تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۴
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۷۰۰۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران:

تحریم برای رفع نیازهای فناورانه صنایع کوچک و متوسط یک فرصت شد

می متالز - صنایع کوچک و متوسط یکی از مهمترین صنایع هر کشوری بوده و رقم بالایی از اشتغال را شامل می‌شود. در کشور ما نیز این صنایع ۹۰ درصد سهم صنعت‌ را به خود اختصاص داده و ۵۰ درصد اشتغال کشور نیز مربوط به همین صنایع است.
تحریم برای رفع نیازهای فناورانه صنایع کوچک و متوسط یک فرصت شد

به گزارش می متالز، در برخی از کشورها بالای ۶۰ درصد صنایع را این نوع صنعت‌ها شامل می‌شوند و برخی کشورها متمرکز بر این صنایع هستند. حدود ۸۰ هزار صنعت خرد، کوچک و متوسط در ایران وجود دارد که از این حدود ۴۴ هزار مورد در شهرک‌های صنعتی کشور مستقر هستند. صنایع خرد زیر ۱۰ نفر و صنایع کوچک و متوسط نیز بالای ۱۰ نفر تا ۱۰۰-۱۵۰ نفر را شامل می‌شود.

یکی از راه‌های مقابله با تحریم و رونق دادن سریع به تولید نیز کمک به ایجاد واحدهای صنعتی جدید و یا احیاء واحدهای راکد است. برخی از این واحدها را می‌توان با سرمایه‌هایی نه‌چندان زیاد فعال کرد و تولید را در کشور بالا برد. در ترکیه ۹۸ درصد صنایع متعلق به صنایع کوچک و متوسط بوده و توانسته‌اند خروجی‌های خوبی از آن به‌ویژه در بحث صادرات داشته باشند.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در گفت‌وگو با 'رسالت' با بیان این‌که در بحث راه‌اندازی واحدهای جدید، یکی از برنامه‌ها تدوین طرح تیپ سرمایه‌گذاری است، گفت: استان‌ها می‌توانند با کمک مشاوران کسب و کار این تیپ را به سرمایه‌گذار معرفی کنند. تعدادی از سرمایه‌گذاران نیز خود دست اندرکار صنایع مختلف بوده و صاحب تجربه هستند. همکاران ما در استان‌ها لیست صنایع راکد را تهیه کرده و به سرمایه‌گذاران معرفی می‌کنند ‌و سرمایه‌دار به‌جای این‌که به دنبال اشتغال جدید باشد، به دنبال احیاء این واحدها از طریق خرید یا مشارکت است.

 

کمک‌های نرم افزای و فناوری

اصغر مصاحب ادامه داد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در بخش زیرساخت، کمک کرده و در بحث نرم افزاری در حوزه‌های مختلف اقداماتی را انجام می‌دهد. در این زمینه انتقال فنآوری را در بحث توسعه صنعتی انجام داده و تأمین مالی از طریق پلتفرم در دست اقدام است (به‌غیر از تسهیلاتی که از قبل در دسترس واحدهای صنعتی بوده است)، که هم واحدهای تولید کننده، هم تهیه کننده مواد اولیه و هم توزیع کننده و مصرف کننده می‌توانند در این پلتفرم حضور داشته باشند.

وی با اشاره به این نکته که در کنار این موارد، بحث توسعه بازار را نیز پیگیری کرده‌ایم، افزود: دو کار را برای توسعه بازار درحال انجام داریم؛ ابتدا حمایت از شرکت‌های مدیریت صادرات بوده که می‌توانند کالاها را از واحدهای تولیدی گرفته و به بازار هدف ارائه دهند. در کنار آن، ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی که چند واحد صنعتی صادراتی با برند مشترک در کنار هم قرار گرفته و می‌توانند محصولات را صادر کنند که بر این اساس در ۶ ماهه اول امسال رشد قابل توجهی را در صادرات داشته‌ایم.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: همین موضوعات را نیز برای شرکت‌های راکد انجام داده و کمک می‌کنیم به چرخه تولید بازگردند. غیر از ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که محوری‌ترین موضوع است، تمام شرکت‌های راکد به آن‌جا رفته و بررسی شده و به طرق مختلف با دستگاه‌های مختلف نظیر بانک‌ها برای حل مشکل‌شان مذاکره صورت می‌گیرد.

 

استفاده از راهکارهای مختلف

مصاحب تصریح کرد: استفاده از ظرفیت مشاوران در ۹ حوزه مختلف که در یک سامانه الکترونیکی روی پورتال سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ثبت نام می‌کنند و واحدهای فعال، نیمه فعال و راکد در آن سامانه در بخش‌های مختلف مشاوره، عارضه یابی واحدهای صنعتی و تدوین پروژه بهبود (یک واحد صنعتی را بررسی کرده که بهبود یا افزایش ظرفیت داشته باشد)، خدمت می‌گیرند.

وی یادآور شد: در کنار این موضوع، بحث به‌هم رسانی و استفاده از واحدهای فنآور را نیز داریم، زیرا ما متولی ۱۴ فن بازار در سطح کشور هستیم و نیازهای صنایع را از طریق شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها شناسایی و مرتفع می‌کنیم و از طریق آموزش‌ها، ایده‌های جدید را برای توانمند سازی واحدها ارائه می‌نماییم.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این‌که موارد اشاره شده مجموعه اقداماتی هستند که برای فعال شدن بخش‌های راکد صنعتی یا برای تقویت و افزایش واحدهای فعال درحال انجام آن هستیم، گفت: امسال ۲ برنامه محوری نیز در این‌باره اجرا کرده‌ایم. تقریباً ۱۴۰۰ واحد تولیدی راکد در ابتدای سال هدف گذاری شده بود که تا پایان شهریور، ۵۲۹ واحد را به چرخه تولید بازگرداندیم و الآن بیش از ۶۰۰ واحد شده است. در شهرک‌های صنعتی ۲۵۰۰ واحد و ۱۵۰۰ واحد خارج از شهرک‌های صنعتی برای افزایش تعداد نیرو هدف گذاری و برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

مصاحب با بیان این‌که بر اساس خود اظهاری مدیران واحدهای صنعتی، بزرگترین مانع بر سر ایجاد واحدهای صنعتی کوچک و متوسط، تأمین مالی و بحث توسعه بازار است، ادامه داد: با بررسی‌های مختلف به این نتیجه رسیدیم که سه مانع بر سر توسعه و ایجاد واحدهای صنعتی کوچک و متوسط وجود دارد که عبارت‌اند از ابتدا تأمین سرمایه، دوم توسعه بازار و سوم مدیریت و توانمندی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط. بسیاری از این واحدها 'مالک ـ مدیر' هستند که شاید مالک کسب و کار، دانش اداره آن واحد صنعتی را نداشته باشد. برخی از موارد نیز اختلاف شرکاء است. برخی امور نیز دانش و فنآوری و دستگاه‌های قدیمی است.

 

تحریم، فرصت شد

وی افزود: در زمان تحریم دو اتفاق افتاد؛ اول فرصت برای صنایع کوچک و متوسط فراهم شد. بسیاری از شرکت‌های فنآور در میدان صنعت حضور یافته و نیازهای فنآورانه واحدها را که قبلاً وارداتی بود، تأمین کردند. در سیزدهمین نشست سراسری فن بازارهای منطقه‌ای نیز که روز شنبه هفته جاری با حضور دکتر ستاری معاون علمی و فنآوری رئیس جمهور و مهندس صالحی‌نیا معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برگزار شد، ۸ قرارداد رونمایی و مجموعاً ۳۲ قرارداد در این زمینه اجرایی شده و نیازهای فنآورانه تأمین شده است؛ مواردی که تا قبل از این با واردات تأمین می‌شد.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران خاطرنشان کرد: دومین بحث نیز صادرات است که اگرچه تعداد واحدهای صادراتی نسبت به سال قبل اندکی کاهش یافته ولی میزان صادرات در این صنایع بیشتر شده است و این نکته حائز اهمیتی است. اما به هر حال واحدها در تأمین مواد اولیه دچار مشکل شده‌‌اند، که به این منظور واحدهای مکمل در شهرک‌های صنعتی به دنبال شناسایی و تأمین این نیازها هستند و کمک می‌کنیم طرف متقاضی در کنار طرف ارائه دهنده قرار گیرد تا نیازها تأمین شود.

عناوین برگزیده