به گزارش می متالز، پیروز حناچی امروز در هفتمین کنفرانس بینالمللی ایستگاههای آینده با حضور رئیس اجرایی اتحادیه بینالمللی راهآهنها، وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل راهآهن و جمعی از دستاندرکاران حملونقل ریلی دنیا در تهران در حال برگزاری است، اظهار داشت: کلان شهرها از نظر عرصه و وسعت جمعیت محدودیتهایی دارند و برنامهریزی شهری تلاش میکند این عرصهها را برای شهروندان باز تر کند.
وی افزود: ورود شهرهای حومهای و جلوگیری از دامن زدن جمعیت در کلان شهرها در این حوزه است که این مهم با ارتباط سریع و آسان بین کلان شهر و شهرهای اقماری فراهم میشود.
شهردار تهران ادامه داد: یکی از اقتصادیترین ارتباط بین کلان شهر و اقمار حملونقل ریلی است، ایجاد عرصه متعادل جمعیت و فعالیت در این حوزه نقطه هدف نهایی ما است.
حناچی ادامه داد: ما در اتصال ریلی بینشهری و راهآهن درونشهری غفلت داشتهایم شاید هسته اولیه راهآهنهای ما بر اساس بار شکل گرفته است نه مسافر و غفلت تاریخی دیگر ما این بود که جهات توسعه شهرهای ما به سمت ایستگاههای راهآهن نبوده است به عنوان مثال ایستگاههای راهآهن تهران، تبریز و یا مشهد هنوز هم در دل شهر نیست اما ایستگاههای مرکزی از لندن، میلان و یا پاریس در دل شهر است و جهت توسعه شهر به سمت توسعه راهآهن بوده است.
وی افزود: ما در این زمینه دیر شروع کردهایم اما امروز گامهای خوبی برداشتهایم.
شهردار تهران ادامه داد: نکته دیگر ارزشهای ویژه راهآهن ایران است، راهآهن ایران چند ویژگی دارد که به جهت ویژگی معماری واجد ارزشهای جهانی است و در مقیاس ثبت جهانی قرار دارد.
حناچی ادامه داد: برخی ایستگاههای ما نظیر تبریز، مشهد و تهران معماری خاص و شناخته شده دارند و یکی از طولانیترین خطوط ریلی دنیا در ایران است.
وی با بیان اینکه موضوع حملونقل و شهرسازی به هم وابسته است،گفت: در کلان شهرها این مهم به عنوان ابزاری برای توسعه شهر مورد توجه است.
شهردار تهران اضافه کرد: یکپارچگی حملونقل و توسعه شهری در مقیاس گوناگون باید مورد توجه باشد. کلان شهر از هسته اصلی و اقمار تشکیل میشود و در این حوزه باید به حمل و نقل ریلی و حومهای و اتصال آن به حملونقل درون شهری توجه خاص داشت.