به گزارش می متالز، داریوش اسماعیلی رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: مجموعهای از عوامل وجود دارد که میتواند در موفقیت یا عدم موفقیت هر بخشی از جمله بخش معدن و به خصوص صادرات مواد معدنی نقش داشته باشد.
اسماعیلی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین مسائل تاثیر گذار در امر صادرات مساله ترانزیت مواد معدنی است، عنوان کرد: هر اندازه که ترانزیت تا عرشه کشتی راحتتر و سریعتر انجام پذیرد، صادرات مقرون به صرفهتر بوده و رونق بیشتری هم خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه به همین دلیل در سند نقشه راه معدن و صنایع معدنی و برنامه شش ساله وزارت صمت بند محکم و مشخصی را اضافه کردهایم که بر آن اساس ایمیدرو موظف شده است تا نسبت به توسعه راهها، ریل و ترانزیت مواد معدنی با مجموعه وزارت راه و همچنین راه آهن وارد مذاکره شود، توضیح داد: بر این اساس خواسته شده تا ایمیدرو از این طریق این راهها را توسعه داده و هم ترانزیت مواد معدنی به دریا و هم راههایی که به معادن ختم میشود مورد توجه قرار بگیرند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه همین میزان محدود راههای ریلی هم در تسهیل صادرات مواد معدنی تاثیرگذار بوده است، تصریح کرد: با این وجود به جرات میتوان با میزان مطلوب فاصله زیادی داریم، به خصوص با حجم تولیدات مواد معدنی که در برنامه توسعه داریم و سرمایهگذاریهای خوبی که در بخش معدن و صنایع معدنی انجام میگیرد نیاز به جابجایی این تولیدات هم برای مصارف کارخانههای داخلی در داخل کشور داریم و هم نیاز به جابجایی آنها به بنادر برای امر صادرات وجود دارد اما ریلهای ما تحت هیچ شرایطی پاسخگوی جابجایی این میزان از تولیدات نیست.
وی با تصریح بر اینکه برای توسعه راههای ریلی نباید منتظر وزارت راه بمانیم، اگرچه که وزارت راه هم وظیفه دنبال کردن این امر را دارد، اما اجرای این میزان توسعه ریلی بستگی به میزان بودجه و اولویتبندیهای این وزارتخانه دارد، ادامه داد: ما به عنوان بخش معدن کشور باید خود پیشقدم بوده و در توسعه ریلی کشور مشارکت داشته باشیم.
اسماعیلی با بیان اینکه برای توسعههای زیرساختی مانند این باید بخش معدن پیشگام باشد، افزود: نیازهای ما در بخش ریلی بسیار بیش از آن چیزی است که در حال حاضر داریم.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن با اشاره به اینکه در زنجیره فولاد چند مساله را باید در نظر گرفت، توضیح داد: یکی از مجموعههای مهمی که در کشور ما در بحث فرآوری آن و ممانعت از خام فروشی تاکنون اقدام شده است، زنجیره فولاد است. ما امروز اکتشاف و استخراج معدن را به عنوان یک مجموعه داریم، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش و نورد را هم به صورت کامل در کشور در قسمتهای مختلف در اختیار داریم و نخستین مسالهای که در این میان مطرح میشود ایجاد یک ارتباط منطقی میان تمام حلقههای این زنجیره است.
وی با تاکید بر اینکه ایجاد ارتباط منطقی میان حلقههای زنجیره میتواند تولید را برای هر کدام از این واحدها مقرون به صرفه سازد، تصریح کرد: در چنین شرایطی مواد اولیه هر حلقهای به وسیله حلقه قبلی تامین میشود. یعنی اگر کسی بر روی آهن اسفنجی سرمایه گذاری کرده قطعا به این دلیل بوده که در داخل کشور ما گندله داشتهایم و یا اگر کسی کارخانه گندله سازی زده است به دلیل وجود کنسانتره در داخل کشور بوده است و معاونت معدنی وزارت صمت در دور هم گرد آوردن این مجموعهها میتواند بسیار تاثیرگذار عمل کند.
اسماعیلی با اشاره به اینکه نمایندگان هر صنف اعم از آهن اسنفجی و... اتحادیهها و انجمنهای مختلف گردهمایی داشته باشند و قیمت منطقی برای محصولاتشان تعیین کنند، گفت: پس از تعیین قیمت، تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی کشور مدنظر قرار میگیرد که همه با قیمت توافق شده به فروش برسد؛ از مازاد این محصولات هر اندازه که باقی بماند از دیدگاه من نیاز به پرداخت حتی یک ریال عوارض هم ندارد و باید به کشورهای دیگر صادر شود و به این ترتیب هم واحدهای تولیدی داخل کشور تامین نیاز شدهاند و هم امر صادرات بدون هیچ مشکلی صورت میگیرد.
وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی معدن تاکنون نشان دادهاند که در سرمایهگذاری برای تامین زیرساختها همکاری لازم را دارند، افزود: وقتی تسهیل صادرات و تامین واحدهای تولیدی را داشته باشیم در ادامه به موضوع سرمایه گذاری این واحدها بر مساله حمل و نقل و زیرساختهای ریلی پرداخته میشود.