به گزارش می متالز، عباس خطیبی از افتتاح راهآهن میانه - بستان آباد تا پایان ماه جاری خبر داد و گفت: راهآهن میانه – بستان آباد بخشی از کریدور ترانزیتی میانه - تبریز است که یکی از سه کریدور ریلی کشورمان است که شرق آسیا را به غرب آسیا و به اروپا متصل میکند.
وی درباره زمان اجرای پروژه اظهار داشت: این پروژه هم مانند سایر پروژههای ملی و کلان کشور دچار تطویل زمان در طول اجرا شد اما از سه سال گذشته وزارت راه و شهرسازی تمرکز جدی برای اجرای این پروژه داشت و توانستیم با اولویتگذاری پنج پروژه ریلی را در سال ۹۶ انتخاب و نسبت به احداث و بهرهبرداری آنها اقدام کنیم.
خطیبی ادامه داد: پروژههای راهآهن همدان، کرمانشاه، مراغه - ارومیه، قزوین - رشت و میانه - تبریز از مسیر جدید پنج اولویت وزارت راه برای تکمیل پروژههای ریلی بودند که چهار پروژه اول در سه سال گذشته به بهرهبرداری رسیدند و پایان ماه جاری هم آخرین اولویت در پروژههای ریلی بهرهبرداری میشود.
وی گفت: اردیبهشت ماه سال ۹۶ راهآهن تهران - همدان، اسفند ماه ۹۶ راهآهن ملایر - کرمانشاه، آبان سال ۹۷ راهآهن مراغه – ارومیه و اسفند ماه سال گذشته راهآهن قزوین - رشت به افتتاح رسیدند.
معاون ساخت و توسعه راهآهن با بیان اینکه طول پروژه راهآهن میانه - تبریز ۲۰۳ کیلومتر است که تا چند روز آینده ۱۳۲ کیلومتر آن یعنی مسیر میانه تا بستان آباد با حضور رئیس جمهوری به افتتاح میرسد.
خطیبی ادامه داد: زیرساختهای راهآهن بستان آباد به سمت تبریز هم تا ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ریلگذاری آن آغاز شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در مسیر تبریز خط قدیمی ریلی وجود داشت، گفت: با احداث خط جدید، طول مسیر راهآهن تبریز کاهش پیدا میکند به طوری که از تهران تا تبریز حدود ۱۱۴ کیلومتر مسیر کوتاهتر میشود و زمان سفر هم تا پنج ساعت کمتر خواهد شد. بنابراین جابهجایی بار و مسافر در خط جدید تسهیل مییابد.
خطیبی با اشاره به میزان جابهجایی بار و مسافر در افق ۲۰ ساله این طرح گفت: طبق پیشبینیها در افق این پروژه میزان جابهجایی مسافر به ۲ میلیون نفر در سال و میزان جابهجایی بار به ۷ میلیون تن میرسد.