تاریخ: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۲۰
بازدید: ۳۲۹
کد خبر: ۶۶۸۵۵
سرپرست دفتر فنی کک سازی خبر داد؛

بومی سازی پروژه زیست محیطی در ذوب آهن اصفهان/ تعداد 74 درب فلکسیبل ساخته و نصب شد

می متالز - تلاشگران ذوب آهن اصفهان با کوشش شبانه روزی خود و با بومی سازی دانش ساخت درب های فلکسیبل، ایران اسلامی را در جمع معدود کشورهای برخوردار دنیا از این تکنولوژی قرار دادند و بار دیگر ثابت کردند تحریم های ظالمانه دشمن را به موفقیت های جاودانه تبدیل می نمایند.
بومی سازی پروژه زیست محیطی در ذوب آهن اصفهان/ تعداد 74 درب فلکسیبل ساخته و نصب شد

به گزارش می متالز، هم اکنون این شرکت مادر صنعتی در راستای مسوولیت اجتماعی خویش ساخت و نصب تعداد 74 درب سمت کک را به پایان رسانده است. کم و کیف طراحی و ساخت این درب ها را از مهدی ظرافتی سرپرست دفتر فنی کک سازی جویا شدیم که در ادامه می خوانید:

ظرافتی با اشاره به اینکه باتری شماره سه کک سازی در سال 91 راه اندازی شد و در مجموع تعداد 148 درب در دو سمت کک و تخلیه دارد، گفت: پس از چند سال بهره برداری از این باتری به دلیل قدیمی بودن طرح، شکستگی درب ها و همچنین آلایندگی که ذات همه صنایع فولادی در جهان است را شاهد بودیم. بنابراین تعویض درب های مذکور مطابق با تکنولوژی روز در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: به دلیل تحریم های ظالمانه دشمن، امکان تامین این درب ها از خارج از کشور وجود نداشت لذا تلاشگران ذوب آهن اصفهان با عزم مثال زدنی طراحی و ساخت درب ها را در این شرکت مادر صنعتی کلید زدند.

سرپرست دفتر فنی کک سازی تصریح کرد: مطالعات و طراحی 240 شیت نقشه مربوط به درب های سمت کک توسط 1500 نفرساعت و در طول یک سال آماده شد. هر درب 7 متر طول، وزن قبل از آجر چینی آن 4 تن و 800 کیلو و بعد از آن 7 تن و 500 کیلو است و همچنین هر یک از درب ها حدود 1000 قطعه دارد.

ظرافتی گفت: بیش از 95 درصد از مراحل ساخت درب ها در ذوب آهن اصفهان انجام گرفت و بخش جزیی آن که امکان ساخت در شرکت نیز داشت صرفاً برای تسریع در روند پروژه به شرکت های بیرونی سپرده شد.

سرپرست دفتر فنی کک سازی بیان کرد: همزمان با این مرحله و بر اساس تجربه موفق قبلی، طراحی نقشه درب های سمت ماشین (74 درب دوم) و فرآیند ساخت یک مورد از آنها به عنوان نمونه نیز انجام گرفته که در چند روز آتی نصب می شود و تلاش داریم تا اواخر خرداد ماه سال آینده 74 درب دوم را تحویل بدهیم.

وی در خصوص تفاوت درب های دو سمت باتری سه کک سازی گفت: تفاوت این درب ها در دریچه پلانیر است که در سمت تخلیه واقع شده و امکان ورود پلانیر به داخل سلول جهت مسطح کردن سطح زغال را فراهم می آورد.

وی ضمن اشاره به اینکه ساخت 10 درب رزرو نیز مراحل پایانی را می گذراند تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرند گفت : از نظر صرفه اقتصادی قیمت تمام شده هر درب حدود یک چهارم قیمت خارجی آن است.

ظرافتی گفت: گاز کک که در اذهان عمومی آلاینده نامیده می شود ارزش حرارتی دارد و در نیروگاه و نوردها به منظور سوخت کوره مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: بسیار خوشحال هستم طراحی،ساخت و نصب این درب ها با همکاری بخش های مختلف شرکت به عنوان یک دستاورد ارزشمند در تاریخ ذوب آهن اصفهان ثبت می شود و شایسته می دانم از حمایت های بی دریغ و مستمر مدیرعامل شرکت، معاون بهره برداری و زیر مجموعه تلاشگر این حوزه به ویژه مدیریت نت، معاونت خرید و علیرضا رضوانیان مدیر تولیدات کک و مواد شیمیایی که انرژی و انگیزه مضاعفی را در ما برای پیشبرد این پروژه بزرگ تقویت نمود، تشکر و قدردانی نمایم. همچنین از شرکت مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن اصفهان که عملیات حرارتی این درب ها را بر عهده داشت و شرکت های برون سازمانی نظیر عامر گستر،آسایش قطعه، نیکو تراش، ماشین سازی محسن، انرژی ساز و ... سپاسگزارم.

عناوین برگزیده