استفاده از سیمان و بتن در ساخت جادهها در دنیا پیشینهای ۵۰ساله داشته و هماینک نیز در بسیاری از کشورها شاهد استفاده از این محصول در صنعت عمران و راهسازی هستیم. با توجه به اینکه در ایران ظرفیت بالایی برای تولید این محصول وجود دارد، میتوان آن را در صنایع مختلف مورد استفاده قرارداد اما توجه لازم و کافی به آن نشده و بسیاری از محصولات سیمانی بدون استفاده باقی ماندهاند. یکی از اقدامهایی که هماکنون انجمن سیمان روی آن تمرکز کرده این است که با همکاری با وزارت راه و شهرسازی راه را برای توسعه و استفاده از سیمان در امور ساخت جاده هموار کند. امید است با برگزاری چنین گردهماییهایی راه برای استفاده سیمان به جای آسفالت بهتدریج به یک فرهنگ در راهسازی تبدیل شود.
پرژوه باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد یکی از نمونههایی است که به روش رویه بتنی در حال ساخت است. در اینباره میراث احمدی، معاون فنی شرکت خانهگستر گیل و مدیر پروژه باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد در دومین روز سمینار توسعه، طرح و رویههای بتنی اظهار کرد: چندین پروژه در کشور در دست اجرا با رویههای بتنی است. به گزارش صمت احمدی افزود: در سال ۱۳۸۹ عملیات رویه بتنی فرودگاه رامسر آغاز شد که حدود ۱۷۰هزار مترمربع بود. پس از آن طرح و ساخت ایپیسی فرودگاه بینالمللی تبریز با سطح ۲۵۰هزار مترمربع آغاز شد. پس از آن پروژه توسعه و بهسازی اپرون شرقی و بهسازی عوامل میدان پروازی فرودگاه مهرآباد آغاز شد. درنهایت رویه بتنی باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد کلید زده شد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: در کل یک میلیون و ۱۰۰هزار مترمربع اجرای رویههای بتنی اجرایی شده است. باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد ۹۵درصد پیشرفت داشته و سایر پروژهها نیز به اتمام رسیده است. مدیر پروژه باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد در ادامه توضیح داد: آنچه در پروژههای بتنی مهم است، این موضوع است که باید از روسازی مناسبتر و ارزانتری استفاده کرد. در رویهها فرودگاه تبریز از بازیافت آسفالت و مخلوط با سیمان استفاده شده که با این روش هم از آلودگی محیطزیست پیشگیری شده و هم منابع معدنی کمتری مورد استفاده قرار گرفته است. احمدی با اشاره به توضیح رویههای بتنی مهرآباد عنوان کرد: پروژه مهرآباد بهصورت ایپیسی و سطح رویه بتنی ۳۲۰هزار مترمربع بوده است. وی با اشاره به انتخاب مصالح این پروژه بیان کرد: انتخاب مصالح به دو بخش تقسیم شده، یکی مخلوط بتن شامل مصالح سنگی، سیمان، آب و افزودنیها و بخش دوم مربوط به آهنآلات میلگردها و درزگیرها است. در این پروژه از معادن شهریار استفاده شد و تولیدی کارگاه در مراحل متعدد مورد آزمایش قرار گرفت. آزمایشهای متعدد با تواتر در طول پروژه انجام شد. وزن، دانهبندی، رطوبت و سلامت سنگدانهها و... با تواتر مورد آزمایش قرار داده شده است. اگر این آزمایشها انجام نشود، برنامهریزی تا پایان کار بسیار مشکلساز خواهد شد. مدیر پروژه باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد با اشاره به تامین موضوع آب عنوان کرد: برای پروژه از آب خود فرودگاه استفاده شده است. درباره انتخاب سیمان نیز چند مخلوط آزمایشی سیمان ساخته شده تا بهترین نمونه مخلوطی انتخاب شود. در بحث افزودنیها نیز آزمایشهای مختلفی انجام شده و مواد متنوع مورد استفاده قرار گرفت. احمدی در ادامه عنوان کرد: در پروژه باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد از درزگیرهای گرمریز استفاده شده که در آزمایشهای مختلف مورد تایید قرار گرفته است. توصیه میشود از درزگیرهای پایه قیری استفاده شود، چراکه بهدلیل وجود منابع نفتی در کشور میتوان تولید داخلی فراوانی داشته باشیم. از سوی دیگر درزگیرهای سردریز چندان کیفیت مطلوبی نخواهند داشت. در حالیکه درزگیرهای گرمریز با کیفیت بالاتری هستند و تنها در اجرا نیاز به دقت عمل بیشتری دارند. وی درباره انتخاب ماشینآلات نیز عنوان کرد: در انتخاب ماشینآلات نکاتی چون تمیزکاری و پوشش مناسب مورد نظر بوده است. به منظور افزایش سرعت عملیات در پروژه نیز بهصورت همزمان از دو فینیشر استفاده شده است.
در ادامه مهدی چینی، مشاور روسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تقسیمبندی انواع رویههای بتنی اظهار کرد: ۸ نوع روسازی بتنی شامل روسازی بتنی غیرمسلح داول، روسازیهای بتنی غیرمسلح با میله داول، روسازی بتنی مسلح، روسازیهای بتنی مسلح پیوسته(CRCP)، روسازیهای بتنی پیشتنیده، روسازیهای بتنی مسلح با الیاف، روسازیهای بتنی بلوکی و روسازیهای بتنی غلتکی (RCCP) وجود دارد. به گزارش صمت، چینی در ادامه با توضیح روسازیهای بتنی غیرمسلح با میله داول عنوان کرد: در این نوع روسازی از بتن غیرمسلح که دارای درزهای انقباضی عرضی بوده، استفاده میشود. وی افزود: در این درزها، دوال بارها در محلهای مشخص تعبیه میشود. همچنین در صورت وجود درز اجرایی طولی، از تایبار استفاده خواهد شد. مشاور روسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه درباره ماشینآلات اجرای رویه بتنی با فینیشر توضیح داد: ماشینآلات اجرای رویه بتنی شامل ایستگاه تولید بتن (بچینگ)، ماشینآلات حمل بتن، فینیشر، بافت سطحی و عملآوری و کاتر میشود که اگر در تمام مراحل بتنسازی از این ماشینآلات استفاده شود میتوان به یک بتن با کیفیت و استحکام بیشتر رسید. (فینیشر به نوعی از دستگاههای راهسازی گفته میشود که با دریافت آسفالت و بتن و موادی از این قبیل از کامیونهای حمل آسفالت و بتن، آن را با ضخامت و طول و عرضی تعریف شده پهن میکند که بهطور معمول پس از اتمام کار فینیشر، غلتک این مواد را با کوبیدن سفت و محکم میکند. )
همچنین در دومین روز این همایش علیرضا پورخورشیدی عضو هیات علمی بخش بتن مرکز تحقیقات راه و شهرسازی عنوان کرد: برای تولید بتن مناسب برای رویههای بتن غلتکی، علاوه بر استفاده از مصالح مناسب، نیاز به استفاده از تجهیزات، ماشینآلات و نیروی ماهر برای ساخت بتن امری ضروری است. به گزارش صمت، پورخورشیدی در ادامه تاکید کرد: باید به اجرای صحیح مراحل ساخت و همچنین استفاده از یک سیستم عملآوری مناسب در کنار مصالح مناسب دقت شود، چراکه سیستم عملآوری مناسب در اجرای رویههای بتنی در پایان کار میتواند بسیار موثر باشد.