به گزارش می متالز، این رویداد سال گذشته با استقبال خوب فعالان حوزه فولاد و متالورژی همراه بود، از این رو انجمن تولید کنندگان فولاد ایران برای دوره جدید این رویداد در حال برنامه ریزی است.
کمی بیش از نیمی از فولاد تولیدی ایران در داخل مصرف میشود و با توجه به طرحهای در دست اجرا در کمتر از ۵ سال آینده، این نسبت به کمتر از ۴۰ درصد بالغ میشود. صنعت فولاد ایران درحال حاضر و آینده نزدیک به طور حیاتی متکی به بازار پیچیده صادرات و تجارت جهانی خواهد شد. دومین دوره این نمایشگاه فولادی به درخواست شرکتها و تامین کنندگان فولاد با حمایت ایمیدرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با رویکرد بومی سازی و توسعه فناوری برگزار خواهد شد.
معاون معدن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه فولاد گفت: صنعت فولاد به یکی از صنایع مهم تبدیل شده و افتخار آن برای فولاد سازان و صنعتگران است. جعفر سرقینی با اشاره به پیشرفت ایران در صنعت فولاد اظهار کرد: بازدهی صنعت فولاد ۷۰ درصد شده و دلیل آن این است که بیشتر واحدها در ابتدای راه اندازی هستند و تولید ۵۵ میلیون تن فولاد دور از دسترس نیست. سرقینی تصریح کرد: این نمایشگاه فرصتهایی را برای ارائه بومی سازی از طریق اعلام نیازهای کارخانجات زنجیره آهن و فولاد به قطعات، تجهیزات و دانش فنی و مهندسی همچنین برقراری ارتباط بین کارخانجات فولادی، تامین کنندگان داخلی و بازدید کنندگان از طریق استقرار و گردش عملیات میزهای اختصاصی هدایت گر فراهم کرده است.
بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران دراین باره گفت: نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران که در دی ماه سال گذشته برگزار شد، آغازگر یک موج فراگیر بومی سازی و حمایت از تامین داخلی بود که خوشبختانه با استقبال بی نظیر جامعه فولاد کشور روبهرو شد. در همین راستا و به درخواست تولید کنندگان و تامین کنندگان زنجیره فولاد، دومین دوره این رویداد ملی به همت انجمن و با مشارکت تمامی شرکتهای بزرگ فولادی و معدنی و تامین کنندگان مطرح داخلی و همچنین حمایت ایمیدرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اتاقهای ایران و تهران از ۲۳ تا ۲۶ دی امسال در برج میلاد تهران برگزار میشود.رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در جمع خبرنگاران این جشنواره و نمایشگاه را بزرگ ترین گردهمایی تولید کنندگان، تامین کنندگان، بازرگانان و متخصصان زنجیره آهن و فولاد ایران عنوان و اظهار کرد: در نخستین دوره این جشنواره بیش از ۱۴۰۰ نفر از مدیران و مسئولان فولاد کشور در آیین گشایش گرد هم آمدند و در ۴ روز، بیش از ۱۰ هزار نفر از نمایشگاه ملی فولاد ایران با محوریت ارائه فرصتهای ساخت داخل در زنجیره فولاد بازدید کردند. سبحانی اضافه کرد: در دوره نخست جشنواره، بیش از ۲۲۰ تفاهمنامه بین فولاد سازان و تامین کنندگان داخلی به ارزش تقریبی۹۰۰میلیارد تومان منعقد شد که بر اساس پایش انجام شده، تاکنون حدود نیمی از آن به مرحله عقد قرارداد و تولید و تحویل رسیده است.
وی با اشاره به راه اندازی سامانه جامع بومی سازی زنجیره آهن و فولاد گفت: پیش از این تولید کنندگان ماشین آلات، فولاد سازان و سایر فعالان این حوزه به صورت جزیرهای به جمعآوری اطلاعات تولید کنندگان داخلی میپرداختند که با راه اندازی این سامانه به اطلاعات جامع و یکپارچه در این زمینه دست مییابیم. همچنین وجود تحریمها و افزایش نرخ دلار لزوم داشتن اطلاعات جامع قطعات و ماشینآلات بومی سازی شده یا مورد نیاز را بیشتر مورد توجه قرار میدهد. سبحانی افزود: با ثبت اطلاعات تولید کنندگان داخل در این سامانه، خریداران میتوانند راحت تر نیازهای خود را شناسایی و آنها را تامین کنند. علاوه بر این، سامانه فوق به تولید کنندگان داخل جهت شناسایی ماشین آلات و قطعات بومی سازینشده کمک میکند تا به سرمایه گذاری و بومی سازی آنها بپردازند.
وی تاکید کرد: در واقع این سامانه میان تولید کننده و مصرف کننده ارتباط موثر برقرار میکند.
به عقیده بسیاری از کارشناسان، جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد در حقیقت بزرگ ترین گردهمایی تولید کنندگان، تامین کنندگان، بازرگانان و متخصصان صنعت فولاد ایران به شمار میرود. سیف الله امیری نیز در رابطه با اهمیت برگزاری این رویداد گفت: جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران که سال قبل در برج میلاد برگزار شد این فرصت را ایجاد کرد تا تولید کنندگان و مصرف کنندگان برای نخستین بار رو به روی یکدیگر قرار بگیرند و راههای تأمین قطعات مورد نیازشان در داخل را پیدا کنند.
مدیر کل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این جشنواره در برج میلاد با استقبال واحدهای فولادی مواجه شد و توانست ۹۰۰ میلیارد تومان ارزآوری داشته باشد.
وی افزود: نمایشگاه بومی سازی در جشنواره فولاد را بهترین نمایشگاهی میدانم که در آن حاضر بودهام. این نوید بخش تجربهای مثمرثمر در نمایشگاهی است که امسال در این زمینه برگزار میشود. امیری همچنین تصریح کرد: در جشنواره سال گذشته، ۳۰۰ واحد فولادی توانستند راههایی برای برآورده کردن نیازهایشان در شرایط کنونی کشور پیدا کنند.
یکی از ویژگیهای این رویداد توجه ویژه به شرکتهای دانش بنیان، استارتآپها و شتاب دهندهها در حوزه بومیسازی است که با تکمیل بانک اطلاعاتی تامین کنندگان، فرآیند ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان تسهیل و حتی در مواردی حمایت مالی از تامین کنندگان انجام میشود. بنابراین، نکته قابل توجه در این جشنواره و نمایشگاه، پذیرش ریسک بومی سازی توسط فولاد سازان و شرکتهای بزرگ معدنی و حمایت آنها از داخلی سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز است که برای نخستین بار در کشور اتفاق میافتد. تأمین کنندگان در نمایشگاه ملی بومی سازی نیز در ۷گروه تقسیم میشوند:
مکانیک شامل قطعات و تجهیزات مکانیکی سیالات شامل قطعات و تجهیزات پنوماتیکی، هیدرولیکی، تاسیساتی، روانکارها و آزمایشگاهی برق شامل قطعات و تجهیزات برقی، الکتریکی، ابزار دقیق، اتوماسیونی و آزمایشگاهی مواد شامل مواد مصرفی، مواد اولیه، استحصال پسماندها و فروآلیاژها نسوز شامل انواع جرم ها، نسوزها و تجهیزات وابسته انتقال مواد شامل قطعات و تجهیزات مرتبط با انتقال مواد نظیر نوار نقالهها و رولها تحقیق و پژوهش شامل متالورژی، فرآیند، انرژی و محیط زیست تولیدکنندگان بزرگ کشور مانند فولاد مبارکه اصفهان، ذوب آهن اصفهان، فولاد خراسان، فولاد خوزستان، هلدینگ کاوه پارس، میدکو، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، فولاد آلیاژی ایران، آهن و فولاد غدیر ایرانیان، فولاد یزد، فولاد غرب آسیا، فولاد امیر کبیر کاشان، فولاد متیل، صنایع ورقهای پوششدار تاراز، شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، فولاد صنعت بناب، کاوش جوش، خوارزمی، فولاد کاوه جنوب کیش، فولاد هرمزگان و برخی دیگر از شرکتهای فولادی و شرکتهای فعال در حوزه تامین زنجیره فولاد نیز همگی در این نمایشگاه حضور دارند و یک ارتباط شبکهای بین شرکتهای فولادی و تأمین کنندگان در پلن نمایشگاه تعریف شده است.