تاریخ: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۰:۳۸
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۶۹۳۸۲
سرویس خبر : انرژی

تحریم اعضای جی‌یی‌سی‌اف امنیت انرژی جهان را به خطر می‌اندازد

می متالز - رئیس هیات ایرانی شرکت‌کننده در نشست فوق‌العاده وزارتی جی‌یی‌سی‌اف در مالابو گینه‌استوایی بر ضرورت توقف تحریم‌های یک‌جانبه فراملیتی به‌عنوان ابزار جنگی علیه کشورها و برخی اعضای این مجمع تاکید کرد و گفت: تحریم علیه اعضای جی‌یی‌سی‌اف بر توسعه بازار گاز طبیعی اثر منفی می‌گذارد و نه‌تنها تحقق اهداف ما را محدود می‌کند بلکه امنیت انرژی جهان را به‌خطر می‌اندازد.
تحریم اعضای جی‌یی‌سی‌اف امنیت انرژی جهان را به خطر می‌اندازد

به گزارش می متالز، سید محمدحسین عادلی، پس از برگزاری مراسم گشایش رسمی دومین سمینار بین‌المللی گاز در یک نشست تخصصی با عنوان «چگونگی مقابله با چالش وضع موجود و ایجاد آینده‌ای پایدار برای بازار گاز» در مالابو گینه‌استوایی اظهار کرد: واقعیت این است که در نتیجه تحولات اخیر، قیمت گاز کاهش یافته است، صادرکنندگان جدید اضافه شده‌اند، رقابت تشدید شده، ریسک و نبود اطمینان برای آینده افزایش یافته و رقابت‌های راهبردی بالا گرفته و این درحالی است که گاز همچنان منبع مهمی از درآمدهای کشورهای صادرکننده گاز را تشکیل می‌دهد. وی با بیان اینکه تنها عامل رضایت و خرسندی کشورهای صادرکننده گاز افزایش سهمشان در سبد انرژی جهان در سال‌های اخیر بوده است، تصریح کرد: پرسش مهم این است که آیا این موضوع برای رضایت ما (تولیدکنندگان گاز) از روند موجود کافی است و ما باید خود را با این راضی نگه داریم، به‌ویژه اگر این موضوع را در چارچوبی وسیع‌تر و در موازات تحولات زیست‌محیطی و برنامه‌های تغییرات آب و هوایی قرار دهیم. رئیس هیات ایرانی شرکت‌کننده در نشست فوق‌العاده وزیران جی‌یی‌سی‌اف در مالابو ادامه داد: از نظر من اینکه سهم گاز از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۹ از ۲۱ به ۲۲ یا ۲۳ درصد افزایش یافته است و سهم این سوخت پاک در سبد انرژی جهان در سال ۲۰۵۰ میلادی به ۲۶ درصد می‌رسد، برای قانع کردن و رضایت ما از آینده‌ای مطمئن به هیچ‌عنوان کافی نیست.

 عادلی با بیان اینکه بررسی اجمالی برنامه‌های تغییرات آب وهوایی کشورهای مختلف و روند تحولات نشان از این دارد که نهضت واقعی برای کاهش و توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوخت‌های فسیلی از جمله گاز به‌وجود آمده است، تصریح کرد: نمونه‌های زیادی در این‌باره وجود دارد. نگاهی به برگزاری پنجمین نشست سران و اقدام برای تغییرات آب و هوا در مقر سازمان ملل‌متحد در ماه سپتامبر ۲۰۱۹ آشکار‌کننده این نهضت‌ها و روندهای جاری در این‌باره است. دبیرکل پیشین مجمع کشورهای صادرکننده گاز سخنان پایانی خود را به تحریم و محروم کردن ملت‌ها از حق توسعه و حق زندگی شرافتمندانه اختصاص داد و گفت: هدف تروریسم اقتصادی جلوگیری ملت‌ها از داشتن داد و ستد عادی و ارتباطات و روابط تجاری با یکدیگر است؛ باید تحریم‌های یک‌جانبه فراملیتی را به‌عنوان ابزار جنگی متوقف کرد. عادلی افزود: بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای تولیدکننده و صادر‌کننده گاز به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از این ابزار جنگی بی‌رحمانه و غیرعادلانه متاثر شده‌اند، ما باید علیه نتایج منفی آن هشدار دهیم، تحریم علیه اعضای جی‌یی‌سی‌اف بر توسعه بازار گاز طبیعی اثر منفی می‌گذارد و نه‌تنها تحقق اهداف ما را محدود می‌کند بلکه امنیت انرژی جهان را به‌خطر می‌اندازد.

عناوین برگزیده