به گزارش می متالز، نمودار 1، حجم بازار مصرف آلومینیوم این کشور را برای 5 سال گذشته نشان میدهد. طوفانهای ایرما (Irma) و هاروی (Harvey) که در ماه گذشته مناطق جنوبی ایالات متحده را درنوردید، بعد از 166 سال تنها طوفانهای اقیانوسی بودند که در دوره یکساله به سرزمین آمریکا یورش بردند. خسارات وارده در این مناطق نیازمند ماهها زمان برای بازیابی است. این مدت زمان طولانی و خسارات وارده، بازار بسیاری از محصولات مختلف از جمله فلز آلومینیوم را در این کشور تحتالشعاع قرار خواهد داد. اگرچه به دلیل همین مدت زمان طولانی برای بازیابی خسارات وارده، نمیتوان ارزیابی دقیقی ارایه داد، اما میتوان عوامل مؤثر ناشی از این طوفانها را در بازار این کشور ترسیم کرد.
در نگاه اول، مهمترین خساراتی که مستقیما میتواند مربوط به فلز آلومینیوم باشد، خسارات وارده به خودروها و وسائط نقلیه در این مناطق هستند. با توجه به اینکه وسائط نقلیه، مصرف حدود 24 درصدی از کل آلومینیوم تولیدی جهان را بهخود اختصاص میدهد، میتوان به تأثیر خسارات وارده بر این محصولات در بازار آلومینیوم آمریکا پی برد. با توجه به تخمینهای اولیه انجام شده، بالغ بر یک میلیون دستگاه از خودروهای سواری و وانتبارهای سبک در این مناطق کاملا آسیب دیده و اوراقی محسوب میشوند. گرچه این امر ذاتا تقاضای چنین خودروهایی را افزایش خواهد داد، ولی بهدلیل افت توان خرید مردم، خرید و جایگزینی دستگاههای جدید با خودروهای اوراقی با تأخیر انجام خواهد شد. اما به محض بالا رفتن توان خرید مردم، تقاضا برای این نوع خودروها شدیدا افزایش خواهد یافت. گفتنی است که در حال حاضر، انبارهای این کشور پاسخگوی تقاضای آتی خودرو خواهد بود، ولی باید در نظر داشت که بسیاری از این انبارها از محل خسارت دیده فاصله بسیار زیادی دارند. با این تفاسیر، نمیتوان انتظار داشت که وقوع چنین طوفانهایی بهواسطه تقاضایی که ایجاد میکند سبب افزایش تولید خودرو (و متعاقبا افزایش مصرف آلومینیوم) شود، اما بهطور قریب به یقین میتوان گفت که از تحقق افت تولید خودرو که از قبل مورد انتظار بود، ممانعت خواهد کرد.
در مورد ساختمانها باید اذعان کرد که عملیات بازسازی برای ساختمانهایی که کاملا تخریب شدهاند با فوریت بیشتری انجام خواهد شد. از این رو تعمیر ساختمانهایی که بخشی از آنها دچار خسارت شده، در مقاطع زمانی بعدی انجام میگیرد. در این میان، شهرهای میامی و هیوستون بهعنوان بزرگترین شهرهای این منطقه شدیدا دچار خسارت شده و بسیاری از ساختمانهای اداری و تجاری آنها نیازمند تعمیرات و حتی بازسازی کامل است. تعمیرات و بازسازی این ساختمانها، تقاضا برای ورق و محصولات اکستروژن آلومینیومی را افزایش خواهد داد. برخلاف خودروها، تقاضا برای محصولات آلومینیومی بکار رفته در ساختمانها در مدت زمان اندکی احساس خواهد شد. گفتنی است که برای تقاضای پیشبینی شده از این بخش، در شریط عادی چند هفته زمان نیاز است تا این تقاضا تأمین شود.
بخش دیگری که ناشی از وقوع طوفانها تقاضای آلومینیوم را افزایش خواهد داد، نیاز به تعمیر و بازسازی زیرساختهاست. از جمله مواردی که آلومینیوم در آن کاربرد دارد میتوان به پلهای آلومینیومی، خطوط انتقال نیرو، تابلوهای جادهای و حصارها اشاره کرد. انتظار میرود که تقاضای این بخش با تأخیر کمتری نسبت به بازار خودرو و تأخیر بیشتری نسبت به ساختمان احساس شود.
علاوه بر این موارد، با توجه به اینکه 2 شهر میامی و هیوستون از بنادر مهم برای تجارت محصولاتی نظیر آلومینیوم هستند، طوفانهای ایرما و هاروی که فعالیت روتین این بنادر را دچار اختلال کرده، میتواند بهطور مستقیم تأمین آلومینیوم وارداتی ایالات متحده را مختل کند. این عوامل میتوانند در میانمدت سبب افزایش پریمیومها در ناحیه خسارت دیده ایالات متحده شوند.
البته در مقابل، بازار قراضههای آلومینیومی ناشی از این طوفانها در ایالات متحده داغتر خواهد شد. گرچه در سالهای گذشته سهم قراضههای آلومینیومی در بازار مصرف این کشور افزایش یافته، ولی باید اذعان کرد که همواره این کشور یکی از مهمترین صادرکنندگان قراضههای آلومینیومی، خصوصا به مقصد چین، بوده است. بازاری که اخیرا بهدلیل عرضه داخلی چین از قراضههای آلومینیومی، برای صادرکنندگان آمریکایی محدود شده است. از این رو با افزایش عرضه داخلی آمریکا در چنین شرایطی، انتظار میرود که از قیمت قراضههای آلومینیومی کاسته شود و این امر میتواند بهعنوان تنها عامل منفی برای رشد پریمیومهای آلومینیوم در این منطقه ایفای نقش کند.