تاریخ: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۴۰
بازدید: ۳۷۱
کد خبر: ۷۳۴۵۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
در بررسی ماجرای واگذاری خودروسازی‌ها مطرح شد:

بعد سیاسی صنعت خودروسازی

می متالز - مدیریت صنایع خودروسازی بعدی سیاسی به خود گرفته است، وزارت صمت نیز اعلام کرده که از واگذاری خودروسازی‌ها کوتاه نمی‌آید، بنابراین باید به این وزارتخانه گفت، چه دلش بخواهد چه دلش نخواهد نمی‌توان این صنعت را به راحتی خصوصی کرد.
بعد سیاسی صنعت خودروسازی

به گزارش می متالز، حسن قاسمی، مدیرعامل کارگزاری آینده نگر خوارزمی گفت: صنعت خودروسازی در کشور، صنعتی بوده که علیرغم وجود تمام حمایت ها، "زیان‌ده" است.

وی ادامه داد: در خصوص واگذاری اگر هم اتفاقاتی رخ بدهد، امری نیست که بتوان به راحتی برای آن مشتری پیدا کرد، با وجود تمامی تعرفه‌های گمرکی و حمایتی موجود باز هم این صنعت نتوانسته سودآور باشد.

این کارشناس بازار سرمایه به بُعد سیاسی مدیریت صنایع خودروسازی اشاره داشت و عنوان کرد: وزارت صمت اعلام کرده که از واگذاری خودروسازی‌ها کوتاه نمی‌آید، باید گفت چه دلش بخواهد چه دلش نخواهد نمی‌توان این صنعت را به راحتی خصوصی کرد.

قاسمی دید‌های موجود به این صنعت را خوشبینانه ندانست و گفت:اگر تمایلی برای واگذاری وجود داشته باشد به راحتی این امر انجام شدنی نخواهد بود چرا که لازم است پیش‌تر از قیمت گذاری خودرو به این شکل رایج در جامعه دست بردارند.

وی در پایان افزود: بخش خصوصی قطعا در خرید خود دقت کرده و سرمایه هزاران میلیاردی خود را بر صنعتی که حتی قادر به تعیین قیمت محصول خود نیز نیست، سرمایه گذاری نخواهد کرد بنابراین نمی‌توان به وجودخریدار امیدوار بود. 

وزارت صمت از واگذاری خودروسازی‌ها کوتاه نمی‌آید

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام واگذاری خودروسازی‌ها را در ابتدا نیازمند اصلاحات ساختاری و سپس فراهم کردن زمینه واگذاری شرکت‌های تو در توی خودروسازی دانست.

وی با بیان اینکه برای واگذاری خودروسازی‌ها باید از ظرفیت افراد و گروه‌هایی که توانایی و تجربه کافی دارند، استفاده کرد، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت از واگذاری خودروسازی‌ها کوتاه نمی‌آید.

وزیر صمت در وهله نخست واگذاری اموال و املاک خودروسازی ها، سپس شرکت‌های وابسته و در مرحله آخر واگذاری سهام اصلی خودروسازان را شیوه واگذاری خودروسازی‌ها عنوان کرد و تحقق این امر را مستلزم برخی زمینه سازی‌ها دانست.

عناوین برگزیده