به گزارش می متالز، این در شرایطی است که کمیسیون صنایع و معادن خارج از دستور کمیسیون، این طرح را بدون حضور هیات تحقیق و تفحص خودرو در روز دوشنبه مورخ ۲۰ آبان و بدون اعمال نظرات اصلاحی این هیات، مجدد اصلاح و مصوب کرد. نحوه تصویب این طرح در کمیسیون، مورد نقد برخی نمایندگان کمیسیون بوده و این طرح را دارای صلاحیت کافی برای تصویب در صحن نمیدانستند. در این زمینه محمدرضا نجفی، رئیس هیات تحقیق و تفحص خودروی مجلس شورای اسلامی که در جلسه تصمیمگیری مجدد طرح ساماندهی خودرو بهدلیل عدم اطلاعرسانی قبلی حضور نداشت گفته است با وجود اینکه کمیسیون مصوب کرده بود، طرح ساماندهی صنعت خودرو با نظرات اصلاحی هیات تحقیق و تفحص تلفیق شود و حتی کمیتهای برای اینمنظور تشکیل شده بود، اما از نظرات این مجموعه، چیزی در این طرح اعمال نشد. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص اصلاحات جدید طرح ساماندهی خودرو همچنین بیان کرد: طرح فعلی ساماندهی صنعت خودرو، طرح ناکارآمد و از پیش شکست خوردهای است. این طرح در زمینههای مهمی همچون قیمت خودرو در بازار، اثر مثبت قابلتوجهی به نسبت نیازهایی که این صنعت بزرگ دارد، نه پیشبینی کافی و جامع دارد و نه کارکرد مؤثری خواهد داشت.
نماینده مردم تهران در مجلس درخصوص تصویب این طرح در صحن علنی مجلس گفت: طرح فعلی قطعا یک طرح عجولانه و ناقص است. با توجه به اینکه کار کارشناسی دقیقی روی این طرح انجام نشده، تصویب این طرح در مجلس در شرایط کنونی اصلا کمکی به صنعت و بازار خودرو نمیکند، بلکه وضعیت نابسامان فعلی را بدتر خواهد کرد. از سوی دیگر حمید رضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل۴۴ قانون اساسی نیز درخصوص مصوبه طرح ساماندهی بازار خودرو با اشاره به اینکه این طرح چند بار مورد اصلاح قرار گرفت تا با موافقت شورای نگهبان روبهرو شود میگوید: در طرح اولیه موضوع شیب تند کاهش تعرفه واردات خودرو برای رقابتپذیری محصولات در بازار مطرح شده بود که این موضوع مورد موافقت من هم نبود.وی با اعلام اینکه در اصلاحات انجام شده برای طرح ساماندهی بازار خودرو کاهش تند تعرفه واردات خودرو مورد اصلاح قرار گرفت، افزود: شرایط کشور در سال گذشته به خاطر مسائل ارزی و وضعیت تولیدکنندگان مناسب نبود تا کاهش تعرفه واردات خودرو اعمال شود.وی اضافه کرد: قرار شد تغییرات تعرفهای در اختیار خود دولت قرار گیرد تا دولت مطابق با دو اصل حمایت از تولید و ایجاد رقابت در بازار تغییرات تعرفهای را انجام دهد.وی با اشاره به ایراد شورای نگهبان به کاهش تصدیگری دولت در بخش صنعت خودرو، افزود: با تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو این شبهه بهوجود آمده که واگذاری دو شرکت ایران خودرو و سایپا منتفی شده، درحالیکه ما در طرح ساماندهی بازار خودرو اعلام کردیم که دولت باید ظرف دو سال زمینه سیاستگذاری، نظارت و تنظیمگری خود را برای ایجاد رقابت در بازار خودرو فراهم کند.فولادگر در ادامه با اشاره به اینکه گفته میشود طرح مذکور یک شبه و بدون مشورت با کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان تصویب شده، گفت: قرار بود گزارش نهایی را به ما اعلام کنند اما این موضوع ارائه نشد. وقتی شورای نگهبان به طرحی ایراد میگیرد باید اصلاح آن فورا در دستور کار کمیسیون قرار بگیرد این درحالی است که دو ماه از اعلام ایرادات طرح ساماندهی خودرو میگذشت و ما عجلهای در تصویب این موضوع نکردیم.