به گزارش می متالز، امیر هامونی در این نشست با اشاره به برخی مفاد اقتصاد مقاومتی ابلاغشده از سوی مقام معظم رهبری گفت: یکی از مهمترین مباحث در اقتصاد مقاومتی، مردمی کردن اقتصاد است که برای رسیدن به این هدف، بازار سرمایه و بورس بهترین و سریعترین راه ممکن است و در این زمینه ما از رسانهها انتظار داریم در جهت تقویت تعامل با ارکان بازار سرمایه گام بردارند و وجوه مبهم و کمتر شناخته شده آن را برای مردم روشن کنند.
مدیرعامل فرابورس ایران تصریح کرد که بازار سرمایه در ایران ظرفیتهایی دارد که نه تنها میتواند با استقبال مردم روبهرو شود بلکه میتواند توجه سرمایهگذاران خارجی را نیز به همراه داشته باشد.
او در این باره گفت: صکوک یا ابزارهای مالی اسلامی نه تنها در کشور خودمان بلکه در تمام جهان با استقبال مواجه شده است. به نحوی که در بازارهای سرمایه کشورهای اروپایی نیز تحرکاتی در خصوص استفاده از ابزارهای اسلامی برای جمعیت رو به افزایش مسلمانان اروپا آغاز شده است.
هامونی با اشاره به اهمیت تطابق سیاستهای کلان فرابورس ایران با مفاد و بندهای اقتصاد مقاومتی، اعلام کرد که از ابتدای سال جاری فرابورس تلاش کرده است تمامی تصمیمها و سیاستهایش را بر پایه تحقق بخشیدن به شعار «اقتصاد مقاومتی: رونق تولید» اتخاذ کند. او در این باره توضیح داد: وقتی رهبر انقلاب در اقتصاد مقاومتی به مساله ارتقای نظام مالی اشاره میکنند، یعنی تلاش ما باید برای تحقق آن دوچندان شود.
او در ادامه ضمن اشاره به سخنان هفته گذشته رهبر انقلاب در جمع اقتصاددانان و کارآفرینان تصریح کرد: برای نخستین بار، مقام معظم رهبری هفته گذشته از کلیدواژه ثروتآفرینی سخن گفتند و این تنها در صورتی امکانپذیر است که باور کنیم رونق اقتصاد و خلق ثروت جزء در گروی شفافیت و پرداخت مالیات نیست.
مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه ارتقای نظام مالی در کشور یکی از مهمترین بندهایی است که در اصول اقتصاد مقاومتی موکدا به آن اشاره شده است، ادامه داد: در سازوکار خودانتظام بازار سرمایه به عنوان یکی از مهمترین ارکان نظام مالی در کشور؛ مساله فساد بسیار کمرنگ بوده و با نظارتهای مکرری که صورت میگیرد، اگر فسادی رخ دهد به سرعت قابل پیگیری، رصد و برخورد است. در این راستا صداوسیما میتواند بند ارتقای نظام مالی را برای عموم مردم تشریح کند و چرایی گنجاندن آن را در سیاستهای اقتصاد مقاومتی توضیح بدهد.
او ضمن تاکید بر اهمیت رعایت حاکمیت شرکتی در بازارهای مالی گفت: بیش از 90 درصد بنگاههای اقتصادی موجود در کشور، شرکتهای کوچک و متوسطی هستند که با چالش حاکمیت شرکتی دست و پنجه نرم میکنند و از سوی دیگر 45 درصد از سهم اشتغال کشور را در بر گرفتهاند. آنها برای افزایش ظرفیتهای خود باید به تقویت حاکمیت شرکتی روی بیاورند تا بتوانند مقیاس خود را بزرگتر کنند.
مدیرعامل فرابورس ایران با تاکید بر نقش رسانه در فرهنگسازی اصول بازار سرمایه گفت: رسانه باید فرهنگسازی کند تا شرکتها به اهمیت حاکمیت شرکتی پی ببرند. رسانه میتواند با تبیین مفاهیمی همچون رهبری و ساختار استاندارد شرکتی، به شرکتهای کوچک که اغلب خانوادگی اداره میشوند، کمک کنند بزرگتر شوند و رشد و توسعه خود را از مسیر بازار سرمایه پی بگیرند.
هامونی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم اقتصاد کشور رونق بگیرد دو مفهوم «شفافیت» و «مالیات» با هم عجین هستند، بیان کرد: 38 درصد از تولید ناخالص داخلی مربوط به شرکتهای بورسی و فرابورسی است و 62 درصد از GDP کشور نورافکن و فضای شفاف بازار سرمایه بر آنها نتابیده است. در این زمینه میتوان گفت که یکی از مهمترین وظایف رسانه برای ارتقای نظام مالی کشور پرداختن به اهمیت شفافیت مالی برای صاحبان سرمایه و کسبوکار و تشویق شرکتها و بنگاههای اقتصادی به حضور در بازار سرمایه به عنوان یک ساختار شفاف است.