تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۸:۵۲
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۷۱۳۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سالکو، سبب پیش‌بینی رشد مصرف آلومینا در خاورمیانه شد

می متالز - براساس پیش‌بینی دپارتمان صنعت، فناوری و علوم دولت استرالیا مصرف آلومینا در سطح جهان در سال آینده به حدود 123 میلیون تن خواهد رسید. افزایش تولید و شکل‌گیری ظرفیت‌های جدید آلومینیوم در آمریکا، چین و خاورمیانه مسبب اصلی این رشد خواهند بود. در خاورمیانه، ایران بیشترین سهم را از درصد رشد تولید آلومینیوم خواهد داشت.
سالکو، سبب پیش‌بینی رشد مصرف آلومینا در خاورمیانه شد

به گزارش می متالز، راساس پیش‌بینی دپارتمان صنعت، فناوری و علوم دولت استرالیا از تقاضای آتی آلومینا، می‌توان گفت تقاضای این ماده اولیه برای تولید آلومینیوم، هم‌راستا با رشد تولید آلومینیوم، افزایش خواهد یافت. مصرف جهانی آلومینا در 3ماهه دوم سال جاری، حدود 6.3 درصد نسبت به فصل دوم سال گذشته رشد کرد و به میزان 29 میلیون تن رسید که ناشی از افزایش تولید آلومینیوم در این دوره بود. این در حالی بود که در چین، به‌عنوان بزرگترین مصرف‌کننده آلومینا، مصرف این ماده حدود 7.5 درصد نسبت به سال گذشته رشد کرد و به حدود 16 میلیون تن رسید. این افزایش مصرف، هم‌راستا با افزایش تولید آلومینیوم چین بود؛ با وجود آن‌که از ابتدای سال، فشارهای بین‌المللی برای افت تولید آلومینیوم چین افزایش یافته بود، ولی در طول سال با اقداماتی که چین از سر گرفت نظیر بازرسی‌های سخت‌گیرانه زیست‌محیطی و تعطیلی بخش اندکی از ظرفیت تولیدش، توانست به‌مقدار قابل توجهی از فشارها بکاهد.

نمودار 1، روند تغییرات تقاضای جهانی آلومینا را به تصویر کشیده که از بین مناطق مختلف جهان، آسیا با رشد بسیار بیشتری در مصرف آلومینا همراه بوده است. عمده این افزایش مصرف در آسیا، مرهون توسعه صنعت در کشور چین بوده است و انتظار می‌رود در سال‌های آتی نیز این روند ادامه داشته باشد.

تقاضای آلومینا در چین انتظار می‌رود که در فصل چهارم سال جاری، به‌دلیل افت تولید آلومینیوم در فصل زمستان و شدت گرفتن برنامه‌های کاهش ظرفیت تولید آلومینیوم چین در این دوره، کاهش یابد. اگر چه، در همین دوره در منطقه آمریکای شمالی، با توجه به اقدامات دونالد ترامپ برای احیای صنعت آلومینیوم این منطقه، پیش‌بینی می‌شود که تقاضای آلومینا در این منطقه افزایش یابد. شرکت آلکوا که بیشترین ظرفیت تولیدات بالادست آلومینیوم این منطقه در اختیار این شرکت است، انتظار می‌رود 3 پات‌لاین از 5 پات‌لاین یکی از بزرگترین واحدهای ذوب آلومینیوم منطقه، وریک (Warrick)، که مجموعا دارای ظرفیتی بالغ بر 161 هزار تن است تا پایان سال مجددا راه‌اندازی کند. با این اقدام، حداقل 320 هزار تن به تقاضای آلومینای این منطقه افزوده خواهد شد. مقدار افت تقاضا در بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم جهان، چین، در کنار افزایش تقاضا در اقصی نقاط دیگر جهان، سبب عدم تغییر میزان مصرف آلومینا در سال جاری نسبت به سال گذشته خواهد شد.

در سال‌های بعد نیز انتظار می‌رود با افزایش میزان تولید آلومینیوم (رشد حدود 6 درصدی در سال آینده نسبت به 2017) که عمدتا ناشی از ایجاد ظرفیت‌های جدید در چین، خارومیانه و ایالات متحده خواهد بود، آلومینا نیز با رشد مواجه شود. روند افزایش قیمتی که آلومینیوم طی ماه‌های گذشته، خصوصا از ماه آگوست، سپری کرده است، سبب شده تا فعالیت برخی از ظرفیت‌های ایالات متحده که تا پیش از آن زیان‌ده بود، حالا سودآور شود. در خاورمیانه، عمده نگاه‌ها و پیش‌بینی‌ها از افزایش تولید، به ایران دوخته شده است. آغاز فعالیت آلومینیوم جنوب کاوه، سالکو، در سال 2018 (با توجه به برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده) سبب شده تا بسیاری از مؤسسات تقاضای آلومینا را در منطقه خاورمیانه با رشد پیش‌بینی کنند. با این تفاسیر، انتظار می‌رود که مصرف آلومینا در سطح جهان در سال آینده به حدود 123 میلیون تن برسد.

عناوین برگزیده