تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۲۷
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۳۰۵۸۱۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

معدن مس طارم در طرح بین المللی ترسیب کربن می‌تواند نقش آفرین باشد

‌می‌متالز - رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: معدن مس طارم به لحاظ ظرفیت‌های بالقوه می‌تواند در اجرای طرح بین المللی ترسیب کربن (جذب دی‌اکسیدکربن اضافی موجود در اتمسفر) نقش آفرین باشد.

به گزارش می‌متالز، رضا افلاطونی رئیس سازمان امور اراضی کشور روز پنجشنبه از معدن مس طارم واقع در مرز مشترک روستا‌های سزنق، ماهین و چیزر بازدید کرد.

وی در حاشیه این بازدید گفت: محدوده فعالیت معدن مس طارم قابلیت بالایی دارد که می‌توان با این ظرفیت طرح ترسیب کربن با هدف توانمندسازی جوامع روستایی را عملیاتی کرد.

معدن مس طارم در طرح بین المللی ترسیب کربن می‌تواند نقش آفرین باشد

وی اضافه کرد: این طرح با موفقیت خوبی در برخی استان‌های کشور بویژه مناطق جنوبی کشور عملیاتی شده و می‌تواند از سوی معدن مس طارم نیز اجرایی شود.

افلاطونی بیان کرد: بخش طارم به لحاظ پوشش گیاهی و آب و هوای خاص خودُ مستعد اجرای ماده ۳ قانون منابع طبیعی است و می‌توان با واگذاری زمین یکسری اقدامات باغی و زراعی را در محدوده آن انجام داد.

این مسوول خاطرنشان کرد: اجرای برخی طرح‌ها مانند زراعت چوب، اصلاح گیاه و درختکاری در کنار برخی اقدامات نرم افزاری و سخت افزاری می‌تواند از سوی مدیران معدن مس طارم عملیاتی شود.

معدن مس طارم در طرح بین المللی ترسیب کربن می‌تواند نقش آفرین باشد

افلاطونی یادآور شد: کمک به مردم منطقه در قالب تفاهم نامه با معدن داران از دیگر اقداماتی است که باید که از سوی منابع طبیعی به شکل اعطای نهال و سایر حمایت‌ها انجام شود..

ترسیبِ کربن به معنای رسوب دادن و تخلیه کربن موجود در جو (آتمسفر) است و به عبارت دیگر به جذب دی‌اکسیدکربن اضافی موجود در جو که توسط بخش هوایی و زمینی گیاهان (ریشه)، بقایای گیاهان و جلبک‌ها انجام می‌شود که در کاهش آثارِ بدِ پدیده گرمایش جهانی نقش دارد.

معدن مس طارم در طرح بین المللی ترسیب کربن می‌تواند نقش آفرین باشد

شرکت صنایع مس طارم توسط بخش خصوصی با هدف ایجاد و توسعه صنایع معدنی فلزی تاسیس شده و در فاز اول مجتمع بزرگ صنعتی و معدنی مس طارم، با ظرفیت استخراج سالیانه بیش از پنج میلیون تن سنگ معدن و باطله و کارخانه ده هزار تنی مس کاتدی مجاور احداث شده و به بهره برداری رسیده است.

منبع: خبرگزاری برنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده