تاریخ: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۰
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۶۹۶۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دهمین صعود متوالی بورس

نقشه نیمروز بورس یکشنبه (10 آذر 98)

می متالز - بورس تهران که طی روزهای اخیر بی‌وقفه در مسیر صعودی گام برداشته است، در معاملات امروز دهمین رشد متوالی را ثبت کرد. شاخص کل سهام در جریان دادوستدهای به رشد 4 هزار واحدی دست یافت و کانال 318 هزار واحدی را پس از 7 هفته پس گرفت.
نقشه نیمروز بورس یکشنبه (10 آذر 98)

به گزارش می متالز، علاوه بر شکل‌گیری موج افزایشی قیمت در بازارهای موازی اعم از ارز، سکه و بورس کالا به نظر می‌رسد کاهش نگرانی از متغیرهای بودجه‌ای موثر بر سهام به تقویت پیوسته تقاضا در بخش وسیعی از صنایع بورسی کمک کرده‌اند.

 بازار سهام که تازه از حبس بازه‌ای خارج شده، همچنان در مسیر صعودی گام‌های قدرتمندی را برمی‌دارد. شاخص کل بورس معاملات امروز را با رشد 4 هزار واحدی پشت سر گذاشت و پس از حدود 7 هفته به سطح 318 هزار واحدی رسید. این جدی‌ترین رشد روزانه شاخص کل از ابتدای آبان‌ماه است. امروز نماگر اصلی حدود 1.3 درصد افزایش یافت که بیشترین مقدار طی 6 هفته اخیر است. پیش از این در سی‌ام مهرماه شاخص کل جهش 2 درصدی را ثبت و سپس در مدار بسته خود نوسانات کم‌دامنه ای را تجربه کرد تا اینکه از روز گذشته علائمی از تغییر جدی نشان داد و امروز به چنین صعود قابل ملاحظه‌ای دست یافت.

ثبت این میزان رشد برای شاخص کل را باید نشانه‌ای از آرایش جدید پول‌ها در تالار سهام تلقی کرد که برای حدود یک ماه در لاک دفاعی فرورفته و تمایلی برای خرید سهام نداشتند. این موضوع خود را در رشد نسبی ارزش معاملات خرد هم نشان داده که امروز در مسیر صعودی خود به رقم 1600 میلیارد تومان رسید. چنین حدی از جابه‌جایی سهام در بورس تهران از 21 مهرماه تجربه نشده بود. در عین حال، وجود سرمایه‌گذاران مشتاق برای خرید سهام  در صف 100 نماد هم از دیگر نکات جالب توجه دادوستدهای امروز است. در واقع، وجود 200 میلیارد تومان نقدینگی در پشت صف‌های خرید گویای تب و تاب  بالای اهالی سهام و ورود دوباره پول‌های خرد به جریان معاملات بورس تهران است.

همزمان باید اشاره کرد که سهام متعلق به شرکت‌های کوچک و متوسط از صنایع مختلف هم غالبا در سقف‌های مجاز دادوستد شدند و با تداوم روند صعودی خود، در رشد 1.8 درصدی شاخص هم‌وزن نقش موثری ایفا کردند.

چند نکته در تقویت همه‌جانبه قیمت سهام حائز اهمیت بنیادی است. رشد اخیر نرخ‌های ارز چه در بازار آزاد و چه در سامانه نیما شاید مهمترین محرک تقاضا برای سهام است. نکته جالب در همزمانی حرکت ارز و بورس در دو هفته اخیر است. به نظر می‌رسد واکنش عمومی بازارها به متغیرهای کلیدی بودجه دولت برای سال آینده منجر به چنین روندی شده است. فضای انبساطی بازارها را باید نتیجه انتظاراتی دانست که فعالان اقتصادی از نرخ ارز مرجع برای سال آیند، نرخ‌های مالیات، نحوه تعیین قیمت حامل‌های انرژی و همچین معافیت‌های مالیاتی دانست.

طیف‌های متنوع تقاضا

صف‌های خرید متعلق به طیف متنوعی از سهم‌هاست. مروری بر فهرست پرتقاضاترین نمادهای بازار گویای تنوع ذائقه‌ها در معاملات امروز است. در مقطعی از معاملات امروز - نیم ساعت مانده به پایان کار بازار- می‌توان از نمادهای دارویی «دزهراوی» را به عنوان شلوغ‌ترین صف خرید بازار، نماد پرمعامله روزهای اخیر یعنی «وصنا» در گروه‌ سرمایه‌گذاری، نفت سپاهان از گروه پالایشی، «پکویر» از گروه لاستیک‌سازان، «خنصیر» از گروه خودرویی، «قلرست» از گروه قندی و «فملی» از گروه فلزات را نام برد. چنان که ملاحظه می‌شود تقریبا تمام گروه‌ها نمایندگانی در بین نمادهای پرتقاضای امروز دارند که به نظر می‌رسد افزایش جریان ورود پول به بازار در این موج نقش اساسی را ایفا کرده است.

گشایش جبهه‌های جدید در بورس

شاید مهمترین اتفاق بازار در جریان معاملات امروز توجه خاص اهالی بورسی به سهام غول‌های گروه فلزات و شکل‌گیری صف خرید برای «فملی» به عنوان سومین بنگاه بزرگ بورس تهران است. حضور «فملی» و «فولاد» در صدر فهرست نمادهای حامی شاخص کل پس از خواب دوماهه را باید نتیجه چند عامل مهم دانست: یکی اثرات رشد نرخ‌های دوگانه ارز(بازار آزاد و نیما) و دیگری رفع موقت نگرانی‌ها از وضعیت مبهم بازار جهانی. این موضوع خود را به شکل رونق معاملات محصولات صنعتی در بورس کالا نشان داده است.

3 هزار تن کاتد مس «فملی» امروز نسبت به هفته قبل نه تنها رشد 1.6 درصدی قیمت را تجربه کرد بلکه از حجم تقاضای قابل قبولی هم برخوردار شد. این قیمت همچنین نسبت به کف شش ماه اخیر افزایش 4.3 درصدی را ثبت کرد و به این ترتیب، «فملی» را پس از 10 هفته( از اخر شهریور) تا صف خرید پیش برد. تاثیر موج افزایشی «فملی» به دیگر نمادهای گروه و خصوصا «فولاد» هم از نکات جالب توجه معاملات امروز بود.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده