به گزارش می متالز، محمد شکرچی زاده در همین ارتباط افزود: با وجود عمر ۸۰ ساله تولید بتن در حوزه ساخت و ساز کشور، به علت ارزان بودن قیمت قیر دچار یک غفلت تاریخی در کاربرد رویه های بتنی در راه های کشور هستیم.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: این در حالی است که در اجرای پروژه های ملی به خصوص در حوزه راهسازی باید از رویه های بتنی استفاده شود.
وی گفت: رکود مسکن سبب شده با وجود ظرفیت بالای تولید سیمان در کشور مصرف آن کاهش یابد و با گسترش استفاده از رویه های بتنی در راه ها و زیر لایه های جاده ها سالیانه حدود یک و یا دو میلیون تن سیمان در این بخش استفاده شود.
شکرچی زاده بیان کرد: در عرصه اجرای پروژه های ملی استفاده از بتن به عنوان یک ماده با عمر مفید بالا، باید در ساخت راه ها، اسکله ها، بنادر، فرودگاه ها و سایر ابنیه های راهسازی مورد توجه جدی قرار گیرد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این که استفاده از رویه های بتنی در راه ها از اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن بیستم در برخی از کشور های جهان مورد توجه قرار گرفته است گفت: هم اکنون در برخی از کشورهای جهان به صورت گسترده از رویه های بتنی استفاده می شود و ۶۰ درصد آزادراه ها در کره جنوبی رویه بتنی دارند.
لازم به ذکر است که مقرر گردیده تا در چند پروژه مهم راهسازی از جمله قطعه یک آزادراه تهران ـ شمال، ۶۰ کیلومتر از آزادراه اصفهان ـ شیراز، آزادراه بیرجند ـ قائن در خراسان جنوبی، باند ۲۹ فرودگاه مهرآباد، اپرون (پارکینگ) غربی فرودگاه امام خمینی (ره) و باند فرودگاه تبریز از رویه بتنی استفاده شود.
طبق رویکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه ۱۰ درصد راه های کشور با استفاده از رویه های بتنی آماده شود.