به گزارش می متالز، افزایش استفاده خودروهای شاسیبلند (SUVs) به ویژه در آمریکا و چین سبب شده طی دوره هشت ساله ۲۰۱۰-۲۰۱۸، سهم آنها در افزایش انتشار دی اکسیدکربن بخش انرژی به بیش از ۱۹ درصد برسد و جایگاه دوم انتشاردهندگان بخش انرژی را، حتی بالاتر از افزایش انتشار صنایع سنگین به خود اختصاص دهد.
کارشناسان محیط زیست در یک مطالعه گسترده مشاهده کردند که سال گذشته میزان انتشار گاز کربن در صنعت انرژیِ جهانی از سال ۲۰۱۱ میلادی با بیشترین سرعت افزایش یافته است و میزان انتشار گاز کربن در سال ۲۰۱۸ حدود دو درصد افزایش داشته که نسبت به سالهای ۲۰۱۱ به بعد سریعتر بوده است.
در این بررسی آمده است که میزان انتشار گاز کربن در صنعت انرژی جهانی در سال گذشته طی مدت یک دهه با بالاترین سرعت افزایش داشته است. همچنین در گزارش سالانه انرژی جهانی شرکت BP برای اولین بار تاکید شده که نوسانات دمایی، استفاده جهانی از سوختهای فسیلی را به رغم اقدامات صورت گرفته برای مقابله با آب و هوایی افزایش داده است.
تغییرات دمایی ثبت شده که حاکی از گرمتر یا سردتر شدن روزها بیش از حد طبیعی است، به جهش بزرگ در میزان مصرف گاز در جهان طی ۳۰ سال کمک کرده است. طبق اعلام روزنامه گاردین، همچنین این تغییرات دومین افزایش متوالی مصرف زغال سنگ را به دنبال داشته و روند کاهشی ثبت شده طی مدت سه سال را که اوایل این دهه گزارش شده بود، تغییر داده است.
اما طبق اعلام سایت مدیریت کل اوپک و روابط با مجامع انرژی، طی هشت سال گذشته، ۳.۳ میلیون بشکه در روز افزایش تقاضای نفت خودروهای شخصی مربوط به خودروهای شاسی بلند بوده و با ادامه روند استقبال عمومی، انتظار میرود دو میلیون بشکه دیگر به این رقم تا سال ۲۰۴۰ افزوده شود که اثر حضور ۱۵۰ میلیون خودروی برقی را خنثی میکند.
این موضوع نشان میدهد که تغییر الگوها و سلایق مصرفی، میتوانند بر میزان دستیابی به اهداف کلان کاهش انتشار تاثیرگذار باشد.