مصرفی قرار بگیرند تا بتوان کالا را با ارزش افزوده چند برابری با تنوع مثال زدنی به بازار جهانی سنگ صادرکرد.
وی ادامه داد: برای رونق بازار مسکن باید نرخ های تصاعدی سنگ طبق رکود مسکن شکسته شود و اما متاسفانه برخی ها بدون رعایت مولفه های اقتصادی نرخ سنگ را تعیین و بفروش می رسانند.
اسدی کرم افزود: تعیین نرخ منطقی برای بازار سنگ نیازمند اتیکت گذاری برای سنگ های ایرانی در بازار است تا بتوان علاوه بر جلوگیری از گران فروشی در بازار سنگ بتوان کالاهای داخلی را با شناسنامه صادراتی روانه بازار اقتصادی کرد.
نماینده مردم شهربابک در مجلس،یادآورشد:با صادرات فرآوری شده سنگهای تزیینی به بازارهای هدف نه تنها می توان برای بسیاری از افراد اشتغال زایی ایجاد کرد بلکه می توان با صادرات کالاهای متنوع ، بازارهای مختلف رانیز در قبضه بازار سنگ کشوردرآورد.