به گزارش می متالز، مصطفی صفرخانی، رئیس اتحادیه تعمیرات دوچرخه و موتورسیکلت درباره وضعیت این صنف گفت: رنج کاری ما معمولا در فصل تابستان است و تقریبا از ماه اردیبهشت فعالیت تعمیرکنندگان دوچرخه و موتورسیکلت شروع میشود. این روند نهایتا تا اواسط ماه مهر ادامه خواهد داشت و با توجه به این که در ماه تابستان تعطیلی مدارس وجود دارد میزان استفاده کودکان از دوچرخه نیز بالا میرود.
وی درباره تمایل مردم برای استفاده از دوچرخه گفت:استقبال از دوچرخه همچنان نیازمند تبلیغات بیشتر و ارائه بسته تشویقی است البته سهشنبههای بدون خودرو در حال اجراست اما وضعیت آن هنوز خوب نیست. برای جمعیت تهران استفاده از دوچرخه بسیار ناچیز و نزدیک به صفر است ضمن این که فرهنگ استفاده از آن هنوز جا نیفتاده است. دلیل عدم استفاده از دوچرخه در تهران نیز به پستی و بلندیها شهر بر میگردد.
وی درباره وضعیت موتورسیکلتهای برقی هم اظهار کرد: استقبالی از موتورسیکلتهای برقی نیز نشده چرا که قیمت آنها بالا است. از لحاظ تعمیرات این موتورسیکلتها مشکل خاصی ندارند و فقط یک دینام روی چرخ عقب نصب شده که به آن مربوط میشود. اما در مورد باتری، برخی از شرکتها موتورسیکلتها را آوردهاند و ۶ ماه در گمرک مانده بنابراین از عمر باتریها کاسته میشود. شکایتهایی درباره فاسد شدن باتری وجود داشته که به شرکتها فرستادیم و آنها را متقاعد کردیم تا باتری از زمان استارت باید به مدت یک سال کار کند. قیمت باتری این موتورسیکلتها نسبت به وسیله بسیار بالا است و اگر این نرخ شکسته شود احتمال دارد که استقبال بیشتری از این وسایل نقلیه صورت پذیرد.
صفرخانی در پایان به وضعیت اجرتها اشاره کرد و گفت: اجرت تعمیرات دوچرخه و موتورسیکلت توافقی است و تا به امروز نتیجهای درباره نرخگذاری گرفته نشده است. اگر کسی به تعمیرگاه وارد شد پیش از آن باید قیمتها را با مکانیک طی کند. از سال گذشته تا امسال نیز نرخی که میان تعمیرکاران موتورسیکلت و دوچرخه بین تعمیرکاران در نظر گرفته شده تغییری نداشت. مشکل اصلی این صنف دارایی است و از طرفی دیگر نیز لوازم بیکیفیت برای تعمیرکاران مشکلساز شده است. قطعات به کشور وارد شده و هیچ مشورتی نیز صورت نگرفته در نتیجه کیفیت به تعمیرکاران ربطی ندارد.