تاریخ: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۱۰
بازدید: ۳۱۲
کد خبر: ۶۸۳۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
فیچ‌سولوشِنز خبر داد

رشد تولید جهانی سنگ‌آهن در دهه پیش رو

می متالز - تولید جهانی سنگ‌آهن تا سال ۲۰۲۸ میلادی (۱۴۰۷ خورشیدی) رشد سالانه ۰.۹درصدی را تجربه خواهد کرد.
رشد تولید جهانی سنگ‌آهن در دهه پیش رو

به گزارش می متالز، بنا بر گفته موسسه پژوهشی فیچ‌سولوشِنز تولید جهانی سنگ آهن در چند سال آینده رشد خواهد داشت و این رشد به دلیل توسعه معادن برزیل و افزایش تولید از سوی هند، اتفاق می‌افتد. در همین حال بنا بر گفته این موسسه تحلیلگر امریکایی رشد محصول سنگ آهن چین کاهی خواهد بود و این کاهش به دلیل کم شدن عیار کانی‌ها و بالا بودن هزینه‌های تولید اتفاق می‌افتد.
این گزارش می‌افزاید تولید جهانی سنگ آهن از ۲.۸۵۰ میلیون تن در سال‌جاری (۲۰۱۹) میلادی به ۳.۱۱۹ میلیون تن در سال ۲۰۲۸ میلادی خواهد رسید. این ارقام نشانگر میانگین رشد ۰.۹ درصدی در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۸ میلادی (۱۳۸۹ تا ۱۴۰۷ خورشیدی) است که البته حکایت از کاهش چشمگیر تولید سنگ آهن در مقایسه با دهه پیش از آن و سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۸۸ تا ۱۳۰۷ خورشیدی) در این بازه زمانی متوسط رشد تولید سنگ آهن ۲.۹ درصد هر سال بود.
بنا بر گزارش فیچ، محرک رشد جهانی تولید سنگ آهن در دهه پیش رو بیش از همه کشورهای هند و برزیل هستند و در این بین تولید شرکت واله در جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ آهن و نیکل جهان در معدن جدید خود، اس۱۱دی از اصلی‌ترین عوامل این رشد به شمار می‌آید. در واقع در نتیجه تولید اس۱۱دی است که بیشترین عرضه سنگ آهن جهان در دهه پیش رو از سوی این غول برزیلی انجام می‌شود. در همین حال استخراج‌کنندگان سنگ آهن در چین مجبور خواهند بود به دلیل کاهش عیار کانی‌ها از تولید خود بخواهند.
فیچ پیش‌تر تولید سنگ آهن استرالیا دیگر تولیدکننده بزرگ این ماده معدنی در جهان را ۹۰۳.۶ میلیون تن در سال‌جاری میلادی اعلام کرده بود، این موسسه در گزارش اخیر این رقم را به ۸۸۲ میلیون تن اصلاح کرد و دلیل این تغییر را وقوع توفان‌ وِرونیکا و دیگر مشکلات عملیاتی عنوان کرد که بر تولید معادن اصلی این کشور تاثیرگذار است.
تحلیلگران همچنین پیش‌بینی می‌کنند تولید سنگ آهن استرالیا در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۸ میلادی رشد چندانی را تجربه نکند و متوسط رشد آن ۰.۰۴ درصد برای هر سال باشد. این در حالی است که میانگین رشد سالانه تولید سنگ آهن این کشور در دهه پیش از این دهه و سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ میلادی (1388 تا 1397) ۱۰.۴ درصد برای هر سال بود.
همچنین در ماه آوریل ۲۰۱۹ میلادی (فروردین-اردیبهشت ۱۳۹۸ خورشیدی) ریوتینتو، غول استرالیایی راهنمای تولید سنگ آهن ۲۰۱۹ را به ۱۴ میلیون تن کاهش داد. این کاهش نیز برآمده از وقوع توفان ورونیکا بود و آتش‌سوزی که در تجهیزات این شرکت در بندر کِیپ‌لَمبِرت رخ داده بود. در همین راستا بی‌اچ‌پی‌بیلتون دیگر غول معدنی این کشور و بزرگ‌ترین شرکت معدنی جهان نیز راهنمای تولید سنگ آهن خود را برای امسال میلادی به دلیل توفان نام برده شده ۶ تا ۸ میلیون تن کاهش داد.
فیچ همچنین پیش‌ بینی می‌کند رشد تولید سنگ آهن برزیل در سال‌های پیش رو افزایش پیدا خواهد کرد و این افزایش به دلیل کاهش هزینه‌های تولید در این کشور است. برزیل همچنین در این سال‌ها از تولید سنگ آهن باکیفیت بالا برخوردار خواهد بود اتفاقی که با استقبال بالا از سوی چین رو به رو خواهد شد. این موسسه تحلیلگر همچنین پیش‌بینی می‌کند تولید سنگ آهن برزیل در تا پایان سال جاری میلادی که کمی بیش از یک ماه به پایان آن مانده است به ۴۴۳ میلیون تن کاهش یابد، اما این روند کاهشی ادامه‌دار نخواهد بود و تا سال ۲۰۲۸ میلادی (۱۴۰۷ خورشیدی) رقم تولید این کشور به ۵۶۷ میلیون تن خواهد رسید. که به معنای رشد ۱.۵درصدی در هر سال است.

نمودار منتشرشده از سوی گروه فیچ که مبتنی بر بر داده‌های سازمان زمین‌شناسی امریکا منتشر شده است، تولید جهانی معادن سنگ آهن را نشان می‌دهد. ستون‌های آبی نشانگر تولید جهانی معادن سنگ آهن در واحد میلیون تن است و منحنی مستقر بر نمودار نشانگر درصد رشد سالانه تولید جهانی سنگ آهن است. نمودار از چپ به راست حجم تولید در سال‌های ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۶ خورشیدی) و ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷ خورشیدی) را نشان می‌دهد و در ادامه حجم تولید را در سال‌های جاری (۲۰۱۹) تا ۲۰۲۸ (۱۴۰۷) پیش‌بینی می‌کند.

عناوین برگزیده