تاریخ: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۳۶
بازدید: ۶۵۶
کد خبر: ۶۶۳۷۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
دومین معدن مس کشور همچنان در انتظار

معدن بزرگ مس طارم هنوز بهره‌برداری نشده است

می متالز - معدن مس طارم، یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌های اقتصادی استان قزوین است که قرار بود در بهار امسال بهره‌برداری شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.
معدن بزرگ مس طارم هنوز بهره‌برداری نشده است

به گزارش می متالز، معاون عمرانی استانداری می‌گوید: امور اجرایی معدن مس طارم سفلی به پایان رسیده و برای بهره‌برداری از آن لازم است یکی از مقامات کشوری در قزوین حضور داشته باشد.

 

۱۷۰ میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است

مس طارم که به گفته کارشناسان یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های مس در کشور است، متعلق به بخش خصوصی است.
این معدن قرار است با ظرفیت تولید ۱۰ هزار تن مس در سال، چیزی نزدیک به ۴۵۰ تا ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم و ۱۵۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کند. برای راه‌اندازی معدن مس طارم حدود ۱۷۰ میلیارد تومان به‌وسیله بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده و با توجه به برخورداری از صنایع پایین‌دست می‌تواند مشکل اشتغال منطقه طارم را حل و معضل بیکاری آن منطقه را مهار کند.
پیش از این، معاون وقت هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین در اسفند سال گذشته از بهره‌برداری این معدن تا بهار ۹۸ خبر داده بود.
منوچهر حبیبی اعلام کرد این معدن به زودی با سفر رئیس‌جمهوری به قزوین بهره‌برداری خواهد شد اما با فرا رسیدن هشتمین ماه از سال همچنان تکلیف معدن مس طارم مشخص نیست.

 

یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های استان

علی فرخزاد، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین گفت: امور اجرایی معدن مس طارم سفلی که دومین معدن بزرگ مس در کشور است، به پایان رسیده و برای بهره‌برداری آن لازم است یکی از مقامات ملی مانند جهانگیری، نوبخت یا رئیس‌جمهوری در محل پروژه حضور یابند زیرا این پروژه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های استان است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین افزود: این پروژه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شد و مدیریت آن از سوی این بخش انجام می‌شود. در ماه‌های اخیر، این پروژه با مشکلات تامین برق، مشکلات بانکی و نیز مشکلات تاسیساتی همراه بود که با همکاری سازمان‌های مختلف حل شده و اکنون باید یک برنامه بهره‌برداری برای این پروژه گذاشته شود که آن هم منتظر یکی از مقامات ملی است. فرخزاد اظهار کرد: البته این پروژه از خرداد ۹۸ به طور آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرده است.

 

دومین معدن مس کشور

گفتنی است معدن مس طارم سفلی، دومین معدن مس کاتدی کشور ظرفیت تولید بیش از ۱۰ هزار تن مس در سال را دارد که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آغاز به کار کرده و در صورت بهره‌برداری، برای ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و برای ۲ هزار نفر به طور غیرمستقیم اشتغالزایی می‌کند. این معدن پس از معدن مس کرمان، دومین معدن تولید مس در کشور است.

 

در انتظار بهره‌برداری

مس طارم، بزرگ‌ترین معدن مس کاتدی بخش خصوصی در کشور به شمار می‌رود. این معدن یکی از مهم‌ترین پروژه‌های صنعتی در طارم با ظرفیت اشتغال بالاست که سال‌هاست اهالی این منطقه در انتظار بهره‌برداری آن هستند. پیش از این منوچهر حبیبی، معاون وقت امور اقتصادی استانداری قزوین از گشایش این معدن مس در بهار ۹۸ خبر داده بود.
شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو در خرداد امسال اعلام کرد شرکت صنایع مس طارم از سرمایه‌گذاری‌های شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو بوده و مراحل تاسیس و راه‌اندازی را انجام داده و آماده بهره‌برداری است.
تقاضای این مجموعه صنعتی و معدنی بر این است که بهره‌برداری این پروژه ملی با حضور یکی از مقامات عالی انجام شود. با عنایت به تراکم فعالیت‌های اجرایی مقامات عالی‌رتبه، این امر به تاخیر افتاده و در نخستین فرصت به طور رسمی عملیاتی خواهد شد.
همان زمان مطرح شد بهره‌برداری از این مجموعه بزرگ یک فرآیند مرحله به مرحله بوده و سازمان‌ها به ترتیب وارد مدار تولید می‌شوند. بهره‌برداری اصلی پس از تعیین زمان مشخص از سوی مسئولان مزبور به طور رسمی انجام می‌شود. حالا باید امیدوار بود یکی از مقامات تراز اول کشور به قزوین، سفر و این معدن با ظرفیت اقتصادی فوق‌العاده به‌طور رسمی آغاز به کار کند.

عناوین برگزیده