تاریخ: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۲۹
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۶۶۴۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

وجود 170 واحد صنعتی فعال در گناباد/ سهم 33 درصدی اشتغال این شهرستان در بخش صنعت

می متالز - رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد با اشاره به سهم 33 درصدی اشتغال این شهرستان در بخش صنعت، از وجود 170 واحد صنعتی فعال در گناباد خبر داد.
وجود 170 واحد صنعتی فعال در گناباد/ سهم 33 درصدی اشتغال این شهرستان در بخش صنعت

به گزارش می متالز، هادی ایزدی با اشاره به اینکه دوری این شهرستان از بازار مصرف، هزینه بالای حمل‌ونقل و تامین مواد اولیه از مشکلات مهم عرصه تولید در گناباد است، اظهار کرد: دولت باید به شکل غیرمستقیم از طریق کاهش مالیات و کاهش بیمه سهم کارفرما، هزینه‌های سنگین حمل‌ونقل را جبران کند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد با بیان اینکه از سال گذشته صددرصد هزینه حمل‌ونقل افزایش یافته است، متذکر شد: در این صورت رقابت تولیدکنندگان این شهرستان با تولیدکنندگانی که در مراکز جمعیتی و بازار مصرف حضور دارند سخت و طاقت‌فرسا است.

وی با اشاره به وجود 170 واحد صنعتی فعال در گناباد، ادامه داد: سهم از اشتغال فعال این شهرستان در بخش صنعت، معدن و تجارت 33 درصد بوده، در حالی که در خراسان رضوی 31 درصد از اشتغال به این بخش اختصاص دارد.

ایزدی با بیان اینکه طرح‌های نیمه تمام صنعتی بالای 60 درصد در گناباد 11 فقره است، متذکر شد: برای تکمیل این طرح‌ها یک میلیارد و 227 هزار ریال سرمایه‌گذاری نیاز است، بنابراین، پیش‌بینی می‌شود با این سرمایه‌گذاری 492 شغل ابجاد شود و برای صیانت و حفظ وضعیت موجود نیز پرداخت تسهیلات با بهره کم ضروری است، چرا که بخش صنعت پاسخگوی تسهیلات با بهره 18 درصد نیست.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد تعداد معادن دارای پروانه بهره‌برداری را 42 فقره عنوان کرد و گفت: میزان ذخیره قطعی این معادن 34 میلیون تن است که سالیانه میزان استخراج اسمی این معادن 425 هزار تن بوده  و 248 نفر در معادن این شهرستان به‌صورت مستقیم کار می‌کنند.

وی ادامه داد: 51 درصد از مواد معدنی گناباد در منطقه فرآوری می‌شود که می‌توان این ظرفیت را افزایش داد، همچنین، اولویت ما در بخش معدن، اکتشافات کانی‌های فلزی است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد تعطیلات زیاد در کشور را عامل مهمی برای ایجاد مشکل در بخش صنعت و معدن دانست و اضافه کرد: اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون کار مهم است، این قوانین موجب ناامنی در توسعه سرمایه‌گذاری شده و پیشنهاد می‌شود حداقل مالیات ارزش افزوده از 9 به 5 درصد برای بخش تولید کاهش یابد.

ایزدی طولانی بودن روند واگذاری زمین از طریق اداره منابع طبیعی را از مشکلات سر راه تولید دانست و تصریح کرد: باید ترتیبی اتخاذ شود که این روند کاهش یابد.

وی با بیان اینکه سخت‌گیری بعضی از بانک‌ها در پرداخت تسهیلات از دیگر مشکلات بخش صنعت است، تاکید کرد: طلب و عدم بدهی معوق استعلام از دارایی و تأمین اجتماعی از جمله این سخت‌گیری‌ها است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد متذکر شد: اگر بانک‌ها پروانه‌های بهره‌برداری و ذخیره قطعی معادن را به‌عنوان وثیقه بپذیرند، این موضوع در روان‌سازی پرداخت تسهیلات بانکی مؤثر است.

ایزدی اضافه کرد: بخشودگی دیرکرد حقوق دولتی معادن که عوامل بیرونی خارج از اراده مدیریت مانع پرداخت آن شده، می‌تواند کمک بزرگی به معدن‌کاران باشد.

وی مدیریت به روز در واحدهای صنعتی را از مهم‌ترین ضرورت‌های بخش صنعت و معدن دانست و گفت: اگر همه مشکلات پیش‌روی یک واحد صنعتی حل شود، اما این واحد صنعتی مدیریت به‌روزی نداشته باشد، حتما دچار مشکل می‌شود، مدیران صنعتی باید در افزایش کیفیت محصولات خود کوشا باشند، در غیر این صورت در عرصه رقابت عقب می‌مانند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد اضافه کرد: افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید بدون اینکه از کیفیت کاسته شود از هنرهای بسیار مهم مدیریتی در بخش صنعت است.

عناوین برگزیده