تاریخ: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۴۵
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۶۹۹۳۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس هیات عامل ایمیدرو:

کمبود سرمایه‌گذاری خارجی با وجود بنگاه‌های بزرگ داخلی جبران می‌شود

می متالز - خداداد غریب‌پور گفت: سازمان ایمیدرو به‌ عنوان یک سازمان پیش‌رو در حوزه معدن و صنایع معدنی و فعالیت‌های مربوط به این بخش مهم در کشور، برنامه‌ریزی کرده است تا سال ۱۴۰۰ حدود ۱۶ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کند.
کمبود سرمایه‌گذاری خارجی با وجود بنگاه‌های بزرگ داخلی جبران می‌شود

به گزارش می متالز، این سازمان با پشتوانه بخش دولتی قصد دارد زمینه همکاری بیشتر بخش خصوصی در بخش‌های معدن و صنایع معدنی را فراهم آورد. این مطلب را خداداد غریب‌پور، رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی (ایمیدرو) مطرح کرد.

سرمایه‌گذاری‌های ایمیدرو

غریب‌پور همچنین درباره سرمایه‌گذاری‌های سازمان ایمیدرو عنوان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی سازمان ایمیدرو در زمینه اکتشاف است؛ چراکه هر اندازه اکتشاف انجام می‌شود، ذخایر معدنی جدید کشف می‌شود که سرمایه‌گذاری‌های جدید برای استخراج و فرآوری را به‌ دنبال دارد.
وی با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه معدن و صنایع معدنی عنوان کرد: امسال حدود یک هزار و 200 میلیارد تومان برای حوزه معدن و صنایع معدنی از سوی بخش خصوصی سرمایه‌گذاری انجام شده است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو در ادامه خاطر نشان کرد: تا سال ۱۴۰۰ حدود ۱۶ میلیارد دلار در بخش معدن و صنایع معدنی سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده و در این راستا برای امسال بیش از ۳.۵ میلیارد دلار طرح در دست بهره‌برداری قرار داشته و تا اکنون ۶۵۰ میلیون دلار طرح به بهره‌برداری رسیده است.
غریب‌پور در پاسخ به این پرسش که هم‌اکنون سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه معدن و صنایع معدنی چگونه است، عنوان کرد: بدون شک شرایط تحریم‌ها در زمینه جذب سرمایه‌گذار خارجی بی‌تاثیر نیست اما کنسرسیوم‌های بزرگی از سوی شرکت‌های بزرگ و فعال در کشور تشکیل شده تا در حوزه معدن و صنایع معدنی سرمایه‌گذاری کنند؛ بنابراین این کنسرسیوم‌ها جای خالی نبود سرمایه‌گذاران خارجی را به‌ خوبی پر کرده‌اند.
رئیس هیات عامل ایمیدرو در ادامه اذعان کرد: با حضور شرکت‌های بزرگی مانند شرکت ملی صنایع مس، گل‌گهر، چادرملو و فولاد مبارکه و ظرفیت‌های مناسبی که این شرکت‌ها در بخش معدن و صنایع از آن‌ها برخوردار هستند، می‌توان سرمایه‌گذاری‌های مناسبی انجام داد و برنامه‌ریزی شده سود بنگاه‌های بزرگ معدنی در اختیار توسعه معدن و صنایع معدنی قرار گیرد؛ بنابراین کمبود سرمایه‌گذاری خارجی با وجود بنگاه‌های بزرگ داخلی جبران می‌شود.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که برای سرمایه‌گذاری زیرساخت‌ها سازمان ایمیدرو چه برنامه‌هایی را در دست اقدام دارید، عنوان کرد: یکی از برنامه‌های سازمان توسعه‌ای ایمیدرو سرمایه‌گذاری برای ایجاد زیرساخت‌ها است. به‌ عنوان نمونه، یکی از این برنامه‌ها ایجاد زیرساخت جاده سنگان به تربت بوده که به‌ طور مشارکتی از سوی سازمان ایمیدرو و وزارت راه و شهرسازی انجام شده است. برای ساخت راه‌آهن سنگان به بافق به طول ۸۰۰ کیلومتر نیز در مرحله جذب منابع مالی هستیم.

سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش خصوصی

رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در ایجاد زیرساخت‌ها از بخش خصوصی نیز کمک می‌گیرید یا خیر، عنوان کرد: ما ظرفیت بخش دولتی را در اختیار بخش خصوصی قرار داده‌ایم. به‌ عنوان مثال، جاده سنگان به طول ۱۵۵ کیلومتر با مشارکت دولت و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در منطقه سنگان ایجاد شده است. در زمینه ایجاد راه‌آهن سنگان به
بافق نیز ظرفیت همکاری با بخش خصوصی وجود دارد. برای توسعه زیرساخت‌ها به بیش از ۱۰ میلیارد یورو نیاز داریم. ایمیدور در این زمینه کار را آغاز کرده و برای احیای معادن کوچک، اعتبار زیرساخت‌ها را تا ۳ برابر افزایش داده است. البته اعتبارات دولتی ایمیدرو به چهار برابر رسیده است.

ایجاد کارگروه سنگ در ایمیدرو

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) در پاسخ به این پرسش که برای رفع کمبود کنسانتره و گندله مورد نیاز واحدهای فولادسازی چه برنامه‌هایی در دست اقدام دارید، اظهار کرد: با همکاری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و همچنین مشارکت شرکت‌های بزرگ تهیه کنسانتره و گندله، «کارگروه سنگ آهن» را در سازمان ایمیدرو تشکیل داده‌ایم. از زمانی که این کارگروه تشکیل شده بخشی از نیاز فولادسازان در زمینه تامین کنسانتره و گندله در حال تامین است.

پیشگیری از خام‌فروشی

رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین در پاسخ به این پرسش که برای حمایت از واحدهای فولادی و برای پیشگیری از خام‌فروشی سنگ آهن از معادن کوچک مقیاس چه برنامه‌هایی دارید، گفت: یکی از راهکارهایی که برای پیشگیری از خام‌فروشی در برنامه‌های خود داریم، خرید تضمینی محصولات از معادن است که به نوبه خود منجر به فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس نیز می‌شود. از سوی دیگر، برای این معادن زیرساخت‌های مورد نیاز آنها را ایجاد خواهیم کرد. در زمینه فرآوری به آنها نیز کمک می‌کنیم و در زمینه خرید تضمینی نیز قیمت‌گذاری آن به‌طور شفاف انجام
می‌شود.
بر اساس گفت‌وگویی از روزنامه صمت، غریب‌پور همچنین در پاسخ به این پرسش که تفاهم‌نامه‌ای به درخواست وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تشکیل شورای حل اختلاف ویژه برای رفع اختلافات حقوقی و مالی واحدهای تولیدی در راستای تسهیل امور و رونق فعالیت‌ها به‌ویژه رفع دغدغه‌های حقوقی واحدهای تولیدی و موافقت رئیس قوه قضاییه امضا شد را چگونه ارزیابی می‌کنید، عنوان کرد: این شورا حل اختلاف بسیار موثر خواهد بود؛ از این‌رو هم از قوه قضاییه و هم از وزارت صنعت، معدن و تجارت قدردان هستیم که می‌تواند به رونق بخش معدن و صنایع معدنی کمک کند.
وی همچنین درباره بیمه فعالیت‌های معدنی نیز عنوان کرد: بخش معدن و صنایع معدنی نیاز به منابع مالی دارد که صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی قادر به تامین برخی از این منابع خواهد بود.

سرمایه‌گذاری برای منیزیم

رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین درباره سرمایه‌گذاری در زمینه منیزیم عنوان کرد: هم‌اکنون با هدف فرآوری شورابه‌های قم، با کمک بخش خصوصی یک واحد تولید منیزیم تعریف شده است.

بخش خصوصی باید روی کمبودهایی که در کشور وجود دارد بیشتر سرمایه‌گذاری کند. ما نیز از سرمایه‌گذاران در این زمینه‌ها حمایت و از این طرح‌ها استقبال می‌کنیم.

عناوین برگزیده