تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۹:۳۸
بازدید: ۳۴۵
کد خبر: ۷۱۴۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فروش سنگ آهن استرالیا به سرعت‌گیر برخورده است

می متالز - استرالیا به‌عنوان نخستین صادرکننده سنگ آهن جهان، به شدت تحت تأثیر تقاضای بازارهای صادراتی خود است. طی سال‌های اخیر، از رشد فروش سنگ آهن این کشور کاسته شده است که علت اصلی آن، عبور چین از قله تقاضای فولاد است.
فروش سنگ آهن استرالیا به سرعت‌گیر برخورده است

به گزارش می متالز، استرالیا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در جهان به‌شمار می‌رود. این کشور از 7 ایالت تشکیل شده است. ایالت استرالیای غربی با سهم 98.5 درصدی از کل تولید سنگ آهن این کشور، تقریبا تمانی تولید و فروش این ماده خام فولادسازی را در استرالیا در اختیار خود دارد. به‌همین دلیل میزان تولید و فروش سنگ آهن در این ایالت، تقریبا با آمار کل استرالیا برابر است. این ایالت در سال 2016، حدود 38 درصد از بازار جهانی این ماده خام فولادسازی را تأمین کرد و سهم 53 درصدی از تجارت کل جهانی داشته است.

منطفه پیلبارا (Pilbara) که در این ایالت واقع است، سال گذشته به تنهایی 94 درصد صادرات سنگ آهن استرالیا را به‌عهده داشت. صنعت سنگ آهن، بخش بزرگی از اقتصاد استرالیای غربی را تشکیل می‌دهد به‌طوری که این ماده خام، 65 درصد از ارزش افزوده کل معادن استرالیا را تشکیل داد و اخیرا دولت استرالیای غربی، طی گزارشی که توسط وزارت کار، گردشگری، علم و نوآوری این ایالت منتشر نمود، میزان فروش سنگ آهن تا پایان سال 2020 را پیش‌بینی کرده است. نمودار 1، فروش سنگ آهن این ایالت را نشان می‌دهد.

همان‌طور که در نمودار دیده می‌شود، افزایش فروش این محصول، طی سال‌های 2005 تا 2015 شیب تندی داشته و در سال‌های اخیر از سرعت آن کاسته شده است. نرخ رشد سالانه فروش سنگ آهن طی سال‌های 2005 تا 2015، به‌طور متوسط برابر 11 درصد بوده است در حالی که در سال‌های 2015 تا 2017 به 3 درصد افت پیدا کرد. پیش‌بینی دولت استرالیا مبنی بر این است که فروش این ماده خام فولادسازی تا پایان سال 2020، با نرخ رشد سالیانه حدود یک درصد، به‌حدود 820 میلیون تن برسد. همان‌طور که نمودار نشان می‌دهد، به‌نظر می‌رسد این سنگ معدنی، قله رشد فروش خود را پشت سر گذاشته و اکنون حجم فروش آن در حالت پایداری قرار گرفته باشد.

با توجه به اینکه کارخانه فولادسازی بزرگی در استرالیا قرار ندارد، اغلب تولیدات سنگ آهن این کشور، راهی بازارهای صادراتی می‌شوند. به‌همین جهت، علت اصلی تغییرات فروش سنگ آهن استرالیا را باید در تغییر تقاضای واردکنندگان آن جستجو کرد. طی دهه گذشته، در پاسخ به تقاضای بالای چین برای تولید فولاد، استرالیا (به خصوص ایالت استرالیای غربی) ده‌ها میلیارد دلار در معادن جدید سنگ آهن و احداث زیرساخت‌هایی نظیر راه‌آهن و بنادر سرمایه‌گذاری کرد و علت افزایش فروش بالایی که در نمودار مشاهده می‌شود، همین توسعه‌های عظیم ایجاد شده در پاسخ به نیاز فولاد چین بود یعنی با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها، تولید و صادرات سنگ آهن این کشور افزایش یافت. به‌دلیل همین وابستگی به بازارهای صادراتی، از سال 2015 که چین، قله تقاضای فولاد خود را پشت سر نهاد، افزایش تولید سنگ آهن با سرعت به مراتب کمتری ادامه یافته است. اغلب سنگ آهن این کشور توسط شرکت‌های استخراج عظیمی مثل ریوتینتو (Rio Tinto)، بی.اچ.پی (BHP) و فورتسکیو متالز گروپ (Fortescue Metals Group) تولید و به بازارهای جهانی صادر می‌شود.

عناوین برگزیده