تاریخ: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۷
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۷۰۷۴۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

هد جوش لیزری در صنعت فولاد بومی‌سازی شد + جزئیات

می متالز - متخصصان کشورمان با عزم جدی نسبت به شکستن انحصار تولید هد لیزر ماشین‌های جوش لیزری اقدام کردند.
هد جوش لیزری در صنعت فولاد بومی‌سازی شد + جزئیات

به گزارش می متالز، بهزاد بهادرانی مدیر ناحیۀ نورد سرد فولاد مبارکه در پاسخ به سوال خبرنگار گسترش‌‌نیوز در ارتباط با ساخت هد لیزر ماشین‌های جوش لیزری در همکاری با مرکز تحقیقات علوم و فنون لیزر ایران گفت: ما در خطوط اسیدشویی شماره ۲ و خط نورد پنج قفسه‌ای پیوسته‌ ماشین‌های جوش‌ لیزری از شرکت می‌باخ آلمان داریم که هد لیزر آنها از سوی شرکت ترامپ آمریکا تامین می‌شود و با توجه به تحریم‌ها عملا ارتباط می‌باخ آلمان با کشورمان به صورت کامل قطع شده است. با توجه به اینکه هد این لیزر یا مغز آن برای ما تولید اشعه می‌کند امکان هیچگونه دسترسی وجود ندارد.

بهادرانی با اشاره به اینکه خطوط اسیدشویی شماره ۲ و خط نورد پنج قفسه‌ای پیوسته‌ جزء ۲خط استراتژیک فولاد مبارکه هستند افزود: در صورتی که برای هد ماشین‌های جوش لیزری ما در این ۲خط مشکلی پیش‌بیاید عملا تولید متوقف خواهد شد و ریسک استراتژی بالایی دارد.

وی در ادامه افزود: با توجه به احتمالات خرابی و از کار افتادن ماشین‌های جوش لیزری، سال قبل نمایشگاه بومی‌سازی در برج میلاد برگزار شد و در آنجا فولاد مبارکه با مرکز علوم و فنون لیزر آشنایی پیدا کرد.  در نهایت با بازدیدهایی متقابلی که صورت گرفت، این مرکز برای ساخت هد ماشین‌های جوش لیزری به روش فیبری با توان ۱۰ کیلووات که مطابق با توان لیزر فعلی ما هست اعلام آمادگی کرد.

وی خاطر نشان کرد: در مرحله اول این طرح به صورت موازی صورت می‌پذیرد و در صورتی که پاسخگوی نیاز ما باشد کاملا از فیبر لیزری استفاده خواهد شد.

مدیر ناحیۀ نورد سرد فولاد مبارکه در ارتباط با عملکرد ماشین‌های جوش لیزری گفت: برای تولید ورق سرد و ادامه سیکل لازم است تا ابتدا و انتهای ورق جوش بخورد و خط تولید به صورت پیوسته به کار خود ادامه دهد و این مستلزم جوش دقیق است. در صورتی که این اقدام صورت نگیرد عملا تولیدی وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه این فناوری در انحصار شرکت ترامپ آمریکایی است افزود: متخصصان ما با یک عزم و جسارت نسبت به شکستن این انحصار اقدام کردند.

وی همچنین به تضمین قرارداد میان فولاد مبارکه و مرکز تحقیقات علوم و فنون لیزر در ارتباط با ساخت محصول اشاره کرد و گفت: برای این منظور در قرارداد ما تضمین‌هایی وجود دارد اما با توجه به اینکه این اقدام برای نخستین بار در کشور صورت می‌گیرد طبیعتا ریسک‌هایی خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که نرخ نمونه اصلی با نمونه مشابه داخلی آن چقدر اختلاف دارد اظهار کرد: در اینجا بحث نرخ مطرح نبوده و مسئله اصلی روی بودن یا نبودن است چرا که اگر این هد لیزری در خط تولید نباشد، عملا تولیدی صورت نمی‌گیرد.

بهادرانی میزان سرمایه‌گذاری از سوی فولاد مبارکه برای ساخت این هد لیزری را حدود ۶ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: قرار است این محصول تا ۱۴ ماه آینده به فولاد مبارکه تحویل داده شود.

عناوین برگزیده