به گزارش می متالز، یک ماهی میشود که بیدود دود شده است! استارت آپی که قبل از هر چیز با تبلیغات در سطح شهر کارش را آغاز کرد و کم کم در کنار بنرها و جایگاههایی که در نقاط پرتردد شهر با تابلوی نارنجی رنگ بیدود علم شده بود، دوچرخههای نارنجی رنگی خود نمایی کردند و علاقه مندان به فرار از ترافیک و فرار از شلوغی وسایل نقلیه عمومی و صد البته ورزش دوستان به استفاده از دوچرخههای عمومی بیدود ترغیب شدند.
دوچرخههایی که با ودیعهای ۱۵۹ هزار تومانی در اختیار همه کسانی قرار میگرفت که اپلیکیشین بیدود را نصب میکردند. هزینه هر نیم ساعت استفاده از این دوچرخهها هم هزار و ۵۰۰ تومان بود. همه چیز داشت خوب پیش میرفت و قیمت مناسب و در دسترس بودن دوچرخههای بیدود روز به روز مشتریان این استارتآپ را بیشتر میکرد، اما یک باره در اوج شرایط اضطرار با گران شدن بنزین و سرد شدن و آلودگی معمول هوا در روزهای سرد زمستانی، درست در روزهایی که مردم بیش از همیشه به دوچرخههای این استارت آپی نیاز داشتند و بنا بود بیدود برای کاهش تردد وسایل نقلیه و کمک به تنفس تهران پای کار باشد، بیدود دود شد و به هوا رفت! در این بین هم تکلیف بیش از ۲۰۰ هزار نفر کاربران این استارت آپ و ۳۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان ودیعهای که این شرکت بابت استفاده از دوچرخههایش از این افراد گرفته بود، هنوز معلوم نیست.
پیمانکار نارنجی حمل ونقل پاک در سال ۱۳۹۶ به عنوان اولین و تنها مجری انحصاری دوچرخههای اشتراکی هوشمند با نام تجاری «بیدود»، کارش را آغاز کرد. مرداد سال گذشته هم طرح دوچرخههای اشتراکی به طور رسمی از سوی شهرداری تهران کلید خورد. در این طرح افراد متقاضی با مراجعه به سایت یا نصب اپلیکیشین، پس از ثبت نام و پرداخت مبلغ ۱۵۹ هزار تومان به عنوان ودیعه و ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان به عنوان بسته بیمه شامل شخص ثالث، راکب، موکب و حوادث انفرادی، میتوانستند این دوچرخهها را در اختیار بگیرند و در هر نقطهای که خواستند آن را قفل و رها کنند. مرداد امسال در سالگرد راه اندازی بیدود، غلامحسین قاسمی مجری طرح دوچرخههای اشتراکی (بیدود) در پایتخت در مصاحبهای با تاکید بر روند صعودی استفاده از این دوچرخهها تعداد کاربران این دوچرخهها را رو به افزایش توصیف کرد و گفته بود: «در حال حاضر تعداد کاربران به ۲۰۰ هزار نفر رسیده، البته متقاضیانی در مناطقی که هنوز در آنها ایستگاه ایجاد نشده وجود دارد.» حالا با فرض اینکه همان ۲۰۰ هزار کاربر عضو اپلیکیشین بیدود هستند و از آن استفاده میکردند، میتوان با یک محاسبه ساده متوجه شد مبلغ ۳۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان ودیعه نزد شرکت بیدود وجود دارد و این شرکت هم اکنون نزدیک به یک ماه است بدون هیچ توضیحی و بیآنکه تکلیف ودیعه کاربرانش را مشخص کند، دود شده و خبری از آن نیست!
بعد از جمع شدن ناگهانی پیمانکار نارنجی بیدود از سطح شهر تهران نخستین واکنشها نسبت به دود شدن بیدود این توئیت غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران بود: «دوچرخههای بیدود به دلیل جلوگیری از صدمات متصور در نا آرامیهای اخیر جمع آوری شدند و باید در اسرع وقت آماده بهره برداری شهروندان شوند». وی در عین حال با اشاره به تعهد این شرکت در برابر ودیعه مشتریان تاکید کرده بود: «شهرداری نیز کماکان به حمایتهای خود از این حرکت ادامه میدهد».
با اتمام نا آرامیها و بازگشت آرامش کامل به جامعه همچنان از بیدود خبری نیست. این بار بوی پول به مشام میرسد و بهانه این شرکت برای ادامه کارش بحثهای مالی و اقتصادی است.
خیلیها پشت پرده دود شدن بیدود از تهران را به اختلافات مالی پیشآمده بین شهرداری تهران و شرکت پاک چرخ ایرانیان یعنی همان پیمانکار بیدود نسبت میدهند. مدیرعامل سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران در اینباره معتقد است: «حذف این دوچرخهها در سطح پایتخت به دلیل مشکل و اختلافات داخلی شرکت بیدود و سهامداران آن است و ارتباطی به شهرداری تهران ندارد. بیدود یک شرکت خصوصی بوده و ما هیچ گاه وعده حمایت از آنها را نداده بودیم. اگر قرار بود حمایت شوند باید از اول به ما اعلام میکردند، ولی با این وجود امیدواریم مشکلات داخلی این شرکت به زودی مرتفع شود. موضوع جمع آوری دوچرخهها به شکلی ناگهانی رخ داد و بعد از تغییر قیمت بنزین و اغتشاشات مربوط به آن یک دفعه شرکت بیدود دوچرخههایش را از سطح شهر جمع کرد و شفاهی به ما اعلام کردند که به مشکل مالی برخورد کردهایم».
محسن پورسید آقایی، معاون مستعفی حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران هم بحث مالی را در حذف دوچرخههای بیدود از شهر تهران بهانه دانست و گفته بود: «به نظرم این موضوع بیشتر بهانه گیری است چراکه درخواست و نامه مکتوبی به ما ارسال نشده، ولی با این وجود به طرق مختلف همچون ارائه ایستگاههای رایگان، انجام تبلیغ و کار حمایتی تلاش کردهایم اقدامات لازم را جهت همکاری با شرکت بیدود انجام دهیم. بر اساس بررسیهای اولیه اختلافات داخلی در شرکت و عدم تفاهم میان شرکای آن، مشکل اصلی بوده است».
در کنار همه اینها صحبت با کاربران بیدود نشان میدهد با وجود آنکه سایت این شرکت همچنان بالاست، اما کسی پاسخگوی کاربرانی که به دنبال تعیین تکلیف خود و ودیعه هایشان هستند، نیست. با تمام اینها حسین قاسمی، نایب رئیس هیات مدیره بیدود گفته است: «پایان فعالیت بیدود حقیقت ندارد و ما در حال انجام بعضی کارهای زیرساختی هستیم و به زودی دوباره فعالیتمان را از سرخواهیم گرفت البته ما به برخی حمایتها از سمت شهرداری نیاز داریم».
بیدود حتی اگر دوباره به چرخه حمل ونقل عمومی بازگردد هم نمیتواند روزهای غیبت غیر موجهش را جبران کند؛ روزهایی که به دلیل گرانی بنزین از یک سو و آلودگی اضطراری هوا از سوی دیگر مردم به استفاده از وسیله نقلیه پاکی همچون دوچرخه احتیاج داشتند، اما پیمانکار حمل ونقل پاک شهرداری تهران مردم را در هوای آلوده تنها گذاشت بی آنکه توضیحی دهد.