دکتر احسان دشتیانه، معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان درخصوص این قرارداد گفت: شاهد هستیم که راه آهن در قرارداد خرید ۴۰ هزار تنی ریل با سرعت پایینی عمل می کند و گویا انگیزه ای برای پیگیری این قرارداد ندارد. مسئولان راه آهن اگرچه بروکراسی را عامل تاخیر می دانند اما این مسئله درحالی اتفاق می افتد که سرعت واردات ریل به داخل کشور بسیار بالا است.
وی افزود: در آمار تجارت خارجی ۷ ماهه ۹۵ واردات ریل ۸۰ هزار تن عنوان شده درحالی که در سال ۹۴ مجموعا حدود ۶۰ هزار تن ریل وارد کشور شده است و در سال ۹۳ این رقم معادل ۴۰ هزار تن بوده است. این آمارها و ارقام گویای این مسئله است که در ۷ ماهه امسال بیش از ۱۰۰ در ۱۰۰ کل ۹۴ ریل وارد کشور شده است.
دشتیانه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مصاحبه مدیران برخی شرکت های خارجی نظیر کاردمیر ترکیه مبنی بر فروش ۱۴۰ هزار تن ریل به ایران یا جیندال هندوستان مبنی بر فروش بیش از ۲۰۰ هزار تن ریل به ایران این نگرانی را ایجاد کرده و به ذوب آهن القا کرده که راه آهن و در مجموع وزارت راه و شرکت های وابسته به آن بیش از نیاز کل کشور ریل وارد کرده اند و نگرانی آنجا بیش تر می شود که اعلام گردد قراردادهای خرید، ثبت سفارشات قبل بوده است.
معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: واردات گسترده ریل و علاقه زیادی که به آن نشان داده می شود این مسئله را تلقین می کند که واردات این کالا صرفه بیش تری برای کشور دارد تا تولید ریل تولید ملی، به عبارت دیگر تولید ملی مفهومی ندارد.
وی گفت: جای تاسف است که راهآهن در قرارداد خرید ریل از ذوب آهن نسبت به خریدهای خارجی خود سختگیرانه تر عمل کرده و به این شرکت اعلام شده برای عقد قرارداد ضمانت نامه ارائه دهد درحالی که هیچ گونه پیش پرداختی قرار نیست پرداخت شود. تاکید راه آهن پرداخت ارزی است اما راه آهن قادر به دریافت مجوز از بانک مرکزی نخوواهد بود و اگر بر این خواسته پافشاری کند، قرارداد خرید ریل تا پایان سال هم عملیاتی نخواهد شد.
دشتیانه در پایان تاکید کرد: درمجموع اگر واردات بی رویه ریل تداوم یابد و شاهد توقف آن نباشیم، تولید ریل در ذوب آهن با چالش جدی روبهرو میشود.