به گزارش می متالز، محسن اعتماد افزود: ایستگاه مرکزی راه آهن قم با قرار گرفتن در مرکز شهر، فاصله کمتر از هزار متر تا حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و نزدیکی به ایستگاه مترو، میتواندبه مرکز TOD تبدیل شده و خدمات ارزشمندی را در حوزه حمل و نقل در اختیار شهروندان قرار دهد.
وی بر ضرورت جانمایی مناسب برای ایجاد پارکینگ در اطراف ایستگاه مرکزی راه آهن قم تأکید کرد و گفت: سکونتگاه های شهری میتواند بر اساس این توسعه حمل و نقل محور در اطراف ایستگاه راه آهن قم ساماندهی شده و انواع ارتباطات درون شهری را به مردم ارائه دهد.
مدیرکل راه آهن قم از موافقت برای نصب یک دستگاه «ایکس ری» در ورودی ایستگاه راه آهن خبر داد و گفت: ایستگاه راه آهن قم پس از ایستگاه های تهران و مشهد، سومین رتبه را در جابجایی مسافر به خود اختصاص داده است، از این رو باید مسائل امنیتی و انتظامی را نیز بسیار مورد توجه قرار دهیم.
وی با بیان اینکه تا یک ماه آینده رمپ برقی ایستگاه راه آهن قم نیز نصب م یشود، خاطرنشان کرد: به منظور بهبود و ارتقاء سطح خدمات رسانی به مسافران، طرح توسعه ایستگاه قم در دستور کار قرار گرفته و با مشخص شدن پیمانکار مناسب، عملیات اجرایی آن در آینده نزدیک آغاز میشود.
اعتماد در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در حال حاضر ۶ رام قطار در مسیر رفت و برگشت به مشهد با ضریب اشغال ۹۵ درصد فعال است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: درمسیر رفت و برگشت به تهران نیز در حال حاضر ۸ رام قطار راه اندازی شده که با رایزنی های انجام شده با قطارهای حومه ای و افزایش ضریب اشغال، تعداد قطارها در این مسیر به ۶ رام قطار رفت و ۶ رام قطار برگشت افزایش خواهد یافت.
در حال حاضر راهآهن قم ۵۰۹ کیلومتر خط اصلی، ۳۰ کیلومتر خطوط صنعتی و تجاری و ۴۰ کیلومتر خط فرعی دارد و متشکل از ۱۵ ایستگاه اصلی و یک ایستگاه رابط است.
واقع بودن ایستگاه قم در هسته مرکزی شهر، اتصال و ارتباط با خطوط راهآهن اصفهان، اراک و محور جدید و قدیم تهران، ورود و خروج بیش از ۲۸ هزار واگن باری در ماه، ورود و خروج بیش از ۱۵ هزار سالن مسافری در ماه، ورود و خروج روانه ۵۰ رام قطار مسافری و ۳۰ رام قطار باری و واقعشدن در مرکز کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور از ویژگیهای راهآهن قم میباشد.